دمیدن دوباره روزنامه های زنجیره ای  از سرگشاد شیپور مذاکره

روزنامه های زنجیره‌ای در قالب موضوع دیدارهای ظریف و کری به دنبال مطرح کردن موضوع مذاکره مجدد ایران و آمریکا هستند و به نظر می رسد از بدعهدی های آمریکا در قبال برجام هنوز درس نگرفته اند .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مذاکره با آمریکا همیشه یکی از موضوعات حساس و مهم در عرصه سیاست خارجی ایران بوده است. وقتی به پنج سال گذشته نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم بسیاری از خطوط قرمز در این خصوص شکسته شده است. خطوط قرمزی که در طول قریب به چهل سال بر اساس رفتارها و تفکرات راهبردی جمهوری اسلامی ایران شکل‌گرفته بود؛ حالا با بر سر یک میز نشستن برای مذاکره و حتی دست دادن وزرای خارجی دو کشور آمریکا و ایران همچنین قدم زدن این دو در کنار هم شکسته شد. بگذریم که حاصل چنین تعاملاتی معاهده برجامی شد که به قول سیف رئیس سابق بانک مرکزی و مشاور حال حاضر رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی (تقریباً هیچ) برای ایران داشت.

اما موضوع مذاکره برای ایران از زمانی جالب‌تر می‌شود که علی‌رغم رد صریح چنین اقدامی از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار مردمی اخیر خود، بازهم هستند رسانه‌هایی که به دنبال طرح چنین موضوعی هستند. البته نه به‌طور شفاف بلکه در لفافه به دنبال چنین کاری می‌گردند. موضوع از این‌ قرار است که رسانه‌های اصلاح‌طلبی چون روزنامه‌های زنجیره‌ای در قالب موضوع دیدارهای اخیر جان کری و ظریف موضوع مذاکره ایران و آمریکا را مطرح می‌کنند.

مذاکره نخبگان ایرانی و آمریکایی با یکدیگر :

به‌طور مثال روزنامه آفتاب یزد طی مطلبی با عنوان پیشنهاد گفت‌وگو با نخبگان آمریکایی می‌آورد: «این روزها با توجه به سیاست‌های ترامپ علیه ایران، بسیاری از صاحب‌نظران و دلسوزان در کشور بر این اعتقادند که ایران باید از همه ظرفیت‌های خود جهت کاهش فشار تحریم و سیاه نمایی‌های آمریکا علیه کشور بهره ببرد. به همین دلیل هم توصیه دلسوزان بر این است که نخست ایران درهای مذاکره را نبندد و سپس شرایطی را برای گفت‌و‌گوی نخبگان ایرانی با نخبگان آمریکایی برای مبارزه با دولت ترامپ فراهم سازد.»

چنین نوشته‌ای می‌رساند که گویا ایران باید دوباره بر سر میز مذاکره بنشیند و حتی پیشنهاد مذاکره از سوی ایران باشد. قاطع‌ترین جواب را رهبر معظم انقلاب طی دیدار مردمی در بیست و دوم مردادماه در خصوص مذاکره می‌فرمایند: «به‌طور خلاصه در دو کلمه به ملّت ایران بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.» چنین سخنی که مقام ارشد نظام آن را بیان داشته است نشان می‌دهد مذاکره در هر سطحی آن‌هم با آمریکا رد شده است. حال‌آنکه چرا رسانه‌های اصلاح‌طلب از تجربه نافرجام برجام و بدعهدی‌های آمریکا هنوز درس نگرفته و به دنبال طرح مذاکره مجدد هستند جای سؤال دارد.

تا پایان دولت ترامپ صبر کنید

اما گویا طرح مذاکره مجدد فقط از سوی روزنامه آفتاب یزد مطرح نشده است. وقتی نگاهی تیتروار به روزنامه‌های اصلاح‌طلب می‌اندازیم متوجه می‌شویم این موضوع از سوی روزنامه‌های دیگر مطرح‌شده آن‌هم به زبانی دیگر. به‌طور مثال روزنامه آرمان طی مطلبی با عنوان « جان کری: تا استیضاح ترامپ صبر کنید » می‌نویسد: «کری همچنین در برنامه‌ای رادیویی تایید کرد که از زمان ترک کاخ سفید، سه چهار بار با وزیر امور خارجه ایران دیدار داشته است. او دراین‌باره توضیح داد که در این دیدارها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه باسیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود ایران ممکن است چه‌کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چه طور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چه‌ می‌توان کرد؟ وی همچنین در گفت‌وگویش با یک برنامه رادیویی، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات منتظر بمانند.»

