مسجد عامری اهواز مرمت می شود

عملیات مرمت مسجد تاریخی عامری اهواز به همت اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان وارد فصل سوم خود شده است.

به گزارش ایسکانیوز مسجد عامری که مربوط به دوره قاجار است و در اهواز قدیم مرکزی برای عزاداری حسینی بوده است، در ۱۷ بهمنماه 1389 به شماره ۳۰۲۶۸ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید و از سوی کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی عمر آن بیش از ۳۰۰ سال تخمین زده می‎شود.

این مسجد طی دو مرحله در سال های ١٣٣٠ و ١٣٤٧ به دلیل مجاورت با رودخانه کارون و رطوبت بیش از حد مرمت و بازسازی و در همان زمان حسینیهای نیز در کنار آن بنا شد.

باوجود این، طی سه سال اخیر با همکاری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان عملیاتی در راستای مرمت بخش قدیمی و تاریخی مسجد و بازگرداندن الگوی سنتی آن صورت گرفته است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این‎باره با بیان این‎که فصل اول مرمت این بنا در سال 1394 انجام شد اظهار داشت: در این فصل از مرمت برداشت الحاقات دیوارهای داخلی، آجرچینی آن‎ها و سنگ‎فرش کردن کف بنا انجام شد.

محمدحسین ارسطوزاده بیان کرد: در شروع پروژه در فصل اول با رطوبت بسیار در جبهههای مختلف بنا رو برو شدیم و این در حالی بود که آجرهای پشتی بنا نیز به دلیل رطوبت‎زدگی آسیب دیده بودند.

او افزود: از این‎رو، در گام اول سنگپلاکهایی که تا ارتفاع یک‎ونیم متر روی آجرها و ستون‎ها نصب شده بودند برداشته شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان گفت: همچنین در بخش‎هایی از درون بنا الحاقاتی از جنس آجر روی دیوار وجود داشت که این الحاقات را برداشتیم و دیوارها را به شکل اولیه و سنتی خود بازگرداندیم.

وی ساماندهی کف بنا و سنگ‎فرش نمودن آن را از دیگر اقدامات مرمت فصل نخست عنوان کرد و افزود: در فصل دوم مرمت نیز سبکسازی سقفها انجام و دو ستون موجود در وسط بنا به دلیل وضع نامناسب ناشی از قدمت زیاد، با آجر چینی کاملا ترمیم، تعویض و احیا شدند.

ارسطوزاده با بیان این‎که در فاز دوم همچنین دیوار جنوبی مسجد را در کوچه مجاور کاملا مرمت کردیم گفت: طی این عملیات، دیوار پشت بنا با سنگ‎های پاکتراش جایگزین شد.

او با اشاره به این‎که درحال حاضر مرمت این مسجد تاریخی در فاز سوم قرار دارد، از ساماندهی و مرمت نمای اصلی بنا دراین فاز خبر داد و افزود: باتوجه اینکه احتمال نشست دیواره بنا را می‎دادیم، پیِ آن را جمع کردیم و به صورت کامل تقویت کردیم و هم‎اکنون در صدد هستیم تا با هماهنگی با دفتر فنی اداره‎کل میراث فرهنگی، درصورت نیاز آجرهای آن را نیز تعویض کنیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان در ادامه پیشبینی کرد: با اتمام کار نمای بیرونی بنا، فصل سوم مرمت طی یک ماه آینده به پایان رسد.

وی گفت: مرمت مسجد عامری طی سه فصل با اعتباری بالغ بر 170 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی انجام گرفته است.

ارسطوزاده درخصوص احتمال وجود فصل‎های آینده مرمتی برای این مسجد نیز تأکید کرد: با پایان یافتن فصل سوم بیشتر کار مرمت این بنا تکمیل خواهد شد، باوجود این، درصورت تأمین اعتبار در فصل چهارم روی مرمت سقف مسجد کار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 970643

وب گردی

وب گردی