عامل اصلی آشفتگی در بازار محصولات پتروشیمی وزارت صمت است

مشاور وزیر نفت در رابطه با آشفتگی در بازار محصولات پتروشیمی و ایجاد رانت در این صنعت گفت: عامل اصلی این امر مهم به ضعف وزارت صنعت، معدن  و تجارت برمی‌گردد؛ چرا که این وزارتخانه استراتژی و برنامه  مدونی ندارد، نظارت را رها کرده  و از مدیران ضعیف در این بخش‌ها استفاده کرده است.

موید حسینی صدر مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی چند روز دیگر شاهد تحریم‌های جدید علیه کشورمان خواهیم بود؛ بنابراین برای مقابله با این موضوع چه باید کرد، گفت: برای اینکه در شرایط تحریم بتوانیم به کار خودمان ادامه بدهیم، بایستی در چند حوزه اساسی کارهای زیربنایی صورت گیرد.

او بازسازی اعتماد بین مردم را یکی از گام‌های نخست برای برون‌رفت از این معضل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آنچه که بر افکار عمومی حاکم شده، این است که مردم فکر می‌کنند مشکلات تحریم تنها یقه آنها را خواهد گرفت و این مشکلات گریبان یک عده از افراد خاص را نمی‌گیرد و این امر باعث شده که اعتماد مردم به دولتمردان کاهش یابد.

او سقف حقوق‌های نجومی، عضویت چند لایه‌ای برخی از افراد در هیات مدیره‌ها و مدیریت‌های انتصابی را از جمله موانع توسعه صنعت پتروشیمی ذکر کرد و گفت: باید دولت با این موضوعات به صورت جدی برخورد کند تا بتوانند اعتماد را به تمام اقشار جامعه برگرداند.

مشاور وزیرنفت به دیپلماسی واقع بینانه اشاره کرد و افزود: کشورهایی که تا به امروز برای ایران کاری نکردند و نیز یکسری کشورهایی که همیشه علیه ما بودند با این کشورها باید به سبک خودشان برخورد کنیم، باید به سراغ کشورهایی( آذربایجان، ترکیه و چین) حرکت کنیم که با ما رفتار بهتری نسبت به برخی از کشورها نشان دادند.

حسینی صدر تاکید کرد: تجربه‌ای که طی 40 سال گذشته داشتیم، نشان داده است که کشورهایی که سربزنگاه ما را تنها گذاشتند، روی آنها حساب باز نکنیم. اگر ایران دیپلماسی قوی را شروع کند و سوء تفاهم را با برخی از کشورهای عربی رفع کند، می‌تواند در این راستا کمک قابل توجهی کند.

مشاور وزیر نفت، همچنین برخورد از موضع قدرت را یکی دیگر از گام‌های مثبت برای مقابله با این رویکرد عنوان کرد و گفت: کشوری که از موضع التماس و ضعف برخوردار باشد، به طور یقین نمی‌تواند حقش را بگیرد، بنابراین الان لازم است از موضع قدرت استفاده کنیم نه به این معنا که باعث ایجاد تنش در منطقه شویم.

او تاکید کرد: باید مسئولانی که به دنبال اشرافی‌گری و فساد مالی هستند، از صحنه کار کنار گذاشته شوند و از افراد با انگیزه و با تجربه برای پیشبرد اهداف توسعه کشور استفاده کرد. اگر این موارد اتفاق بیفتد، مسولان بالادست نظام جرئت پیدا می‌کنند و با موضع قدرت و موضع تسلیم ناپذیری با مشکلات و موانع برخورد می‌کنند.

او تاکید کرد: به نظر من کسانی که در تصمیمات کلان نظام و رهنمودهای رهبری دودل هستند و این افراد با این کارشان بیشترین آسیب را به کشور وارد می‌کند. بنابراین اینها مرد دوره عمل نیستند و کنار گذاشته شوند.

حسینی صدر در خصوص آشفتگی در بازار محصولات پتروشیمی و ایجاد رانت در این صنعت گفت: عامل اصلی این امر به ضعف وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد؛ چرا که این وزارتخانه استراتژی و برنامه مدونی ندارد و نظارت را رها کرده و از مدیران ضعیف در این بخش‌ها استفاده کرده است.

مشاور وزیر نفت خاطرنشان کرد: محصولات پایین دست پتروشیمی، کنترل بازار و سیاست فروش در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ ولی متاسفانه این وزارتخانه در حالت سردرگمی و بی برنامگی به سر می‌برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970600

وب گردی

وب گردی