سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مختلفی پرداخته بودند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

روزنامه " الکتابات"عراق در مقاله ای با عنوان "نگاهی به صحنه سیاسی کنونی عراق" به قلم " خلیل الزبیدی" به وضعیت بهم ریخته کنونی عراق اشاره داشته و احزاب بزرگ و دولت ها را ناتوان از حل مشکلات دانسته است. نگارنده می نویسد: "در عراق یک بحران نسبت به بحران دیگر و گذشته شدیدتر می باشد. فرایند سیاسی در عراق از زمان آغازش تاکنون، تنها بر منافع شخصی و حزبی متکی بوده و دولت های به ظاهر دموکراتیک نیز یکی پس از دیگری جز بر اساس دروغ، سیاست هایشان را اعمال نمی کنند. صحنه سیاسی در عراق بعد از سال 2003، به علت اختلافات سیاسی میان طرف های درگیر با پییچدگی های زیادی همراه می باشد. احزاب سیاسی بزرگ در عراق از حل مشکلات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و مخصوصا مشکلات بنیادین و ارایه خدمات ناتوان می باشند. این احزاب و دولت ها به رغم برخورداری از همه امکانات مادی، نتوانسته اند موفق شوند و فقط از کشورهای همسایه برای خودشان سرمایه گذاری نموده و از اموال مردم برای احزاب سیاسی منسوب به خودشان حمایت نمودند."

"مسلمانان چین قربانی ظهور بین المللی چین هستند " عنوان مقاله ای است که "حسین باکر"در روزنامه "العرب " قطر به رشته تحریر در آورده است. وی در این روزنامه می نویسد: "روزنامه « هیومن رایتس » در شماره هفته گذشته مطلبی را با عنوان " نابودی ویروس ایدئولوژی، حمله چین برای قتل مسلمانان سنجان " منتشر نموده و در آن به 117 مورد نقض حقوق بشر توسط چین در حق مسلمانان اویغور در سنجان در شمال غرب چین اشاره کرده است. در این گزارش، همچنین به بازداشت دسته جمعی مسلمانان چین اشاره شده است. این مسلمانان توسط دولت چین شکنجه می شوند و در زندگی روزمره هم با محدودیت هایی مواجه هستند. کشورهای مسلمان و غربی به رغم انتقاداتی که نسبت به نقض حقوق بشر در چین دارند اما به علت بازی منافع با چین که در آن قدرت های بزرگ غربی شریک می باشند و از سویی دیگر در موازنه قوی میان چین با کشورهای اسلامی نیز مانع وجود دارد، نمی توانند جلوی این قدرت بین المللی بایستند. در همین زمینه باید گفت که مدت هاست که برخی از کشورهای اسلامی از وظایف دینی شان در مقابل هم غافل می باشند."

روزنامه " الجمهوریه " لبنان در مقاله ای با عنوان " آیا همه جریان های سیاسی متهم هستند که هم اکنون دولت نمی خواهند؟" به قلم "جورج شاهین" به تاخیر در تشکیل دولت لبنان پرداخته و این فرضیه احتمالی را مطرح می نماید که جریان های سیاسی در این کشور به طور عمدی در تشکیل دولت تاخیر دارند. وی در همین زمینه می نویسد: "در لبنان جریاناتی وجود دارند که اعتقاد دارند شکل دولت و یا میزان سهم در نظر گرفته شده برای جریانات سیاسی مهم نیست.و فضایی که در این کشور مبنی بر تاخیرتشکیل دولت وجود داردهیچ ارتباطی با این معیارها ندارند و درواقع توجی به آنها ندارند. اما برخی درباره خطربزرگتر ی و از معادله ای دیگرصحیت نموده و این سوال را طرح می کنند: دلایل تاخیر تشکیل دولت چیست و چرا نمی خواهند دولت شکل بگیرد و آیا همه از تشکیل دولت ناتوان هستند؟وهمه منتظر چه چیزی هستند؟ "

روزنامه " الحیات "عربستان هم در مقاله ای با عنوان " اروپا هرگز تغییر نخواهد کرد" به قلم "اسعد تلحمی" به مواضع موگرینی در قبال دولت یهود و پذیرش تلویحی آن اشاره داشته است. این روزنامه می نویسد: "اظهارات موگرینی وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا درباره دولت ملی یهود که بیان کرد که مسئله ای داخلی می باشد بیانگر آن است که اروپا به اسراییل تعهد دارد و مواضعش را در قبال آن تغییر نخواهد داد. این اظهارنظر موگرینی بازتاب های متفاوتی در داخل فلسطین داشته است، به گونه ای که برخی اعتقاد دارند که در کنار این موضع گیری، وی انتقادی هم به اسراییل مطرح و از آینده دموکراسی در این رژیم ابراز نگرانی کرد."

کد خبر: 970036

وب گردی

وب گردی