وقتی همیشه پای دلارهای عربستان در میان است

سیاست آمریکا در قبال ایران براندازی نظام اسلامی است و در این میان یکی از بازوهای مهم و استراتژیک آن عربستان سعودی است که همیشه درنقش حمایت کننده مالی حضور دارد و در یک سال اخیر هرگاه اغتشاش و ناامنی در کشور رخ داده است همیشه ردی از دلارهای عربستان در جیب آنها دیده شده است .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حادثه تروریستی روز گذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح در آستانه هفته دفاع مقدس در شهر اهواز که باعث به شهادت رسیدن 29 نفر از هموطنان‌مان شد بازتاب های گسترده ای را در رسانه های جهان‌ به همراه داشت.

اما خبری که در این بین بیش از پیش نظرها را به خود جلب کرد به عهده گرفتن این عملیات تروریستی توسط گروه الاحواریه بود. جالب آنکه

داعش هم بعد از آنها مسئولیت این اقدام جنایتکارانه را به عهده گرفت و ناگفته پیداست که می خواهد سهمی در این جنایت ددمنشانه داشته باشد.

اما در خصوص گروه الاحوازیه که این حادثه تروریستی را به گردن گرفته است باید گفت؛ الاحوازیه یکی از گروه های تجزیه طلب خوزستان است. ریشه اصلی گروه های تجزیه طلب خوزستان هم به حزب «تضامن الدیمقراطی الاهواز» برمی گردد که نسخه‌ای انگلیسی برای برخی افراد تروریست موسوم به «خلق عرب مقیم اروپا» محسوب می شود.

رهبران این گروه‌ها هر چند داعیه دفاع از خلق عرب دارند؛ اما مانند داعش تعصبات دینی، قومی و تندروی های تروریستی را مورد تاکید قرار داده و اکنون می خواهند با حمله به کشورمان و عملیات تروریستی، زمینه را برای تضعیف اقتدار ایران فراهم آورند.

عربستان و براندازی :

اما داستان گروه الاحوازیه از جایی جالب می شود که رهبر آن یعنی «حبیب جبر» یک روز پیش ازحمله تروریستی به‌رژه نیروهای‌مسلح، روز ملی عربستان‌ را تبریک گفته‌ وخواستار ایستادگی در برابر حرکات مخرب‌ ایران شده است. ارتباط و وابستگی این گروه با عربستان با همین پیام کوتاه می تواند روشن شود؛ اما برای شرح و تفسیر دست های پشت پرده این اتفاق باید کمی به عقب برگشت. جایی که افرادی به طور صریح سخن از سرنگونی و سقوط نظام ایران زدند. حالا هم با اتفاقات اخیر به طور صریح و شفاف می توان دست آنها را در این حوادث اخیر دید.

اغتشاشات دی ماه

برای این مقصود باید بازگردیم به سال قبل. «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در گفت‌وگو با یک شبکه عربی داخلی مدعی شد: «نبرد را به داخل مرزهای ایران می کشانیم». این اظهار نظر باعث شد تا واکنش های زیادی علیه سخنان ولیعهد سعودی شکل بگیرد. به طوری که سیاستمداران ایرانی پاسخ چنین اظهارنظری را دادند و مردم هم هجمه ای در فضای مجازی علیه بن سلمان ترتیب دادند که بسیار هم پر سر و صدا بود؛ اما کار عربستان تنها به این اظهار نظر ختم نشد بلکه با نگاهی تاریخی می توان رد پای آنها را به وضوح در اتفاقات ناگوار سال 96 دید. با شروع دی ماه در شهرهایی از ایران مردم برای رسیدن به مطالبات اقتصادی خود دست به اعتراضاتی مسالمت آمیز زدند؛ اما با دخالت برخی عوامل بیگانه در این تظاهرات که برای رسیدن به خواسته های به حقی بود در کشور صحنه هایی به وجود آمد که باعث سوءاستفاده دشمن از آن شد. چنین تظاهراتی تبدیل به میدانی برای انتقام از نظام شد و حال و هوای کشور را برای چندی تحت تاثیرقرار داد.این اقدامات را عواملی رقم زدند که ریشه در خارج داشتند. نقوی حسینی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن اشاره به نقش عربستان در حوادث دی ماه گفت: «بیش از ٣٥ درصد اغتشاشات و خشونت‌ها را عربستان سعودی حمایت کرد.»

حمایت های عربستان در کنار عوامل دیگر پر رنگ شد. به طوری که با کمی دقت می توان دریافت که کار اغتشاشات دی ما فقط از یک سازمان و یا یک جریان فکری ساخته نیست بلکه عوامل مختلفی باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند نا آرامی آن هم در سطح گسترده ای مثل ایران به وجود آورند. با این حال مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین طی سخنانی به دست داشتن سازمان خودش در حوادث دی ماه اشاره می کند. همین موضوع باعث می شود تا باز هم دست عربستان در حمایت های مالی از این گروهک دیده شود. این موضوع جایی روشن می شود که رهبر معظم انقلاب در 19 دی ماه سال 96 طی دیداری که با اقشار مختلف مردم داشتند با اشاره به اغتشاشات دی ماه در خصوص حمایت های مالی انجام شده از چنین تحرکاتی بیان داشتند: «پول برای یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس است. خب این کارها خرج دارد باید پول بدهند. آمریکایی‌ها که حاضر نیستند پول خرج کنند تا وقتی این‌ها هستند.»

چهلمین سال انقلاب

اما با نگاهی دقیق تر می توان به سرنخ های بهتری در خصوص ناآرامی های ایران و حتی حادثه تروریستی 31 شهریور امسال رسید. جایی که جان بولتون مشاور امنیت داخلی کاخ سفید در اجلاس سرانه منافقین با تأکید بر اینکه (سیاست اعلام‌شده آمریکا بایستی براندازی نظام حاکم در تهران باشد) گفت: «رفتارها و اهداف نظام ایران تغییر نخواهند کرد و بنابراین، تنها راه حل تغییر آن نظام است و به همین دلیل است که قبل از سال 2019، ما که در اینجا هستیم، این موضوع را جشن خواهیم گرفت.»

بر همین اساس بود که مجموعه این اقدامات بعد از این سخنان شکل گرفت که نقطه شروع آن از دی ماه 1396 بود و حتی موج اقدامات انجام شده تا خردادماه سال 1397 هم کشانده شد و بازارمالی ایران را دچار نوساناتی کرد که موجب نگرانی مردم شد.

طبق آنچه گفته شد سیاستی که آمریکا در قبال ایران دنبال می کند براندازی است. در این مقوله یکی از بازوهای مهم و اساسی آن عربستان سعودی است. با این وجود می توان بازهم دست های عربستان را در حادثه تروریستی اهواز دید. در سطور بالا گفته شد رئیس گروهک الاحوازی طبق توییتی روز عربستان را تبریک گفته بود که همین مورد نشان می دهد ارتباطی بین این گروهک و عربستان سعودی وجود دارد؛ اما نباید فراموش کرد هر کشور که ایران را تحت فشار قرار داد و یا به خاک آن تجاوز کرد اقدامش بی جواب نماند. به طور مثال چندی قبل مقر اصلی حزب خلق عراق در جواب ترور مرزبانان کشور نابود شد. بر همین اثر تعدادی از سران مهم این حزب کشته شدند. عربستان هم باید بداند اقداماتش بی پاسخ نخواهد ماند. شاید زمین بازی تفاوت داشته باشد؛ اما باید بداند جوابش را دریافت خواهد کرد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 970491

وب گردی

وب گردی