حماسه عاشورا رمز فتح خون در انقلاب اسلامی

«حسین(ع) سرسلسله شیدائیان عشق است و شیدایی را به هرکسی نمی‌بخشند، شیدایی حق پاداش ازخودگذشتگی است... شهدا کلیدداران کعبه شیدایی هستند و کعبه شیدایی کربلاست... ما سرگردان‌های مدار نفس را چه می‌رسد که از ستارگان کهکشان حسین بن علی(ع) سخن بگوییم؟ ما را چه می‌رسد که از ساکنان حریم قدس و شاهدان محفل انس سخن بگوییم.»

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ روز عاشورا و قیامی که در این روز به نقطه اوج خودش رسید همیشه یادآور حرکتی است که بر ضد حکومتی فاسد انجام گرفت تا دوباره جامعه منحرف آن روز را که می‌رفت تا از بین رود به شکل صحیح پیشین خودش بازگرداند. ازاین‌رو مکتب حسینی که عاشورا جزء بزرگی از آن محسوب می‌شود همواره سرمشق عالی برای افرادی بوده که می‌خواستند جامعه‌ای را از بند حکومت‌های فاسد برهانند و انسان‌ها را از بند افراد فاسد آزاد کنند.

عاشورا الگوی انقلاب :

این الگو به‌طور مشخص برای انقلاب اسلامی ایران استفاده شد. به‌طوری‌که وقتی در کلام بزرگان و شهیدان این حادثه بزرگ غور می‌کنیم می‌فهمیم همه آنها بر سر اینکه عاشورا تأثیر بزرگی بر حرکت انقلاب اسلامی و به ثمر رسیدن آن داشته اتفاق‌نظر دارند. در این خصوص امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران بیان داشته‌اند: «رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد 42 سرآغاز آن بود، در دوازدهم محرّم حسینی جستجو کند که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.»

هدف از قیام :

اما در اینجا باید دانست که این قیام الهی برای چه منظوری انجام گرفت زیرا تبیین دلیل این حرکت عظیم می‌تواند به روشنگری در این موضوع کمک کند. رهبر معظم انقلاب در خصوص هدف قیام امام حسین(ع)؛ یعنى احیاى دین را مصداق بارز امربه‌معروف و نهى از منکر برشمرده و می فرماید: «انجام این واجب از طریق قیام و از طریق امربه‌معروف و نهى از منکر است؛ بلکه خودش یک مصداق بزرگ امربه‌معروف و نهى از منکر است. البته این کار، گاهى به نتیجه حکومت می‌‏رسد؛ امام حسین براى این آماده بود. گاهى هم به نتیجه شهادت می‏‌رسد؛ براى این هم آماده بود. ما به چه دلیل این مطلب را عرض می‌کنیم؟ این را از کلمات خود امام حسین(ع) به دست می‌آوریم.»

تجلی اسلام در کربلا

چنین قیامی سرمشق بسیار خوبی است که شاید بتوان در مورد آن گفت، خاصیت شبیه یافتن به آن‌هم می‌تواند در طول تاریخ وجود داشته باشد. به طوری که شهید مطهری در خصوص این موضوع گفته است: «انسان وقتی تاریخ حادثه عاشورا را می‌خواند، استعدادی برای شبیه‌سازی در آن می‌بیند. همان‌طور که قرآن برای آهنگ پذیری ساخته نشده ولی این‌طور هست و حادثه کربلا هم برای شبیه‌سازی ساخته نشده ولی این‌طور هست. من نمی‌دانم و شاید شخص اباعبدالله در این موردنظر داشته است ... متن تاریخ این حادثه، گویی اساساً برای یک نمایشنامه نوشته‌شده است . شبیه پذیر است، گویی دستور داده‌اند که آن را برای صحنه بودن بسازند... وقتی بخواهیم به جامعیت اسلام نظر بیفکنیم باید نگاهی هم به نهضت حسینی بکنیم . می‌بینیم امام حسین (ع) کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل‌آورده است.» بر اساس همین نگاه می‌توان به انقلاب ایران از منظر قیام امام حسین(ع) و عاشورا نگاه کرد. یعنی وقتی به انقلاب نگاه می‌کنیم می‌بینیم فقیهی بر ضد حکومتی باطل به همراهی مردم قیام می‌کند و این بار حکومت جور به سقوط کشانده می شود.

دم مسیحایی

اما در اینجا باید به نکته‌ای اشاره کرد. قیام عاشورا چه نتایجی را در برداشت؟ یعنی باعث شد جامعه آن روزگار و یا زمان‌های بعد چه تأثیری از قیام عاشورا بگیرند؟ در این خصوص مرحوم دکتر علی شریعتی می‌گوید: «برخی درباره آثار شهادت حسینی تردید کردند! و آن را قیامی خوانده‌اند که شکست‌خورده است؛ شگفتا! کدام جهاد و کدام جنگ پیروزی بوده است که دامنه فتوحاتش در سطح جامعه در عمق اندیشه و احساس و در طول زمان و ادوار تاریخ، این‌همه گسترده و عمیق و بارآور باشد؟ . . . حسین با شهادت (ید بیضاء) کرد، از خون شهیدان(دم مسیحائی) ساخت که کور را بینا می‌کند و مرده را حیات می‌بخشد . . . اما نه‌تنها در عصر خویش و در سرزمین خویش، که (شهادت) جنگ نیست، رسالت است، سلاح نیست، پیام است، کلمه‌ای است که با خون تلفظ می‌شود.»

شیدایی عاشورا

صحنه خون‌بار قیام عاشورا بار دیگر در تاریخ تکرار شد. جایی که مردم ایران در جنگی نابرابر؛ نزاعی که یک‌طرف ایران و طرف دیگر بیش از 30 کشور به حمایت از صدام به میدان جنگ آمده بودند، حضور داشتند. در این جنگ ایران بیش از 200 هزار شهید را تقدیم دفاع از خاک میهن کرد. سید شهدای اهل‌قلم شهید آوینی این‌چنین در مورد امام حسین(ع) و کربلا می‌گوید: «حسین(ع) سرسلسله شیدائیان عشق است و شیدایی را به هرکسی نمی‌بخشند، شیدایی حق پاداش ازخودگذشتگی است... شهدا کلیدداران کعبه شیدایی هستند و کعبه شیدایی کربلاست... ما سرگردان‌های مدار نفس را چه می‌رسد که از ستارگان کهکشان حسین بن علی(ع) سخن بگوییم؟ ما را چه می‌رسد که از ساکنان حریم قدس و شاهدان محفل انس سخن بگوییم.»

قیام عاشورا همچنان در طول زمان خود را نشان می‌دهد. هرجایی که بر ضد باطلی قیام به پا شود و خون‌هایی برای احیای حق ریخته شود گویی دوباره روح قیام عاشورا متجلی شده و می‌خواهد نشان دهد هیچ‌گاه باطل استوار نخواهد ماند. همان‌گونه که حکومت بنی‌امیه با قیام امام حسین(ع) سرنگون شد هرجایی هم اگر با تأسی از این حرکت مبارک مبارزه‌ای صورت بگیرد که درنتیجه بخواهد احیای حق کند حتماً باطل نابود خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970138

وب گردی

وب گردی