طرح تنفس راهی برای ادامه ی حیات جنگل ها

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس در پیشنهاد و تصویب طرح ها همه ی جوانب را در نظر می گیرد ولی در این بین قطعا اولویت با حفظ منابع طبیعی ملی خواهد بود.

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: جنگل به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعی کشور تحت تأثیر خودخواهی‌ها و بی برنامگی‌های عده‌ای از افراد قرار گرفته است و طرح تنفس جنگل می‌تواند یک راهکار درست و مدون برای رفع بخشی از مشکلات این حوزه باشد.

او ادامه داد: البته می دانیم در سال‌های اخیر کم بارشی و خشک‌سالی سهم بزرگی در کاهش جنگل‌های مناطق مختلف کشور داشته است و سهم دیگر آن نیز مربوط به برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از این سرمایهٔ ملی بوده است که البته این مشکلات بیشتر مربوط به جنگل‌های شمال کشور است.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: این‌که برخی افراد معتقدند طرح تنفس وعدم بهره‌برداری از جنگل‌ها باعث آتش‌سوزی در برخی از مناطق شده است کاملاً غلط است. ممکن است به‌صورت اتفاقی مسئلهٔ حریق و آتش‌سوزی پیش آمده باشد اما نمی‌توان آن را بر گردن طرح تنفس جنگل انداخت.

اکبری افزود: ما در کمیسیون کشاورزی قوانین وضع‌شده و طرح‌های مصوب را بررسی می‌کنیم و در صورت نیاز آن را اصلاح می‌کنیم، می دانیم برخی افراد با طرح تنفس جنگل و توقف بهره‌برداری‌ها مخالف هستند اما کمیسیون کشاورزی مجلس در پیشنهاد و تصویب طرح‌ها همهٔ جوانب را در نظر می‌گیرد ولی در این بین قطعاً اولویت با حفظ منابع طبیعی ملی خواهد بود.

نمایندهٔ مردم شیراز ادامه داد: افرادی که در صنعت چوب فعالیت می‌کنند باید بیشتر روی چوب‌های وارداتی یا منابع جدید دیگری سرمایه‌گذاری کنند چون مساحت جنگل‌های ما نسبت به مقیاس بین‌المللی بسیار ناچیز است و روزبه‌روز در حال کاهش است و در این بخش با کمبود چوب مواجه هستیم پس باید احتیاجات خود را از طریق واردات از کشورهایی مانند روسیه تأمین کنیم.

او افزود: در کل طرح تنفس جنگل و برنامه‌های این‌چنینی می‌تواند از اتلاف بی‌رویهٔ سرمایه‌های ملی ما جلوگیری کند و در این راستا کمیسیون کشاورزی و همه مسئولین در صدد هستند تا با همکاری و برنامه‌ریزی درست مشکلات موجود را رفع‌ورجوع کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 970512

وب گردی

وب گردی