رادیو و تاریخچه آن در برنامه «ایران» بررسی می شود

برنامه «ایران» هیسپان تی وی به تاریخچه حضور «رادیو» در ایران اشاره می کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ برنامه «ایران» این شبکه در میان مخاطبان اسپانیایی زبان طرفداران فراوانی دارد و هر هفته این برنامه با نمایش زیبایی های طبیعی و مناظر بی نظیر گردشگری، غذاهای سنتی آن منطقه و آداب و رسوم مردمان آنجا، مخاطبان برنامه خود را با طبیعت و فرهنگ ایرانیان آشنا می کند. این هفته زیبایی های کم نظیر «بهشهر» را به نمایش می گذارد.

در برنامه این هفته «ایران»، علی چیت سازیان به معرفی شهر بهشهر پرداخته و زیبایی ها و مناظر دیدنی آن را برای بینندگان شرح می دهد. شهرستان بهشهر یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که در طول تاریخ به نام های مختلفی از جمله «کبودجامه»، «پنج‌هزاره» و «اشرف» خوانده شده ‌است. این ناحیه اقامتگاه شاه عباس اول صفوی در مازندران بوده است. از جمله دیدنی‌های این شهرستان می‌توان به مجموعه تاریخی سد عبّاس‌آباد، مجموعه باغ صفوی (یا باغ شاه)، هوتو و کمربند (با قدمت هفتادهزارسال و شامل نشانه‌هایی از دوران یخچال، عهد آهن، نوسنگی و آغاز پارینه‌سنگی) اشاره کرد.

همچنین شبه جزیره میانکاله بهشهر با طبیعتی بکر، محل اسکان پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی در منطقه بوده که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منابع حیات وحش در جهان به ثبت رسیده‌است.

علی گودرزی در قسمت دوم برنامه به تاریخچه «رادیو» در ایران می پردازد. اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران در ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در تهران با نام «رادیو تهران» راه اندازی شد که از فردای آن روز برنامه‌های عادی رادیو آغاز شد و چون برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود، به رادیو تهران شهرت یافت. در ابتدای تأسیس، رادیو تهران که دارای دو فرستنده یکی برای موج متوسط و دیگری برای موج‌کوتاه بود، برای پخش برنامه‌های خود از یک استودیو در محل اداره بی‌سیم استفاده می‌کرد. در سال ۱۳۲۷ یک فرستنده در اختیار رادیو قرار گرفت و یک استودیوی کوچک در میدان ارگ برای پخش اخبار ساخته شد. در سال ۱۳۳۶ نام «رادیو تهران» به «رادیو ایران» تبدیل و بعدها در جنب رادیو ایران فرستنده دومی بنام رادیو تهران نیز مشغول به کار شد که در آغاز کار تنها موسیقی از آن پخش می‌شد.

برنامه «ایران» هیسپان تی وی هر هفته دوشنبه ها ساعت 20:30 به وقت تهران از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی پخش و سه شنبه ساعت 4:30 و چهارشنبه ساعت 10:30 به وقت تهران بازپخش خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969701

وب گردی

وب گردی