نتیجه جالب تحقیق مشترک دانشگاه آزاد و فدراسیون بوکس؛ آدم‌های معمولی خشن‌ترند!

فدراسیون بوکس در همکاری با دو دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد به نتایج علمی جالبی دست یافت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، فدراسیون بوکس بعد از انتخاب حسین ثوری به عنوان رئیس جدید، سندی راهبردی و برنامه ای بلندمدت جهت پیشرفت این رشته ورزشی در ایران تدوین کرده است.

ثوری و همکارانش در جدیدترین اقدام برای پیشبرد علمی بوکس، تحقیقی با همکاری دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی انجام دادند که در پایان، نتایج بسیار جالبی به دست آمد.

محمد ابراهیم پور و حسین سعادتمند، دانشجویان دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، پژوهشی روی رفتار اعضای تیم ملی بوکس انجام داده و نتایج را با تعداد مشخصی از مردم مقایسه کردند تا نتیجه ای قابل ارائه از قیاس میان خشونت بوکسورهای حرفه ای و افراد عادی به دست بیاورند.

نتیجه جالب توجه اینکه به شکل معناداری، میزان خشونت در میان مردم عادی بیشتر بوده و بوکسورها در کنترل خشم، عملکرد بهتری داشته اند!

در بخشی از نتیجه تحقیق انجام شده توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آمده است:

آیا میزان پرخاشگری در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار متفاوت است؟

با توجه به نتایج پژوهش بین میانگین پرخاشگری در گروه ورزشکاران تیم ملی بوکس کشور و غیر ورزشکار، تفاوت معناداری وجود دارد.

نتایج این پژوهش نشان داد که غیر ورزشکاران به طور معناداری از ورزشکاران بوکس پرخاشگرترند.

نتیجه پژوهش حاضر با نتایج تحقیقات انجام گرفته توسط بوستانی و همکاران (1392)، رحیمی زاده، (1390)، لطفیان و همکاران (1386) و مسعودنیا (1386) از این جهت که غیر ورزشکاران نسبت به ورزشکاران به طور معناداری پرخاشگرترند همسو است. همچنین نتیجه پژوهش حاضر با نتایج تحقیقات انجام گرفته توسط باقرزاد (1374)، شعبانی بهار (1385) نیز همسو است.

بررسی دلیل اینکه چرا ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران کمتر پرخاشگرند، چندین دلیل عمده مانند بالا بودن سطح مهارت‌های ارتباطی ورزشکاران، عملکرد بهتر شناختی و اجرایی، تأثیر هورمون ترشح شده در اثر ورزش و پالایش هیجانی و مباحث دیگر مطرح شده است... .

انتهای پیام/

کد خبر: 970735

وب گردی

وب گردی