سفیرایران درهندانتخاب شده است/  تماس‌های مستمر ایران با طرف‌های اروپایی ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تماس‌های مستمر ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد و طرح های قبلی که امکان عملیاتی شدن نداشت را کنار گذاشتیم و در حال پیگیری مکانیزم‌های جدیدی هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، پیرامون تعرض به کنسول‌گری ایران در بصره و سفارت کشورمان در پاریس، اظهار داشت: در هر دو مورد موضع گیری‌های لازم صورت گرفته است و شخصا تصور می‌کنم ارتباطی به صورت مستقیم میان دو حادثه وجود ندارد.

وی گفت: در مساله بصره، توسط عناصر مشخصی که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند، تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همان‌گونه که پیش بینی می‌شد به دلیل میزان استحکام روابط دو کشور به هدف خود نرسیدند.

قاسمی افزود: در پاریس مساله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند. بر این اساس با دولت فرانسه تماس‌های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت بگیرد؛ بار دیگر تاکید می‌کنم که هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عملی کردن تعهدات اروپایی‌ها در برجام، تصریح کرد: تصور می‌کنم ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم، تماس‌های مستمر ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد و طرح های قبلی که امکان عملیاتی شدن نداشت را کنار گذاشتیم و در حال پیگیری مکانیزم‌های جدیدی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تماس‌های فنی میان دو طرف ادامه دارد و با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال حرکت هستیم و امیدوارم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیداری میان وزرای خارجه چهار بعلاوه یک صورت بگیرد. فکر می‌کنم باید کمی صبور بود تا دید طرح ها و برنامه‌های جدید می تواند رضایت طرف ایرانی را به همراه داشته باشد یا خیر.

قاسمی در خصوص تامین امنیت مراسم‌های عزاداری در خارج از کشور با توجه به شرایط فعلی، گفت: ما همیشه در تمام سفارتخانه‌های خود در همه کشورهای جهان مراسم‌های ملی و مذهبی خود را با حضور ایرانیان با امنیت کامل برگزار کردیم و امسال هم نگرانی نداریم و دولت های میزبان هم وظیفه دارند که امنیت اماکن دیپلماتیک را تامین کنند. یک حادثه یا دو حادثه نمی‌تواند جمع بندی خاصی را القا کند که نمایندگی‌های ایران امنیت لازم را ندارند. با هوشیاری لازم از طرف وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط هیچ نگرانی در این خصوص نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عدم حضور سفرای ایران در هند و چین، اظهارداشت: این کار مراحل خاص خود را دارد و به طور طبیعی زمان‌بر است و شاید ماه‌ها طول بکشد و بار دیگر تاکید می‌کنم که چین و هند از شرکای خوب ایران به حساب می آیند.

وی گفت: سفیر جدید الورود ایران در چین با توجه به نیازی که دولت به حضور ایشان در بانک مرکزی داشت، به سمت رئیس کلی بانک مرکزی منصوب و مراحل جهت اعلام سفیر جدید از همان زمان آغاز شد و نبود سفیر علیرغم موقعیت و جایگاه بالایی که دارد، به معنای عدم انجام هیچ اقدامی از سوی سفارت خانه‌ها نیست.

وی همچنین گفت: سفیر ایران در هند مشخص شده و بخش عمده مراحل داخلی و خارجی اش را طی کرده است.

ادامه دارد...

کد خبر: 969819

وب گردی

وب گردی