رایزنی بازرانی برای تاخیر در انتخاب رئیس جمهور عراق

رئیس اقلیم کردستان عراق برای رایزنی با جریان سیاسی شیعه و سنی عراق جهت تاخیر در انتخاب رئیس جمهور عراق به دلیل اختلاف میان احزاب کُرد برای معرفی نامزد ریاست جمهوری، به بغداد و نجف سفر کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، « نچیروان ادریس بارزانی » رئیس اقلیم کردستان عراق، تلاش می کند احزاب شیعه را نسبت به ضرورت تاخیر در انتخاب رئیس جمهور متقاعد نماید تا احزاب کُرد نیز میان خود در خصوص انتخاب نامزد ریاست جمهوری به توافق برسند.

یک منیع آگاه عراقی به خبرگزاری روسیا الیوم اعلام کرد: اصلی ترین پرونده مطرح شده از سوی بارزانی در جریان دیدارهای روز گذشته خود در بغداد با العبادی و امروز در نجف با مقتدی صدر تاخیر در رای گیری پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید بوده است و دلیل این اقدام وی به اختلافات داخلی احزاب کُرد در خصوص ارائه نامزد برای ریاست جمهوری باز می گردد.

این منبع افزود: بارزانی از سوی سیاسیون شیعه و برخی سیاسیون سنی تضمین های مثبتی در این باره دریافت کرده است.

تبصره 2 ماده 72 قانون اساسی عراق تصریح می کند که رئیس جمهور تا اتمام انتخابات پارلمان جدید و تشکیل اولین جلسه آن به ماموریت های خود ادامه می دهد و تا 30 روز پس از تشکیل اولین جلسه باید رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

اولین جلسه پارلمان عراق در 3 سپتامبر جاری تشکیل شده است و این به معنای عقب افتادن انتخاب رئیس جمهور به بعد از 3 اکتبر، مخالف قانون اساسی است.

لازم به ذکر است بارزانی روز شنبه وارد بغداد شده و نشست هایی را با برخی رهبران طرف های مختلف سیاسی از جمله حیدر العبادی، نوری المالکی و هادی العامری برگزار کرده است و پس از آن امروز برای دیدار با مقتدی صدر رهبر جریان سائرون وارد نجف شد.

کد خبر: 970621

وب گردی

وب گردی