ریشه مشکلات در تداوم نگاه برون‌نگر در مدیریت اجرایی و اقتصادی کشور است

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اعلام کرد: ریشه مشکلات در تداوم نگاه برون‌نگر در مدیریت اجرایی و اقتصادی کشور است که راه حل را در به کارگیری مدل های غیر متجانس با واقعیت های فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و توانمندی های بومی جستجو می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی بیانیه ای را صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

« طلیعه گفتار را به گرامیداشت مقام والای شهیدان حمله تروریستی اهواز اختصاص می دهیم وضمن عرض تبریک وتسلیت به خانواده‌های معزز شهدا به تروریستهای مزدور استکبار وحامیان مالی آنان ازجمله آل سعود خبیث وحاکمان سرسپرده امارات هشدار می دهیم که این گونه رذالتها بی پاسخ نخواهد ماند!

‎مهرماه بهار تعلیم و تربیت از راه رسیده و میلیون ها دانش آموز و دانشجو به همراه معلمان و اساتید آماده حضور در مراکز آموزشی و پژوهشی هستند. از محسّنات شروع سال تحصیلی در کشورمان تقارن آن با هفته دفاع مقدس است که باید از ارواح پاک و معطر شهدای جنگ تحمیلی برای سعادت و توفیقات جامعه علمی کشور استمداد و یاری جست.

‎کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با تبریک بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به اصحاب علم و دانش، توجه مسئولان و تصمیم سازان را به نکاتی چند جلب می نماید:

‎1. در اربعین استقرار نظام جمهوری اسلامی، همگان شاهد تداوم و سرافرازی نهضت بزرگ اسلامی هستند که علیرغم همه توطئه ها و موانع داخلی و خارجی، بسان شجره‌ای طیبه به بار و ثمر نشسته، و امروز بانگ عدالت و مقاومت به رساترین فریاد در منطقه و جهان اسلام تبدیل شده است. انقلاب اسلامی نقطه آغازین این حرکت و تشکیل تمدن نوین اسلامی و الحاق این انقلاب به جامعه مهدوی، آرمان بلند مردم ایران در این مسیر نورانی است. تردیدی نیست که مقدمات تحقق اراده الهی امامت مستضعفان و صالحان به طلایه‌داری خمینی کبیر آغاز شده و امید است توسط خلف فرزانه ایشان، این پرچم به دست پیشوای عدالت گستر و موعود امم برسد ان شاء الله.

‎وظیفه بزرگ جامعه دانشگاهی و علمی بیان رویکردها، عملکردها، دست آوردهای انقلاب اسلامی و تبیین و انتقال عاقلانه و منطقی آن به نسل جوان است. حدود 85 درصد جمعیت ایران امروز متولدین دهه پنجاه به بعد هستند که تصویری از دوره ما قبل انقلاب در ذهن آنها نقش نبسته است، و امپریالیسم خبری و بنگاه‌های رسانه ای صهیونیستی و غربی و مزدوران آنها، با شبکه های مالی گسترده و استفاده از پیچیده ترین مدل های عملیات روانی، در تلاشند خوانش و تصویری وارونه از وقایع و رخدادهای تاریخ معاصر به آنها ارائه دهند. انتظاراست اساتید بزرگوار با بیان وقلم و نیز بابهره گیری از ابزارهای موثر امروزین کید بدخواهان را به خودشان برگردانند و نقشه های آنان را خنثی نمایند.

