تصمیم گیری های کلان آموزش عالی باید نسبت به دانشگاه آزاد عادلانه باشد

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کسانی که در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مؤثر هستند، باید نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه عادلانه‌ای داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از نراق، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در نشست هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق گفت: قاعده تعارض منافع در مواردی در کشور رعایت نمی‌شود و گاهی دیده می‌شود کسانی در راس تصمیم‌گیری‌ها هستند که بر اساس منافع شخصی، سازمانی و حزبی خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، کسانی که در تصمیم‌گیری‌های کلان مؤثر هستند باید نسبت به این دانشگاه، نگاه عادلانه‌ای داشته باشند.

به گفته سلیمی، جایی‌ که عضو هیأت علمی و زیرساخت علمی وجود ندارد، فعالیت می‌کند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی با این همه ظرفیت و داشتن نیروی متخصص علمی در جذب دانشجو دچار مشکل است. چنانچه جلوی این سیاست‌های غلط گرفته نشود، منشأ بحران در کشور خواهد شد.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را مؤسسه‌ای عمومی، غیردولتی و تابع قوانین و مقررات دانست و گفت: درصدد آن هستیم که در رایزنی با وزارت علوم، بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به لحاظ قوانین و مقررات، تابع قوانین این وزارتخانه کنیم تا بخشی از مشکلات کارکنان و هیأت علمی، حل و فصل شود.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: دست ما در حل مشکلات دانشگاه باز نیست؛ اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در حل مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی دستش بازتر و از اختیارات بیشتری برخوردار است.

سلیمی گفت: نگران دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، کارمندان و هیأت علمی، جوانی و عمر خود را صرف رشد و تعالی این مجموعه کرده‌اند و شایسته نیست بیکار شوند و منزلت حقیقی خود را از دست بدهند و قطعاً با کاهش حقوق، انگیزه و به‌تبع آن بهره‌وری کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های صرفه‌جویی در سیستم دانشگاه آزاد اسلامی، حذف هیأت علمی بازنشسته و دوشغله‌هاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق هم اظهار کرد: سیاست‌های کلان آموزش عالی برخلاف منافع دانشگاه آزاد اسلامی است و مشکلات مالی فراوان و کاهش بودجه و درآمد ناشی از کاهش دانشجو از جمله سیاست‌های اشتباه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

علی‌رضا انتظاری بیان کرد: یکی از سیاست‌های غلط و اشتباه، بالابردن تراز علمی شهرستان‌ها در مقطع دکتری و پایین‌آوردن تراز علمی مراکز استان‌ است. این سیاستگذاری سبب سرایزشدن دانشجوی مقطع دکتری در مراکز استان و تعطیلی رشته‌های دکتری در شهرستان‌ها ازجمله در واحد نراق شده است.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و نهادهای بالادستی باید درباره هزینه‌های هیأت علمی و کارکنان و بیکارشدن و استفاده‌نکردن بهینه از ظرفیت‌های واحدهای کوچک، چاره‌اندیشی کنند.

مهدی آعلی مدیر آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق نیز نادیده گرفته‌شدن ظرفیت‌های واحد نراق توسط وزارت علوم را بی‌انصافی دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 970053

وب گردی

وب گردی