هزینه های نجومی تحصیل در کشورهای اروپایی

آیا می دانید هزینه یک سال تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا حدود 20 هزار یورو یا 340 میلیون تومان است؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از دانشجویان هستند که از همان دوران کودکی رویای تحصیل در خارج از کشور را در ذهن خود می‌پرورانند،‌ بدون اینکه حتی نیم نگاهی به دانشگاه‌های داخل کشور بیندازند،‌ دانشگاه‌هایی که حتی در رتبه بندی های جهانی حرف زیادی برای گفتن دارند. بسیاری از افراد، برای کلاس گذاشتن هم که شده دوست دارند در دانشگاه‌های درجه پایین کشورهای اروپایی درس بخوانند،‌ حاضرند میلیون‌ها تومان خرج کنند؛ اما حتی ذره ای هم برای رسیدن به دانشگاه‌های رده اول کشور تلاش نکنند.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که این دست افراد باید چه‌قدر هزینه کنند تا بتوانند در یک کشور اروپایی درس بخوانند؟ ما در این گزارش می خواهیم به بررسی میانگین هزینه های تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی بپردازیم، البته این هزینه ها بسته به میزان مطالعه و شیوه زندگی افراد متغییر خواهد بود.

اتریش

میانگین هزینه شهریه برای دانشجویان داخلی اتحادیه اروپا رایگان است؛ اما این هزینه در هر ترم برای دانشجویان بینالمللی در تمام سطوح 726.72 یورو است. میانگین هزینه های زندگی در اتریش حدود 11،400 یورو یا 13 هزار و 350 دلار آمریکا است.

دانش آموزان از اتحادیه اروپا (EU) می توانند در اتریش به صورت رایگان تحصیل کنند، مگر اینکه فرد بیش از دو ترم بیشتر از طول دوره استاندارد تحصیلی گذرانده باشد، در این صورت این دانشجو به ازای هر نیم سال تحصیلی باید 363.36 یورو بپردازد. همچنین حق عضویت دانشجویی 19.20 یورو ( 22 دلار) در هر ترم است که همه دانش آموزان موظف به پرداخت آن هستند.

بلژیک

هزینه های متوسط شهریه برای دانشجویان اتحادیه اروپا حدود 906 یورو در سال است؛ برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا حدود 4،175 یورو به مبلغی که پیش تر به آن اشاره شد،‌ افزوده می شود. گفتنی است این ارقام در تمام سطوح تحصیلی اعمال می شود.

میانگین هزینه های زندگی در این کشور بین 10،200 تا 11،400 یورو در هر سال است. دلایل زیادی برای تحصیل در بلژیک وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ارتباط میان شبکه های بین المللی، انواع غذاهای منطقه ای، حومه جذاب، کیفیت بالای زندگی و البته شکلات بلژیکی خوشمزه اشاره کرد از طرفی دیگر هزینه تحصیل در این کشور مقرون به صرفه است.

دانمارک
هزینه های متوسط شهریه برای دانشجویان اتحادیه اروپا در تمام سطوح رایگان است؛ اما برای سایر افراد بین 6،000 تا 16،000 یورو خواهد بود.

میانگین هزینه های زندگی سالانه در دانمارک 14،400 یورو یا 16،850 دلار آمریکا است. دانمارک می تواند گزینه نسبتا مقرون به صرفه برای دانشجویان اتحادیه اروپا باشد که نیازی به پرداخت هزینه تحصیل ندارند. با این حال، هزینه های زندگی در این کشور بالا است.

فنلاند
هزینه‌های متوسط شهریه برای دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است، همچنین هزینه دانشجویانی که در رشته زبان فنلاندی یا سوئدی تحصیل می کنند و یا در رشته دکتری در حال تحصیل هستند، رایگان است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که در انگلیس مشغول به تحصیل هستند، به طور متوسط 4،000 تا 18،000 یورو در سال پرداخت می کنند.

