دیپلماسی علمی باید در سطح کلان ملی مورد توجه قرار گیرد

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان، گفت: دیپلماسی علمی ابعاد مختلفی دارد که به عنوان نمونه می توان به تبادل استاد و دانشجو، فرصت های مطالعاتی و پروژه های مشترک پژوهشی در زمینه های مورد توافق دو طرف، اشاره داشت.

یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص به امضا رسیدن تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه فناوری پوزنان لهستان (Poznan University of Technology) گفت: هدف از انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف، ایجاد یک ارتباط مشترک در یک یا چند رشته خاص است.

وی افزود: این تفاهم نامه و سایر تفاهم نامه های ما، ابتدا در یک زمینه خاص شروع می شوند و بعدها توسعه پیدا می کنند و صرفا به نوشتن یک تفاهم نامه ختم نمی شوند، بلکه به مرور زمان آثار عملی خواهند داشت.

محمدی فر در خصوص شیوه انعقاد تفاهم نامه مشترک میان دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه پوزنان گفت: در ابتدا یکی از اعضای هیات علمی ما، در دانشکده مهندسی مکاتبات خود را با دانشگاه پوزنان شروع کرد و بعد از آن، ما مراحل بعدی کار را پیش بردیم که در نهایت به انعقاد این تفاهم نامه ختم شد.

وی خاطر نشان کرد: تفاهم نامه ما با دانشگاه پوزنان، در حوزه علوم مهندسی بوده، که قصد داریم آن را در دیگر رشته های موجود در دو دانشگاه هم توسعه دهیم.

یعقوب محمدی فر گفت: تفاهم نامه های بین المللی دانشگاه بوعلی سینا فقط با دانشگاه پوزنان نبوده است، بلکه ما ایجاد تفاهم نامه با دانشگاه ورشو را هم پیش رو داریم؛ همچنین هفته گذشته تفاهم نامه ای را با دانشگاه ناپولی ایتالیا داشته ایم.

این استاد باستان شناسی ادامه داد: با بخش میراث فرهنگی ایتالیا هم یک تفاهم نامه داشته ایم، که به دنبال آن گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا، به صورت مشترک با بخش میراث فرهنگی ایتالیا، در یکی از سایت های باستانی کار می کنند. همچنین برنامه های دیگری هم با مرکز ایران شناسی اتریش داشته ایم که هفته آینده نشستی را در همدان برگزار می کنند.

وی افزود: در حال انعقاد تفاهم نامه ای هم با یکی از دانشگاه های فرانسه هستیم؛ که در همین خصوص بازدیدهای ما انجام شده است، آنها هم قرار است که در ابتدای مهر بیایند و بازدید کنند.

محمدی فر در خصوص ابعاد تفاهم نامه مشترک با دانشگاه فناوری پوزنان لهستان گفت: این تفاهم نامه ابعاد مختلفی دارد که به عنوان نمونه می توان به تبادل استاد و دانشجو، فرصت های مطالعاتی و پروژه های مشترک پژوهشی در زمینه های مورد توافق دو طرف، اشاره داشت.

وی تصریح کرد: این قبیل تفاهم نامه ها جامع است؛ به شکلی که حوزه های مختلف آموزش، پژوهش، تبادل استاد و دانشجو و فرصت های مطالعاتی، در آن ها پیش بینی می شود؛ اما گسترش آنها بستگی به اراده طرفین دارد که چه طور آنها را گسترش دهند و چقدر برای آن زمان بگذارند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: در تفاهم با دانشگاه پوزنان، فعلا در حوزه مهندسی وارد شده ایم و قرار است که با فرصت مطالعاتی شروع شود و بعد از آن پروژه های مشترک را با هم تعریف کنیم.

محمدی فر در خصوص تأثیر نوسانات ارزی بر تبادلات بین المللی دانشگاه ها گفت: به طور کلی من فکر می کنم که این نوسانات مقطعی خواهد بود؛ البته که این نوسانات فعلی تاثیر منفی خواهد داشت؛ اما با این وجود در تابستان سال جاری ما بیشترین تعداد فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی را داشته ایم.

وی افزود: اگر اراده بر پیشبرد اهداف باشد و دوستان ما انگیزه و اراده کافی را داشته باشند، قطعا کارها انجام می شود؛ هرچند که نوسانات ارزی هم فشارهایی را به همکاران ما در هیأت علمی آورده است؛ اما به نظر من می شود کارها را پیش برد.

محمدی فر در پایان خاطر نشان کرد: مسئله دیپلماسی علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است، باید در سطح کلان کشوری مورد توجه واقع شود که دانشگاه ها نیز بتوانند از این قبیل فرصت ها استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 969677

وب گردی

وب گردی