‎2- در کنار همه کامیابی‌ها و موفقیتهای انقلاب اسلامی، باید پذیرفت کاستی ها و ناکامی هایی نیز وجود دارد.
‎در شرایط فعلی حوزه مدیریت اقتصادی آسیب پذیرترین بخش انقلاب اسلامی است و علیرغم خدمات و برنامه های گسترده اقتصادی که بسیاری از عقب افتادگی ها را جبران نموده، متاسفانه هم چنان مشکلات عمده ای باقی مانده و اخیرا تشدید شده است. از نگاه کانون‌ دانشگاهیان ایران اسلامی، ریشه مشکلات در تداوم نگاه برون نگر در مدیریت اجرایی واقتصادی کشور است که راه حل را در به کارگیری مدل های غیر متجانس با واقعیت های فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و توانمندی های بومی جستجو می کنند. تفکر نئولیبرالی فعلی حاکم بر کشور مسئول اصلی نابسامانی های اقتصادی کشور است. به مسئولین امر توصیه می کنیم با قدرشناسی از حمایت های کلان رهبری و امت انقلابی، به مسیر اصلاح و بهبود امور اقتصادی و معیشتی مردم برگردند و با به کارگیری عناصر مؤمن انقلابی، متخصص، خلاق و جوان، امید به رفع موانع را در میان مردم تقویت نمایند و بدانند در صورت همراهی مردم و اتکا به ظرفیت های کم نظیر منابع انسانی، طبیعی، موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی کشور و استفاده از مزیت های مطلق و نسبی اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی، همه مشکلات حل شدنیست.

‎3َ- جامعه نخبگی و دانشگاهی متعهد کشور یکی از دستاوردهای انقلاب و از منابع قدرت نرم نظام اسلامی است. امروز در همه حوزه‌ ها متخصصان داخلی کم نظیری هستند که با اعتماد به آنها جهش های بزرگی نصیب کشور شده است. قدرت دفاعی و موشکی، صنعت هسته ای، نانو،دانش پزشکی و...، بخش هایی هستند که با حضور و نقش آفرینی این جوانان مومن و متخصص به شکوفایی رسیده است. شهدای بزرگی مانندشهریاری، علیمحمدی، تهرانی مقدم وآشتیانی عناصر انقلابی بودند که در پیشانی پیروزی های علمی ما قرار دارند. قطعا جامعه علمی از این چهره های تابناک در حوزه های اقتصادی و توسعه ای کم ندارد که بتوانند منشا تحولات بزرگ باشند. کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با تمام توان در خدمت مسئولان کشور برای کمک به حل مشکلات به ویژه در بخش اقتصادی با میدان داری دانشگاهیان دلسوز می باشد.

‎4. توصیه اکید ما به متولیان حوزه آموزش کشور توجه به مسائل تربیتی و توجه به تزکیه در محیط دانشگاه است. نظام آموزشی اسلامی جز با تقدم تزکیه بر تعلیم راه کامیابی را پیدا نکرده است. متاسفانه رواج سبک زندگی غیر دینی در جامعه در سالیان اخیر تا حدودی تفکر توحیدی و سبک زندگی اسلامی را به حاشیه برده است. توصیه به خود و همه اولیای آموزش این است که با آسیب شناسی عمیق از مشکلات تربیتی، به بازسازی و ارتقای نظام آموزشی کشور که پایه و بنیان همه اصلاحات اساسی است، همت گمارده شود. مراکز حوزوی،علماء و مبلغین هم در این خصوص وظایف خطیری بر عهده دارند که به نظر می رسد ظرفیت و توان همراهی و اصلاح لازم را فراهم نیاورده‌اند و بخشی از مشکلات تربیتی فعلی محصول کم کاری وضعف عملکرد متصدیان امور دینی وفرهنگی جامعه است.

5- نکته پایانی اصرار بر پالایش محیط علمی از رقابت های ناسالم و مخرب جناحی و باندی، و تاکید بر جهت گیری نظام آموزش عالی بر شتاب بخشی به آهنگ رشد علمی و تبدیل دانشگاه ها به مراکز اصلی تولید کار و ثروت مبتنی بر دانش های نوین است. بخش های پژوهشی مراکز آموزشی، با بازنگری در وظایف کنونی، رسالت فعال سازی حوزه آموزش عالی در اقتصاد دانش بنیان را بر عهده دارند.

امید است آغاز سال تحصیلی جدید، نقطه شروع مجددی بر اقدامات شایسته در بخش های حاکمیتی، اجرایی و آموزشی برای سرعت بخشی به رشد و تعالی جامعه اسلامی باشد. »

انتهای پیام/

کد خبر: 970662

وب گردی

وب گردی