عابدینی: دموکرات ها برای جلوگیری از سقوط آمریکا تلاش می کنند

کارشناس مسائل بین الملل معتقد است دیدار اخیر جان کری و ظریف و دیگر سیاست های دموکرات ها در مخالفت با ترامپ، در راستای بازسازی جایگاه سیاسی آمریکا و تلاش برای جلوگیری از سقوط بیش از پیش این کشور است.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره دیدار اخیر محمد جواد ظریف و جان کری وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و تلاش دموکرات های آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران اظهار داشت: دولت ترامپ، ایالات متحده آمریکا را در تاریخی ترین وضعی که باید قرار بگیرد قرار داده است؛ به گونه ای که به نظر می رسد شیرازه روابط سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و تصمیم گیری های نظامی و امنیتی در آمریکا از هم گسیخته شده است.

وی افزود: درگیری که امروز میان جمهوری خواهان و دموکرات ها بر سر مسائل مختلف شاهد آن هستیم تا بدین لحظه بی سابقه و حداقل کم سابقه بوده است؛ این موضوع نشان دهنده آن است که دموکرات ها نسبت به آینده ایالات متحده ابراز ناامیدی می کنند و یا دچار تردید شده اند.

عابدینی ادامه داد: آن چیزی که جان کری و اوباما و دیگر دموکرات ها در مخالفت با سیاست های ترامپ بیان می کنند، تلاشی برای جلوگیری از سقوط بیش از پیش آمریکا در حوزه هایی مانند سیاست خارجی است.

این کارشناس با اشاره به دلایل سقوط سیاسی آمریکا در جوامع بین المللی اذعان داشت: اولین دلیل آن است که آمریکا مبلغی بالغ بر 21 تریلیون دلار بدهی دارد و اگر هر کشور دیگری این میزان بدهی را داشت، طبیعتا جزء کشورهای ورشکسته تلقی می شد.

وی دومین دلیل سقوط آمریکا را افزایش میزان بدهی های آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: این میزان بدهی می تواند تهدیدی جدی برای آینده آمریکا قلمداد شود؛ همچنین طی 17 سال گذشته، سیاست هایی را که آمریکا در منطقه غرب آسیا در پیش گرفته همواره با شکست مواجه شده است.

عابدینی تاکید کرد: سیاست های آمریکا در قبال ایران، سوریه، افغانستان، عراق، لبنان و یمن با شکست مواجه شده است که طبیعتا تردید سیاست مدارانی که تحولات آمریکا را دنبال می کنند روز به روز به آینده بیشتر خواهد شد.

این کارشناس با اشاره به هزینه 7 تریلیون دلاری آمریکا در خاورمیانه تصریح کرد: دولت آمریکا این مبلغ را از جیب مالیات دهندگان آمریکایی صرف جنگ های بی حاصلی کرده است که نه فقط امنیت را در منطقه تامین نکرده است بلکه سبب بدتر شدن وضعیت و تنفر مردم منطقه نسبت به آمریکا شده است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین اهداف سیاست های آمریکا تامین امنیت رژیم صهیونیستی است که در این زمینه نیز عملکرد موفقیت آمیزی را نداشته است؛ این امنیت نه تنها تامین نشده بلکه از جنوب توسط مقاومت اسلامی فلسطین و از طرف سرزمین های شمالی توسط حزب الله لبنان با چالش های جدی مواجه شده است. در حال حاضر از سمت بلندی های جولان نیز امنیت اسرائیل تهدید می شود.

عابدینی با بیان این که کارشناسان سیاسی ترامپ را یک دلال قلمداد می کنند، اذعان داشت: کارشناسان ترامپ را فردی ماجراجو تلقی می کنند که آشنایی لازم با دنیای سیاست و روابط بین الملل ندارد؛ آن ها تلاش می کنند تا از شیوه های مختلف به مقابله با او برخیزند؛ چرا که معتقدند ترامپ در این مدت نتوانسته است میان مخالفین آمریکا شکاف ایجاد کند بلکه رفتارهای او باعث اتحاد هرچه بیشتر آن ها شده است.

این کارشناس گفت: در حال حاضر کشورهای مخالف آمریکا مانند ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نه تنها از یک دیگر فاصله نگرفته اند بلکه با یک دیگر همسوتر نیز شده اند؛ همچنین رفتارهای نابخردانه ترامپ سبب ایجاد اختلاف میان هم پیمانان آمریکا شده است به گونه ای که امروز شاهد هستیم اتحادیه اروپا که یکی از شرکای سنتی آمریکا محسوب می شود، به شدت از سیاست ها و راهبردهای آمریکا انتقاد کند.

وی با بیان این که دموکرات های آمریکا مانند جان کری و اوباما تلاش می کنند از طریق رایزنی با رقبای آمریکا زمینه ای را برای جلوگیری از سقوط آمریکا فراهم کنند، اظهار داشت: آن ها تلاش می کنند تا از سقوط آمریکا در حوزه های اخلاقی و روابط بین الملل بکاهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 969675

وب گردی

وب گردی