سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه "الشرق الاوسط " عربستان در مقاله ای با عنوان " آیا تجزیه سوریه احتمال دارد؟ " به قلم"عبد الرحمن الراشد" به وجود نیروهای خارجی در سوریه و احتمال تجزیه آن با وجود این نیروها اشاره دارد. الراشد در این روزنامه می نویسد: "با وجود اختلاف در مواضع سیاسی کشورهای آمریکا، ایران، روسیه، ترکیه، اردن، عراق و اسرائیل درباره سوریه اما همگی آنها بر حفظ تمامیت ارضی سوریه اتفاق نظر دارند. از این رو، تجزیه سوریه فقط به ضرر این کشور و نظام سیاسی سوریه نیست بلکه برای همه منطقه ضرر دارد و از سویی دیگر با تفاهم نامه های بین المللی نیز مخالف است. اگر چه این کشورها درباره حفظ وحدت خاک سوریه اتفاق نظر دارند اما درباره نوع نظام سیاسی، این که ریاست جمهوری باشد یا پارلمانی و یا فدرالی، اختلاف نظر دارند و این اختلاف نظر در قانون اساسی درباره اختیارات رییس جمهور و حقوق اقلیت ها و قومیت ها موجود است اما حتی با وجود موافقت با نظام قدیم ماندن برخی از کشورها در سوریه، این آرزوها غیر ممکن به نظر می رسد. با چنین اوضاعی حفظ وحدت سوریه چنان که ما این کشور را شناخته و هم اکنون نیز می شناسیم، بعید به نظر می رسد."


"ترس در کاخ سفید" عنوان یادداشتی است که روزنامه " الاهرام" مصر، به قلم "هاله مصطفی" به رشته تحریر درآورده است. نویسنده در این یادداشت، به کتاب نوشته شده درباره ترامپ به نام " ترس " اشاره داشته و نسبت به سرنوشت وی با توجه به مدارک و مستندات موجود و نگرانی های حزب حامی وی یعنی جمهوری خواهان فرضیاتی را طرح کرده است. وی در همین زمینه می نویسد: « انتشار کتاب "ترس"از سوی نویسنده و روزنامه نگار مشهور "باب وودوارد" در داخل و خارج آمریکا مورد اهتمام جدی قرار گرفت و موجی جدید را درباره سرنوشت سیاسی ترامپ، خانواده و تیم همراه وی در کاخ سفید که متهم به داشتن روابط ویژه با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری می باشد، به وجود آورده است. حمله ها علیه ترامپ فقط به رسانه ها محدود نشد بلکه وی در درون حزب جمهوری خواه که از وی حمایت کردند هم با حمله ها و انتقاد هایی مواجه می باشد. رهبران حزب جمهوری خواه با نزدیک شدن به زمان انتخابات میان دوره ای در آمریکا از این که ترامپ هزینه هایی را بر این حزب تحمیل نماید، نگران هستند. در این کتاب به ناآگاهی ترامپ نسبت به قواعد بازی سیاسی در آمریکا و مبانی نظام سیاسی اشاره شده است که زبانی جز زبان تجارت در روابط بین الملل نمی فهمد."


روزنامه " الخلیج " امارات هم در یادداشتی با عنوان " غرب و آینده مجموعه بریکس " به قلم " الحسین الزاوی " به آینده پنج کشور بزرگ صنعتی جهان که به نام "بریکس" خوانده می شوند، در مواجهه با غرب اشاره می کند. نگارنده اعتقاد دارد که سیاست های ترامپ انگیزه برخورد در این پنج کشور صنعتی (چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی) را با غرب و ترامپ به وجود آورده است. وی می نویسد: "تحولات راهبردی که امروز جهان با آن مواجه است، دارای اهمیت بسیاری می باشد و سوالات زیادی را درباره آینده بلوک های بین المللی، چه پنج کشور صنعتی بزرگ جهان و چه اتحادیه اروپا به وجود آورده است. کشورهای گروه بریکس در کنفرانس اخیرشان که در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، در خودشان انگیزه هایی را برای مقابله با سیاست های تهاجمی غرب به وجود آورده اند. مخصوصا این که با روی کار آمدن ترامپ و اتخاذ سیاست های تجاری و تحمیل تعرفه های گمرکی بر کالاهای تولیدی این کشورها و به ویژه چین و همچنین تحمیل تحریم های سخت علیه اتحادیه اروپا و یا روسیه در مساله اوکراین این انگیزه در این کشورها برای مقابله با ترامپ و غرب بیشتر شکل گرفته است."


این روزنامه همچنین در یادداشت دیگری بدون نام و با عنوان "سوریه چهره تاریک تروریسم را افشا کرد" به دستیابی گروه های تروریستی به سلاح های شیمایی اشاره داشته که از سوی سوریه کشف شده است. این روزنامه می نویسد: "با کشف خطرناک روسیه در خصوص ذخیره سازی سلاح های شیمیایی و گاز "سارین " از سوی گروه تروریستی جبهه النصره چهره تیره و تاریک تروریسم در سوریه که از ابتدای توطئه تاکنون مردم این کشور را مورد هدف قرار داده بود بیش از پیش افشا گردید. در پشت پرده تروریسم موجود در سوریه، گروه های تروریستی این کشور قرار دارند که از گروه های تروریستی بزرگ مانند داعش و جبهه النصره حمایت به عمل آوردند. روسیه تاکید کرد که اطلاعات دقیقی از دستیابی جبهه النصره به سلاح های شیمیایی در اختیار دارد و دستیابی این گروه های تروریستی به این سلاح ها بدون این که از سوی تولیدکنندگان آنها دراختیار این گروه ها قرار داده باشد، امکان ندارد."

کد خبر: 970426

وب گردی

وب گردی