تجلی «ما می توانیم» در 8 سال دفاع مقدس

نبوغ ایرانیان در 8 سال دفاع مقدس باعث شد به دستاوردهای زیادی برسند، به همین علت حیرت جهان را در این خصوص برانگیزند و نشان دهند که حتی در شرایط جنگ هم می توان با تکیه بر توانایی های خود و به دور از چشم داشتی به خارج، به اهداف بلند کشور رسید.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، 31 شهریور 1359 سرآغاز جنگی بود که هشت سال طول کشید. در این جنگ که ایران یک‌طرفش قرار داشت بیش از 30 کشور به حمایت از صدام و رژیم بعث به میدان آمده بودند و از کمک‌های مالی گرفته تا تسلیحات به‌روز، همه را برای رژیم بعث عراق فراهم کرده بودند. طی هشت سال دفاع مقدس و نبردهایی که بین دو کشور شکل گرفت گاه ایران و گاه عراق پیروز میدان بود. هر میدان نبردی عرصه‌ای بود که باعث شد تا توانایی‌های ایران به‌خوبی نمایان شود و نشان دهد که ایرانی‌ها در شرایط سخت کارهایی را می‌توانند انجام دهند که کم‌تر کسی می‌تواند به آن حتی فکر کند؛ اما بسیاری از اقداماتی که در این زمان انجام شد بر اساس نبوغ و خلاقیت‌هایی بوده که در انجام آن‌ها به کار گرفته‌شده بود.

بعثت شاهکار مهندسی رزمی :

به‌طور مثال در دوران دفاع مقدس یکی از راهبردی‌ترین و مهم‌ترین امکانات، وجود راه‌ها و پل‌ها بود. همین نیاز در جنگ آن‌چنان حساس و حیاتی بود که فرماندهان جنگ را مجبور کرد تا فکری اساسی برای آن کنند که منتج به نوآوری‌ها و ابتکارات مهمی شد.

پل بعثت یکی از این ابتکارات جالب بود که باعث تحسین برخی از مقامات ایرانی مثل مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شد. وی که در دوران دفاع مقدس منصب نماینده امام در شورای عالی دفاع را داشت در خصوص پل بعثت گفت: «پل بعثت، شاهکار مهندسی رزمی تاریخ دفاع مقدس است.» پل بعثت به طول ۹۰۰ متر و عرض ۱۲ متر روی اروند بود که چشم جهانیان را خیره کرده بود. طی شش ماه، زیر بمباران و گلوله‌باران، پنج هزار لوله ۱۲ متری، به قطر ۱۴۲ سانتیمتر و ضخامت ۱۶ میلی‌متر از جنس فولاد، در عمق دوازده متری رودخانه‌ای خروشان که ارتفاع جزر و مدش از پنج‌متر هم بالاتر می‌رفت، کار گذاشته شد.

پل خیبر یکی دیگر از پل هایی بود که باعث حیرت فرماندهان بزرگ جهان شد به طوری که در مورد آن گفتند بزرگ‌ترین پل شناور دنیا به طول ۱۴ کیلومتر بر روی هور ساخته شد.

در سال ۶۳ یگان مهندسی رزمی سپاه با مشارکت جهاد سازندگی و وزارت صنایع سنگین وقت، در طرحی ابتکاری برای وصل کردن ساحل شرقی هورالهویزه به جزایر مجنون در مدت ۷۵ روز، پل شناور خیبر به طول ۱۳ کیلومتر را ساختند.

قایق‌های مرداب :

اما ابتکارات جنگی ایران تنها منوط به ساختن پل نماند. بلکه در عرصه‌های دیگر نبوغ جنگی ایرانیان نمایان شد. مهندسان برای رفع مشکل پروانه موتور قایق‌هایی که در مرداب به دلیل حجم زیاد نی و گیاهان مردابی از کار می‌افتاد دست به ابتکاری نو زدند و قایق‌هایی را طراحی کردند که با ملخ چوبی و از طریق جابه جایی هوا هم‌روی نی و هم‌روی آب با سرعت پیش می‌رفتند جالب اینجاست که موتور متحرک این قایق‌ها موتور فولکس بود که برای خنک شدن احتیاج به آب نداشت و با هوا خنک می‌شد و بعدها نمونه بزرگ‌تر این نوع قایق‌ها با نصب موتور هواپیما ساخته شد.

یکی دیگر از ابتکارات ویژه در دوران جنگ تحمیلی «سازه منحرف‌کننده موشک» نام دارد؛ در اواخر جنگ فرانسه موشک‌های اگزوسه رادار گریز را به رژیم بعثی عراق داد. این موشک‌ها قادر بود در ارتفاع 4 متری سطح آب پرواز کرده و کشتی‌ها را هدف قرار دهد. مهندسان جنگ برای منحرف کردن رادار این موشک‌ها صفحه‌های عمود بر هم فلزی طراحی کردند که امواج فرستاده‌شده از طرف موشک را به سمت خود موشک بازتاب می‌داد و موشک در انتخاب هدف به‌اشتباه می‌افتاد و به‌جای کشتی‌ها به این صفحات اصابت می‌کرد. با این طرح، صنایع نظامی فرانسه دچار مشکل شد چراکه دیگر هیچ کشوری حاضر به خریدن این موشک‌ها نبود.

ابابیل بر سر دشمنان :

«بالن ابابیل» هم یکی دیگر از ابتکارات جنگی برای فریب هواپیماهای دشمن بود. گاهی که هواپیماهای دشمن می‌خواستند از گذرگاه‌های تنگ‌بین کوه‌ها و دور از چشم رادارها عبور کنند، این بالن بزرگ با دنباله‌های فلزی و مواد خاصی که در آن به‌کاررفته بود، در رادار هواپیماهای دشمن دیده می‌شد و راه عبور آن را می‌بست. انتخاب جنس بالن، نحوه دوخت، عایق‌بندی و اتصال فلز به پلاستیک، از نکات پیچیده مهندسی در آن زمان بود.

یکی دیگر از ابتکارات جنگ ساخت میل‌گردهای خورشیدی برای سرنگونی تانک‌ها بود. حسین غمگین مقدم ازجمله هم‌رزمان شهید مصطفی چمران گفت: «شهید چمران با ساخت میل‌گردهای ضخیم به شکل خورشیدی توانست این وسیله را داخل خاک پنهان کند و زمانی که تانک پیشروی می‌کرد این وسیله خورشیدی داخل ریل تانک می‌رفت و آن را از حرکت وامی‌داشت و یا تانک واژگون می‌شد.»

مواردی که گفته شد تنها گوشه‌ای از ابتکارات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بود. تمام این نبوغ و ابتکارات باعث شد تا کار برای مدافعان کشور راحت‌تر شود و آن‌ها بتوانند به‌راحتی از خاک و ناموس میهن اسلامی دفاع کنند. سرانجام چنین فداکاری‌ها و تلاش‌هایی این شد که جهان حق ایران را در مرزهای آبی و خاکی خود به رسمیت شناخت و متجاوز بودن رژیم بعث عراق ثابت شد. چنین ماحصلی وجه اقتدار ایران را به جهان صادر کرد و نشان داد اگر روزی شاهان این مملکت قطعه‌قطعه از کشور را به دست بیگانگان می‌دادند (کما اینکه بحرین در دوران محمدرضا پهلوی ز ایران جدا شد)؛ اما نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و همراهی مردم ایران نمی‌گذارند که حتی یک وجب از خاک کشورشان کم شود.

خبرنگار: مجیدفاضلی

انتهای پیام

کد خبر: 970304

وب گردی

وب گردی