طراحی مجموعه مسکونی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر در تهران

عضو هیات علمی دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات از طراحی مجموعه مسکونی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر بر اساس شرایط منقطه 22 تهران، توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر وحدانه فولادی، به حداقل رساندن هدررفت انرژی در ساختمان را از مزایای این طرح عنوان کرد و افزود: امروزه سعی می‌شود از انرژی فسیلی کمتر استفاده شود و جایگزین آن استفاده از پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و پنل کامپوزیت است.

وی درباره طراحی صورت گرفته در این تحقیق گفت: مجتمع مسکونی در 7 طبقه و 96 واحد طراحی شده که دارای 4 واحد تجاری، 2 بلوک ورزشی و یک سالن کنفرانس و همایش است. روی سایت ساختمان، چیدمان طراحی سبز است که درخت‌هایی که کاشته می شود در جهت وزرش باد است. روی سایت، پنل‌های خورشیدی گذاشته شده که انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریسته تبدیل و برق ساختمان را تامین می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در این طرح، توربین بادی دیده شده است که انرژی باد را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. همچنین روی نمای ساختمان نیز پنل کامپوزیت نصب شده که خود تمیزشونده است و آلودگی اطراف را به انرژی تبدیل می‌کند.

فولادی در پاسخ به اینکه دلیل انتخاب منطقه 22 تهران برای این طراحی چه بوده است، گفت: با توجه به اینکه تهران یک شهر پرجمعیت با تراکم بالاست و مناطق مرکزی تهران دارای متراژ کم و بافت فرسوده است، بنابراین منطقه 22 تهران به دلیل اینکه از نظر دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر (اعم از بادهای غالب که از سمت غرب می‌وزد و دریاچه خلیج فارس که در این منطقه وجود دارد) منطقه مناسبی است، به عنوان منطقه هدف برای طراحی مجموعه مسکونی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر در نظر گرفته شد.

بر طبق این گزارش، تحقیق «طراحی مجموعه مسکونی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر در منطقه 22 تهران » در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد رعنا نوری دانشجوی رشته معماری واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر وحدانه فولادی انجام شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 970738

وب گردی

وب گردی