ترکیه به دنبال ایجاد بانک مشترک با ایران است

رئیس شورای روابط تجاری ایران و ترکیه از طرح آنکارا برای ایجاد بانک مشترک با تهران به منظور تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پرس تی وی، «امیت کیلر»، رئیس شورای روابط تجاری ایران و ترکیه، از طرح آنکارا برای ایجاد بانک مشترک با ایران به منظور تسهیل مبادلات تجاری در پی افزایش فشارهای آمریکا برای محدودیت دسترسی این دو کشور به نظام مبتنی بر دلار، خبر داد.

امیت کیلر در مقاله ای که در روزنامه ترکیه ای «دنیا» به چاپ رسید، ضمن اعلام این خبر افزود این طرح در آینده ای نزدیک در دستور کار دولت های دو کشور قرار خواهد گرفت. وی تأکید کرد اجرای چنین طرحی برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه حیاتی است.

در ادامه این گزارش آمده است ایران تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار داد؛ تحریم هایی که مبادلات تجاری این کشور با استفاده از دلار را با پیچیدگی مواجه کرده است؛ زیرا چنین مبادلاتی باید از طریق نظامی مالی آمریکا صورت بگیرد. از سوی دیگر، آنکارا تحت تحریم خاصی از سوی واشنگتن قرار ندارد، اما افزایش تنش های میان ترکیه با کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل حمایت آنها از شبه نظامیان کُرد در سوریه، بر روابط تجاری آنکارا با واشنگتن و کشورهای اروپایی تأثیر گذاشته و اقتصاد این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

این گزارش به نقل از رسانه های ایرانی می افزاید در حال حاضر، ارزش مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه حدود 11 میلیارد دلار است و دو کشور قصد دارند این رقم را به 30 میلیارد دلار افزایش دهند.

امیت کیلر در ادامه مقاله خود در روزنامه دنیا نوشته است: ایجاد یک بانک مشترک که دو طرف بتوانند از طریق آن مبادلات تجاری و اقتصادی خود را بدون نیاز به دلار آمریکایی انجام دهند، گام نهایی در جهت گسترش روابط اقتصادی تهران-آنکارا خواهد بود.

رئیس شورای روابط تجاری ایران و ترکیه همچنین با تأکید بر لزوم جدی گرفتن چنین طرحی، افزود اجرای این طرح از آسیب زدن تحریم های ضدایرانی آمریکا بر روابط تجاری ترکیه با کشورهای دیگر جلوگیری خواهد کرد. او همچنین این تحریم ها را «ناعادلانه و غیرقانونی» خواند و افزود ایران کشوری مهم برای ترکیه است.

این مقام اقتصادی ترکیه ای همچنین افزود هیأتی از این کشور به زودی برای رایزنی درباره فراهم کردن امکان مبادلات تجاری میان دو کشور از طریق ارزهای محلی، به تهران سفر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970068

وب گردی

وب گردی