بیست و دومین طرح اربعین خودسازی در واحد همدان انجام می شود

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همسو با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر واحد های دانشگاهی در رویکرد جدید، برنامه های مفصلی را در زمینه فرهنگی سال پیش رو تدارک دیده است که امیدواریم بتوانیم آنها را به انجام برسانیم.

علی طاهری، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص برنامه های فرهنگی واحد همدان در سال پیش رو گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همسو با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر واحد های دانشگاهی در رویکرد جدید، برنامه های مفصلی را در زمینه فرهنگی سال پیش رو تدارک دیده است که امیدواریم بتوانیم آنها را به انجام برسانیم.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که ریاست واحد با دکتر کلانتری داشته اند، ما ملزم شده ایم که یک سری از برنامه ها را تا پایان سال به صورت استانی انجام دهیم؛ همچنین یک سری از برنامه ها را هم در واحد به صورت بومی در نظر داریم که تلاش خواهیم کرد در حد امکان به انجام برسانیم.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: برگزاری دوره توانمند سازی مدیران و کارشناسان حوزه فرهنگی و دانشجویی، جشن ازدواج دانشجویی و برگزاری آیین دانشجویان جدید الورود، که سال گذشته هم موفق به برگزاری شد، از برنامه هایی است که پیش رو داریم.

وی ادامه داد: همین طور در مهر ماه، دوره حیات طیبه را برگزار خواهیم کرد، که مقدمات و برنامه ریزی‌های این کار انجام شده است و هفته گذشته هم در همین خصوص جلسه ای با حضور دکتر مهدیون و مسئولین استان های شرکت کننده در همدان داشتیم.

این استاد ادبیات عرب افزود: همه ساله، معمولا در حدود سوم شهادت امام حسین، یک روز در دانشگاهمان دسته عزاداری راه می افتد، که کارکنان و استادان و دانشجویان در این دسته عزاداری که به ناهار ختم می شود، شرکت می کنند؛ همچنین هزینه های این برنامه به صورت مشارکت مردمی تامین می شود.

وی در رابطه با حمایت از فعالیت های نشریات دانشجویی گفت: علی رغم اینکه هزینه ها نسبت به قبل تفاوت پیدا کرده است، برنامه هایی به منظور حمایت از نشریات دانشجویی و برگزاری دوره های مختلف برای فعالیت آنها داریم.

علی طاهری ادامه داد: از آنجایی که همدان یک شهر حوزوی و دانشگاهی است و در تفاهم نامه میان ریاست واحد و دکتر کلانتری هم بر لزوم افزایش تعامل میان حوزه و دانشگاه تأکید شده است، برنامه هایی برای افزایش این تعامل داریم؛ البته قبلا هم در همین خصوص نشست هایی با آیت الله موسوی اصفهانی، رئیس حوزه علمیه همدان داشته ایم.

وی افزود: جلسات مختلفی برای افزایش مهارت های زندگی دانشجویان، هم در خوابگاه ها و هم در سطح دانشگاه برگزار خواهیم کرد؛ در همین خصوص هماهنگی هایی با پلیس فتا و ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهیم داشت، که به میان دانشجویان بیایند و با آمار و ارقام، حقایق جامعه را برای جلوگیری بروز انحرافات بیان کنند.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: در مباحث قرآنی علاوه بر برنامه ای که سازمان به صورت ابلاغی داده و ما هم انجام وظیفه می کنیم، چند سالی است که طرح تربیت حافظان کل قرآن کریم در واحد همدان اجرا می شود، که به دنبال آن، چند نفر از دانشجویان رشته های مهندسی ما حافظ کل قرآن شده اند.

وی ادامه داد: همچنین طرح های پژوهشی قرآنی را طی نشستی با معاون پژوهشی واحد پیگیری می کنیم و امیدواریم که بتوانیم پایان نامه ها را به این سمت سوق دهیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: نشست های هم اندیشی تشکل های دانشجویی استان را پیش رو خواهیم داشت که اولین جلسه آن در آغاز سال تحصیلی برگزار خواهد شد. همچنین نشست هم اندیشی بخش های فرهنگی استان را در آغاز سال تحصیلی پیش رو خواهیم داشت که برنامه ریزی های آن انجام شده است.

