بازتاب تحولات ادلب در رسانه های عرب زبان

طرح حمله به ادلب برای رها سازی این منطقه از دست تروریست ها، از سوی سوریه و هم پیمانانش مانند ایران و روسیه در رسانه های عرب زبان بازتاب های متفاوتی داشته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ترس از به کارگیری سلاح های شیمیایی از سوی گروه های تروریستی در ادلب سوریه از یک سو و اهمیت راهبردی این منطقه برای کشورهایی مانند ترکیه ، روسیه و آمریکا از سویی دیگر، اهمیت تحولات ادلب را برای تحلیل‌گران دو چندان کرده است. این در حالی است که خبرگزاری رسمی سوریه شامگاه جمعه فیلم ساختگی که کشورهای غربی با همکاری تروریست‌ها درباره حمله شیمیایی در سوریه ساخته‌اند را منتشر کرد و در همین حال گروهانی از نیروهای کماندویی ویژه ارتش ترکیه به شهر ادلب سوریه منتقل شدند.
از این رو، روزنامه های عرب زبان رویکردهای متفاوتی را در انتشار اخبار و تحلیل هایشان ارائه داده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.


روزنامه " الشرق الاوسط " عربستان به ناکامی کنفرانس تهران در خصوص دستیابی به تفاهم درباره ادلب میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه اشاره کرده و برگزاری کنفرانس دوم سوچی روسیه میان ترکیه و روسیه را بدون ایران بعد از کنفرانس تهران و دستیابی به تفاهم برای ایجاد منطقه خالی از سلاح در ادلب تعجب برانگیز دانسته است. این روزنامه تحولات میدانی در این منطقه را علی رغم دستیابی دو کشور ترکیه و سوریه به تفاهماتی، آماده برای جنگ دانسته و علت آن را هم اعزام نظامیان سوریه و ایران به نقاطی در اطراف ادلب دانسته است.


روزنامه " الاهرام " مصر نیز به تاریخ چندین هزار ساله منطقه ادلب اشاره نموده و هم اکنون از آن به عنوان "مرکز طوفان " نام برده است. این روزنامه همچنین به حضور سه میلیون نفر جمعیتی که در آن تروریست ها نیز حضور دارند، اشاره و حضور برخی از کشورهای بزرگ در این منطقه را دلیلی بر جایگاه راهبردی آن برای این کشورها دانسته است. الاهرام به مقایسه تاریخی شرایط این منطقه که هم اکنون در آن قدرت های بزرگی حضور دارند، با حضور این قدرت ها در قرن هفدهم و تحمیل معاهده « سایکس _ پیکو » بر جهان عرب پرداخته است.


روزنامه " الخلیج" امارات هم در یادداشتی با عنوان "بازی کشورها در تفاهم نامه ادلب و سوریه " تفاهم نامه اخیر میان ترکیه و سوریه با یکدگیر را صحنه بازی سیاسی میان کشورها دانسته است؛ به گونه ای که ترکیه از یک سو با روسیه به تفاهماتی دست پیدا کرده تا منطقه ای را خالی از سلاح در نظر بگیرند و از سویی دیگر، تهدید کرده که حاضر است حتی با ارتش سوریه در این منطقه وارد نبرد نظامی شود. روسیه نیز همچنین با قبول تفاهم نامه با ترکیه بازی دیگری را در سوریه آغاز کرده است؛ زیرا تلاش می کند تا با ترکیه وارد درگیری نظامی نشود و روابط دو کشور بر سر مسئله ادلب، رو به وخامت نرود.


روزنامه " الوطن " عمان هم ادلب سوریه را مکان تلاقی منافع قدرت های بزرگ می داند. این روزنامه به این نکته اشاره می کند که علی رغم درگیری چندین ساله در سوریه هیچ یک ازکشورهای دارای منافع در این منطقه حاضر نشده اند تاکنون از منافع شان چشم پوشی نموده و از آن کوتاه بیایند. از نظر این روزنامه، منطقه ادلب بیانگر تنها مکان تلاقی منافع قدرت های بزرگ در قرن 21 می باشد. به اعتقاد این روزنامه، دولت سوریه، ادلب را جزیی از خاک سوریه می داند و به دنبال آن است تا با همکاری کشورهای دیگر مانند ایران و سوریه بر این منطقه تسلط کامل پیدا نماید. تلاقی منافع قدرت ها در ادلب نیز بیانگر اهمیت بزرگ این منطقه نسبت به واحدهای جغرافیایی دیگر در جهان عرب است.

کد خبر: 970442

وب گردی

وب گردی