وزرای خارجه زن دنیا گردهم آمدند

برای نخستین‌بار در مونترال بیش از نیمی از دیپلمات‌های ارشد زن در جهان گرد هم آمدند. در نشست دو روزه وزیران خارجه زن جهان برتقویت نقش زنان در عرصه سیاست تاکید شد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این نشست دو روزه که بیش از نیمی از وزرای خارجه زن جهان را در مونترآل گردهم آورده بود، بر موضوعاتی نظیر جلوگیری از بروز درگیری‌ها، رشد دموکراتیک و نابودی خشونت‌های بر مبنای جنسیت متمرکز بود. این نشست چهار موضوع محوری داشت: زنان در سیاست و جایگاه های رهبری؛ تقویت دموکراسی؛ حمایت از صلح و امنیت و از بین بردن خشونت‌های مبتنی بر جنسیت.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا در افتتاحیه این نشست گفت: زنان کلید یافتن راه حل برای چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیش روی جوامع ما هستند. من همواره از برابری در احترام و در نظر گرفتن حقوق زنان و دختران حمایت خواهم کرد زیرا هنگامی که همه ما در فرآیند تصمیم‌گیری دخیل هستیم جوامع ما قدرتمندتر و اقتصادها و طبقه متوسط ما موفق‌تر و کشورهای ما امن‌تر خواهند بود.

وی در این خصوص اظهار کرد: این نشست موقعیتی تاریخی است. این رویداد برای ایجاد یک جنبش زنان منزوی نیست و کاملا برعکس آن، برای تاکید بر اهمیت و نقش و حقوق زنان و دختران در جهان است. این نشست برای گفت‌وگو درباره راه‌هایی است که زنان دارای جایگاه رهبری می‌توانند از طریق آن‌ها در حمایت از این حقوق مشارکت کنند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به طور مشترک با فریلند ریاست این نشست را برعهده داشت، اظهار کرد: ما دانه‌ای کاشتیم که به باور من گل‌های زیبایی خواهد داد.

هر دوی آنها در افتتاحیه این نشست اظهار امیدواری کردند که این نشست بتواند سرآغازی برای سنت همکاری میان وزیران زن در جهان باشد.

وزرای خارجه زن حاضر، نتایج گفت‌وگوهای این نشست را طی نشست‌هایی که در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شود، مطرح خواهند کرد.

همچنین ۱۷ تن از این وزرای خارجه زن متعهد شده‌اند که طی سال آینده میلادی به طور مداوم با یکدیگر دیدار داشته باشند.

در این کنفرانس علاوه بر فریلاند و موگرینی، وزرای زن از 18 کشور دیگر شامل آندورا، بلغارستان، کاستاریکا، کرواسی، جمهوری دومنیکن، غنا، گواتمالا، هندوراس، اندونزی، کنیا، نامیبیا، نروژ، پاناما، آفریقای جنوبی، رواندا، سوئد و سن لوسیا شرکت دارند.

کد خبر: 970592

وب گردی

وب گردی