میانگین هزینه های زندگی در فنلاند حدود 9،600 یورو در سال است. تحصیل در فنلاند کمی ارزان تر از کشورهایی مانند نروژ، سوئد و دانمارک است، زیرا هزینه های زندگی در این کشور کم‌تر است، همچنین دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند. در این کشور کیفیت زندگی از سطوح بالایی برخوردار است.

فرانسه
هزینه متوسط تحصیل طی یک سال در کشور فرانسه حدود 170 یورو در مقطع کارشناسی در دانشگاه های عمومی، 243 یورو در مقطع کارشناسی ارشد و 380 یورو در مقطع دکتری است.

میانگین هزینه های زندگی در کشور فرانسه حدود 9،900 یورو یا 11،550 دلار آمریکا در سال است. فرانسه یکی از محبوب ترین مقصد های گردشگری بین المللی در جهان محسوب می شود،‌ هزینه های تحصیلی و زندگی در این کشور نسبتا مقرون به صرفه است. هزینه های تحصیلی برای دانشجویان داخلی و بین المللی یکسان است،‌ هزینه های زندگی در شهر پاریس بیشتر است؛ اما پاریس چهار مرتبه در ردیف شهر شماره یک دانشجویی جهان قرار گرفته است.

آلمان

هزینه متوسط شهریه برای همه دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری در دانشگاه های عمومی به استثنای افرادی که در بادن وورتمبارگ هستند،‌ رایگان است. هزینه تحصیل دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در هر سال 3000 یورو است، در نقاط دیگر آلمان، هزینه های دانشجویان ناپیوسته مقطع ارشد حدود 20،000 یورو یا 23،400 دلار آمریکا است.

آلمان یکی از محبوب ترین مقصدهای تحصیلی غیر انگلیسی زبان در جهان محسوب می‌شود، دانشگاه ها و کیفیت زندگی در این کشور از سطح بالایی برخوردار است. به علاوه هزینه هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، هزینه امور اداری تمام دانشجویان حدود 250 یورو در هر ترم می‌شود.

ایرلند
هزینه متوسط شهریه در کشور ایرلند برای دانشجویان مقطع کارشناسی اتحادیه اروپا رایگان است اما باید حدود 3000 یورو برای انجام خدمات دانشجویی پرداخت کنند. هزینه تحصیل برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی حدود 9،750 یورو (11،400 دلار آمریکا) و در مقطع تحصیلات تکمیلی حدود 4،000 یورو یا 4700 دلار آمریکا است.

میانگین هزینه های زندگی در کشور ایرلند حدود 12،000 یورو یا 14،000 دلار آمریکا در سال است. موسسات آموزش عالی در کشور ایرلند بسیار است، همچنین شهرهای تاریخی، حومه های زیبا و فرهنگ منحصر به فرد ایرلند منجر شد تا این کشور یک مقصد جذاب برای افراد محسوب شود. درصورتی که دانشجویان اتحادیه اروپا قصد تحصیل در کشور ایرلند را داشته باشند، کافی است تنها مبلغ 3،000 یورو برای پرداخت هزینه خدمات دانشجویی پرداخت کنند.

ایتالیا
هزینه متوسط شهریه در کشور ایتالیا سالانه بین 950 تا 4000 یورو ( 920 تا 1100 دلار آمریکا) در دوره کارشناسی دانشگاه های عمومی است، این مبلغ در مقطع تحصیلات تکمیلی حدود 1،500 یورو است.

میانگین هزینه های زندگی در ایتالیا حدود 12،000 یورو یا 14،000 دلار آمریکا در سال است. اگرچه دانشجویان دانشگاه های خصوصی ایتالیا در سال حدود 20 هزار یورو پرداخت می کنند؛ اما دانشگاه های دولتی ایتالیا به مراتب ارزان‌تر هستند. دانش آموزان بین المللی واجد شرایط برای تحصیلات و اعطای کمک های مشابه به عنوان دانش آموزان محلی محسوب شده و بر‌اساس شایستگی تحصیلی از لحاظ مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، این شرایط در مواردی مانند بورس تحصیلی، وام های دانشجویی، کمک به مسکن، ژتون غذا و پرداخت هزینه ها اعمال می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 970500

وب گردی

وب گردی