راه‌اندازی دستگاه توربوپمپ در تاسیسات تزریق آب منطقه سیری

به همت کارکنان تعمیرات مکانیک منطقه سیری و همکاری واحدهای ابزار دقیق و نیروگاه، تعمیر و رفع اشکال توربوپمپ تاسیسات تزریق آب به سکوی ایلام، در مدت چهار روز انجام و توربوپمپ با موفقیت وارد سرویس شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه سیری، توربوپمپ یاد شده یکی از دو توربوپمپ تاسیسات تزریق آب ایلام است که آب را برای تزریق در چاه‌های میدان اسفند پمپاژ می‌کند و اهمیت بالایی در تولید نفت دارد.

در سال‌های اخیر به علت افزایش حرکت محوری شفت پمپ و خارج شدن از محدوده مجاز، توسط سنسورهای Axial Movement نصب شده در بخش thrust bearing به‌طور پیوسته از سرویس خارج می‌شد. در بررسی اولیه، به علت عملکرد نامناسب کنترل‌ولو و چک‌ولو نصب شده در خروجی پمپ، تصمیم به تعویض کنترل‌ولو و رفع اشکال از چک‌ولو و نیز کالیبراسیون سنسورهای حرکت محوری گرفته شد که با این اقدام‎ها اشکال پمپ تا حدودی برطرف شد، اما کماکان به دلیل خارج از حد مجاز بودن حرکت محوری کلی، امکان استفاده از پمپ با ظرفیت کامل فراهم نبود.

همچنین به دلیل ساعت کارکرد بالای پمپ و احساس نیاز به تعمیر اساسی آن، تصمیم‌هایی برای برون‌سپاری تعویض کارتریج این پمپ گرفته شد که با توجه به قیمت‌های بالایی که شرکت‌های تعمیر‌کننده این‌گونه پمپ‌ها برای رفع اشکال و تعمیر اساسی آن طلب کرده بودند (۲ تا ۴ میلیارد تومان)، تصمیم به تعمیر پمپ از سوی واحد تعمیر مکانیک منطقه گرفته شد، اما به دلیل نبود ابزارهای ویژه پمپ و برخی قطعات یدکی و پیچیدگی تعمیر این نوع پمپ‌ها، انجام این مهم در منطقه با مشکل مواجه شد. از طرفی تماس با شرکت‌های سازنده پمپ و تراست‌بیرینگ برای دریافت اطلاعات فنی بیشتر، بی‌نتیجه بود.

بررسی‌های دقیق و مطالعه کامل کاتالوگ‌های این تجهیزات، متخصصان واحد تعمیرات مکانیک را به این نتیجه رساند که بدون نیاز به تعمیر اساسی و تعویض کارتریج، با قرار دادن Filler Plate با ضخامت محاسبه شده (به دلیل احتمال گرم کردن بیش از حد تراست و ژورنال بیرنگ) و در محل مناسب (که کاملا استاندارد است)، می‌توان حرکت محوری کلی پمپ را تا محدوده مجاز کاهش داد و این اشکال را برطرف کرد. بنابراین پس از صدور مجوزهای لازم از طرف منطقه، تراست‌بیرینگ این پمپ برای نخستین بار از زمان نصب آن، باز و بررسی شد و پس از اندازه‌گیری‌های دقیق، filler plate با ضخامت مناسب ساخته و نصب شد. همچنین با انجام تنظیم‎های لازم، این پمپ استارت شد و با ظرفیت کامل و بدون اشکال وارد سرویس شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970625

وب گردی

وب گردی