حذف آلاینده‌های آلی آب به وسیله صدف‌های آب شیرین

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان‌نامه خود به بررسی حذف آلاینده‌های آلی آب به وسیله صدف‌های آب شیرین پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، رضا رنجبر، مجری این تحقیق گفت: ایران برای تأمین نیاز آبی کشور و کاهش آلودگی آب‌های سطحی خود نیازمند روش‌های جدید برای تصفیه آب بوده و بزرگ‌ترین مشکل برای تصفیه آب فاضلاب در ایران، جنبه اقتصادی و هزینه بالای آن است.

وی سوق یافتن پژوهش‌ها به سمت یافتن روش‌های درآمدزا برای عملیات تصفیه آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این تحقیق از مزیت‌هایی که در سایه زندگی صدف در آب ایجاد می‌شود استفاده شده است. صدف‌ها در آّب تولید مثل می‌کنند و تکثیر می‌شوند؛ همچنین منبع پروتئین ارگانیک خوبی برای دام و طیور هم هستند؛ امروزه در اروپا از صدف‌ها به صورت گسترده در بحث تأمین منبع ارگانیک پروتئین در تغذیه طیور استفاده می‌شود که نتایج چشمگیری نیز به همراه داشته است؛ بنابراین می‌توان از طریق فروش این صدف‌ها، هزینه‌های تصفیه آب از طریق آنها را تا حدی جبران کرد.

این محقق ادامه داد: از جمله کارکردهای صدف‌های آب شیرین در زمینه تصفیه آب می‌توان به این موارد اشاره کرد: این صدف‌ها Filter Feeder هستند و قابلیت چشمگیری در حذف میکرو ارگانیسم‌ها دارند؛ همچنین سنسورهای زیستی و نشانگرهای زیستی ( Biomonitor )های بسیار خوبی هستند که انواع و اقسام مواد سمی در آب را شناسایی می‌کنند. همچنین قابلیت حذف فلزات سنگین نظیر نیکل و استرانسیوم توسط این موجودات نیز قابل توجه است.

رنجبر درباره نوآوری این تحقیق اظهار داشت: صدف‌های آب شیرین هیچ وقت در یک سیستم بسته تصفیه آب با فاضلاب سنتزی که صدف را هم زمان در معرض چندین نوع آلاینده مختلف قرار دهد مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و برای اولین بار این تحقیق انجام شده است.

وی که این تحقیق را در قالب پایان‌نامه «بررسی حذف آلاینده‌های آلی آب به وسیله صدف‌های آب شیرین» در دانشکده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر فرشید پژوم شریعتی و دکتر فریبرز احتشامی انجام داده است، خاطرنشان کرد: با طراحی راکتورها و طراحی فرایند تصفیه می‌توان امکان تجاری‌سازی این روش تصفیه آب را فراهم کرد.

به گفته این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، وی موفق به طراحی فرآیند و ساخت راکتور مرتبط با موضوع تحقیق شده و این تلاش در حال حاضر مراحل ثبت در سازمان ثبت مالکیت‌های معنوی به عنوان اختراع را می‌گذراند.

به عقیده وی، تصفیه آب به وسیله صدف‌های آب شیرین می‌تواند ضمن کاهش مصرف انرژی، از هزینه‌های فرآیند تصفیه فاضلاب نیز بکاهد.

کد خبر: 970546

وب گردی

وب گردی