او گفت: کانون قرآن و عترت این دانشگاه، جلسات پرسش و پاسخ در حوزه های دینی، باورها و شبهات اعتقادی و غیره را در دانشگاه و خوابگاه برگزار می کند.

طاهری افزود: تشکیل محافل قرآن کریم با رویکرد معرفت افزایی و تکریم شعائر، برگزاری جلسات رو خوانی، قرائت و تفسیر قرآن کریم و ایجاد یک نشریه تخصصی قرآنی ویژه دانشگاهیان استان، از دیگر برنامه های قرآنی این واحد است.

وی گفت: برگزاری برنامه های مذهبی و ملی را به طور ثابت و مشخص در دستور کار داریم؛ اما تلاش خواهیم کرد که از حالت کلیشه ای خارج شوند. ضمن اینکه بیست و دومین دوره طرح اربعین خود سازی را هم پیش رو خواهیم داشت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: یکی از ویژگی های کارهای فرهنگی امسال، نگاه ویژه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود، که سعی می کنیم نگاه و توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

وی افزود: فعالیت کانون خانه و دانشگاه، با هدف ایجاد ارتباط موثر بین والدین، دانشجویان و دانشگاه و همچنین برگزاری جلسات شورای امر به معروف و نهی از منکر به صورت ماهیانه، نیز تداوم خواهد داشت.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تأکید کرد: پس از توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم فرزند آوری، طرحی را پیگیری کردیم که به دنبال آن، به هر کدام از همکارانمان که صاحب فرزند می شوند، در نشستی با حضور مسئولین دانشگاه، در محل کار آن شخص هدیه ای در کنار لوح تقدیر به ایشان تقدیم می شود. در آن لوح تقدیر متنی از صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) در باب تربیت فرزند ارائه می شود؛ این طرح خوبی است که امسال هم تداوم آن را مد نظر داریم.

او با اشاره به نقش مهم بانوان در ایام دفاع مقدس گفت: تشکیل کارگروه بانوان و برگزاری جلسات خاطره گویی بانوانی که به نوعی در دفاع مقدس شرکت داشتند و حمایت کردند نیز از جمله برنامه های پیش رو است.

علی طاهری ادامه داد: طرحی مد نظر داریم مبنی بر اینکه مقایسه ای بین اقتصاد دوران دفاع مقدس و اقتصاد امروز داشته باشیم و ظرفیت هایی که ما در آن روز به کار گرفتیم و توانستیم به کمک آنها از بحران های آن زمان بگذریم را امروز هم بازخوانی کنیم.

وی افزود: دانشگاه ما مزین به حضور ارزشمند 5 شهید گمنام از دوران دفاع مقدس است، که همه ساله در آبان ماه برای آن ها یک یادواره با حضور همه ارکان دانشگاه برگزار می کنیم که امسال هم این برنامه در دستور کار خواهد بود.

این استاد دانشگاه در خصوص حمایت از دانشجویان عازم سفر اربعین تأکید کرد: در این رابطه با همکاری بسیج دانشجویی تدارکاتی اندیشیده خواهد شد.

او گفت: برگزاری دوره افسران جوان جنگ نرم، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و کارگاه های آموزشی و فرهنگی اقتصاد مقاومتی از جمله سایر برنامه های این واحد دانشگاهی است.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: همین طور برنامه های هیأت های دانشجویی را در ایام محرم و صفر پیش رو داریم؛ همچنین به دنبال این هستیم که بسیج دانشجویی هم یک هیأت را راه اندازی کند.

وی در خصوص مسابقات کتابخوانی گفت: در این رابطه علاوه بر آن چیزی که از طریق سازمان ابلاغ می شود، مواردی دیگری را هم به ویژه در خصوص نماز مد نظر داریم؛ همچنین همه ساله با مشارکت جهاد دانشگاهی و دانشگاه های دیگر هم یک مسابقه کتابخوانی مشترک استانی برگزار می کنیم.

طاهری در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص تریبون های آزاد و هم اندیشی استادان، کارکنان و دانشجویان هم در حد امکان ورود خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969864

وب گردی

وب گردی