عضو کمیسیون انرژی: عرضه نفت در بورس، نسخه شفا بخش دوران تحریم است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: عرضه نفت از طریق بورس باعث می شود تا مشتریان و خریداران متعددی وارد این بازار شوند که اکثر آن ها فعال بخش خصوصی هستند.

علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: بازار سرمایه در تمام بخش‌ها و حوزه‌ها می‌تواند یک مسیر درست برای ایجاد شفافیت و رقابت سالم باشد. برای کشور ما که در حال حاضر در شرایط خاصی و در دوران جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم، می‌تواند به عنوان یک نسخه شفابخش در راستای رفع مشکلات حاصل از صادرات نفت و اثر تحریم‌ها استفاده شود.

او ادامه داد: در واقع عرضه نفت از طریق بورس باعث می‌شود تا مشتریان و خریداران متعددی وارد این بازار شوند که اکثر آنها فعالان بخش خصوصی هستند؛ بنابراین مسئولیت اصلی در مراودات تجاری و بین‌المللی نیز با خود این افراد است که می توانند به خوبی راهکارها و ترفندها را شناسایی کنند و عملا از موانع و محدودیت هایی که در بخش دولتی برای فروش و صادرات نفت نیز وجود دارد عبور کنند تا درآمدهای خود را از طریق مبادلات تجاری نفت افزایش دهند.

گلمرادی افزود: قطعا این اتفاق می‌تواند عرصه را بر تحریم کنندگان و دشمنان ما تنگ کند، هم به دلیل تعدد این مبادلات تجاری و هم اینکه طرف حساب آنها دیگر دولت نیست بلکه پایه‌گذاران و تجار بخش خصوصی خواهند بود که می‌توانند از حقوق خود بر اساس قوانین بین‌المللی به خوبی دفاع کنند و در غیر این صورت در حوزه درآمدهای حاصل از فروش نفت مشکلات متعددی خواهیم داشت.

او ادامه داد: در حال حاضر دولت به دنبال تدوین آیین نامه اجرایی طرح عرضه نفت در بورس است و قطعا یک تصمیم درست توسط دولت و مجلس می‌تواند کمک چشمگیری به شفافیت حوزه فروش و موضوع رقابت داشته باشد تا دولت هم کمتر متحمل ضرر شود و با یک قیمت متناسب و هماهنگ با بازار جهانی قیمت و ارزش واقعی نفت هم تعریف خواهد شد.

نماینده مردم ماهشهر تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت برآیند این کار، مثبت و به نفع حوزه نفت و اقتصاد کشور خواهد بود که با وجود یک سری اختلاف‌های جزئی، هم مجلس هم دولت و هم سازمان بورس مصمم به اجرای این برنامه هستند و قطعا از این طرح مهم باید همه جانبه حمایت شود و نهادهای نظارتی هم بر این موضوع اشراف داشته باشند.

او افزود: یکسری موانع هم در این باره وجود دارد، برخی شرکت‌ها که به دنبال انحصار هستند حتما کارشکنی‌هایی در تحقق این سیاست‌ها انجام می دهند چون با عرضه نفت در بورس رقبای جدید برای آنها پیدا می‌شود که منافع و فرصت طلبی‌های آنها را به مخاطره می‌اندازد. در این راستا همراهی شرکت ملی نفت و به خصوص حوزه بین الملل آن مسیر اجرای این طرح را راحت‌تر خواهد کرد.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: سازمان بورس هم که ذی نفع اصلی این طرح محسوب می‌شود و هیچ گونه مخالفت و محدودیتی برای تحقق این برنامه ندارد و قطعا موظف است در اجرای این طرح که منجر به رونق و توسعه اقتصاد کشور و منافع ملی می‌شود نهایت همکاری را داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر میزان رضایت نمایندگان از عملکرد وزیر نفت نیز افزود: همه ما باید قضاوت منصفانه‌ای در خصوص عملکرد وزارتخانه‌ها داشته باشیم و جمیع جهات را در نظر بگیریم. امروز آقای زنگنه در زمینی بازی می‌کند که محدودیت ها و موانع زیادی را در بردارد. با توجه به این که نفت، حوزه حساسی در تمام کشورهای دنیا است، دشمنان بیشتر انرژی حود را صرف آسیب رساندن و متزلزل کردن بازار نفت ایران کرده‌اند و فرماندهی آقای زنگنه در راس این وزارت‌خانه قطعا کار آسانی نیست؛ چون با محدودیت‌ها و مشکلات تحریمی و بین المللی تا حد زیادی توانسته نمره قابل قبولی کسب کند و امیدواریم با کمک دولت و مجلس بتوانیم در مسیر تحقق اهداف اقتصادی و رفع مشکلات داخلی و بین المللی حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 970448

وب گردی

وب گردی