این سخن به‌غیر از نکاتی که در خصوص مسائل مطرح‌شده بین ظریف و کری دارد به‌وضوح نشان می‌دهد ایران باید برای ارتباط و حتی مذاکره مجدد تا پایان دولت ترامپ منتظر بماند. موضوعی که به‌طور شفاف برای ایران در برجام مشخص شد این بود؛ حتی اوباما که از طیف مقابل ترامپ بود دست به تحریم‌هایی زد که به‌سادگی با جست‌وجویی ساده می‌توان آن را یافت. این نکته را نباید فراموش کرد چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات زبانشان در قبال ایران زور و تحریم بوده که تاریخ شکل‌گیری برجام و حتی بعدازآن چنین گفته‌ای را تایید می‌کند.

طرح مذاکره مجدد

اما موضوع مذاکره از زبان روزنامه ابتکار به نوع دیگری بیان می‌شود. این روزنامه هم طی مطلبی با عنوان رد پای ظریف و کری در چالش جدید ترامپ نوشت: «وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته به کریستین امانپور خبرنگار ارشد شبکه سی‌ان‌ان گفته بود: «من با ایرانی‌ها صحبت کرده‌ام. آن‌ها به‌هیچ‌وجه حاضر به مذاکره مجدد در مورد برجام نیستند. برای اینکه ترامپ قصد مذاکره ندارد. آیا فکر می‌کنید ایران به‌پای میز مذاکره با چنین فردی خواهد آمد؟»

طرح عدم مذاکره ایران و آمریکا در این مطلب به متمایل نبودن دولت ترامپ برای مذاکره مربوط شده است؛ یعنی اگر واقعاً دولت ترامپ برای مذاکره پیش‌قدم شود حتماً ایران پای میز مذاکره خواهد آمد. با طرح این موضوع مشخص می‌شود که گویا این رسانه بین دو جریان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا تفکیک قائل شده و نمی‌خواهد بپذیر که هر دو آن‌ها دو روی یک سکه هستند که هرکدام با ابزارهای خود به دنبال یک هدف در قبال ایران هستند. آن‌هم خاموش کردن موتور جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به خواسته‌هایش است.

طرح مذاکره مجدد در لفافه موضوع دیدارهای ظریف و جان کری در طول چند وقت اخیر موضوعی بود که از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب گفته‌شده، دنبال شد. این موضوع نشان می‌دهد که جریان اصلاحات به دنبال راضی کردن افکار عمومی برای مذاکره مجدد هستند. تا بتوانند فشار را از سطح جامعه به رده‌های بالای نظام وارد کرده و دوباره بحث ایجاد ارتباط مجدد با آمریکا در زمان لازم را بیان کنند. در هر صورت مذاکره با آمریکا از سوی رهبر معظم انقلاب به‌کلی رد شده است؛ اما نباید تجربه تاریخی برجام را فراموش کرد. برجام به مردم و تاریخ ثابت کرد آمریکا در دست هر حزب و گروهی قرار بگیرد با ایران سر تخاصم و بدعهدی خواهد داشت. این موضوع را هم باید به یاد داشت که انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود و توبه گرگ هم مرگ است.

آمریکا از لحاظ فکری و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد. این موضوع به‌سادگی از اتفاقاتی که در ارتباط بین این دو کشور و همچنین حوادثی که در منطقه افتاده قابل دریافت است. پس به‌جای ارتباط با بیرون و نگاه به خارج پیشنهاد می‌شود برای رفع مشکلات و قدم برداشتن در جهت رسیدن به منافع ملی نگاه به ظرفیت‌های داخلی داشت؛ زیرا اقتدار در بی‌نیازی از دیگران و ایستادن روی پاهای خود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 969742

وب گردی

وب گردی