سناریوی مبهم حذف رشته های ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم 254 رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی را حذف کرده و 121 رشته را در تعامل با این دانشگاه پذیرفته است؛ اما 133 رشته که بیش از 4 هزار دانشجو دارد، حذف و منجر به بلاتکلیفی دانشجویان شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش وزارت علوم اعلام کرد 668 رشته محل در دانشگاه آزاد اسلامی با 11 هزار دانشجو، فاقد مجوز است و به یکباره آن را حذف کردند. تمامی دلایل را باتوجه به اطلاعات وزارت علوم و مصوبات شورای گسترش آموزش عالی دانشگاه آزاد ارائه کرد، بعد از یک روز بررسی، اعلام شد 668 رشته اشتباه بوده و 254 رشته محل صحیح است.

در حال حاضر 254 رشته محل حذف شده است که دانشگاه آزاد اسلامی 121 رشته محل را در تعامل با وزارت علوم پذیرفته و تعدادی جایگزین شد؛ اما 133 رشته محل که بیش از 4 هزار دانشجو دارد، حذف شد. همه این رشته محل‌ها دارای مجوز بوده و سال گذشته دانشجو پذیرش داشته و به تایید وزارت علوم نیز رسیده بود. در حال حاضر همچنان سرانجام رشته محل‌‌‌‌های حذف شده در سایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از ابهام قرار دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

در همین خصوص داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف رشته‌‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید مرتبا با وزارت علوم در ارتباط باشد و وزارت علوم هم باید دانشگاه را از تصمیمات خود مطلع کند تا در تعامل با یکدیگر تصمیم‌‌گیری کنند. ایراد جدی ما به وزارت علوم عدم تعامل مناسب با دانشگاه آزاد است.

وی افزود: شواهد مبنی بر این است که وزارت علوم از قبل اعلام کرده که دانشگاه آزاد کدام رشته‌‌‌‌‌ها را باید حذف کند، عدم تعریف دقیق ارتباط دوجانبه میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم برای دانشگاه و دانشجویان مشکل ساز شده است. دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه‌‌‌های این کشور است که تابع نظام جمهوری اسلامی و وزارت علوم است که باید مسئله‌اش را با وزارت علوم حل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه بزرگ کشور و جهان است و جزء افتخارات ملی است. در جلساتی که با وزارت علوم داشتیم معتقد بودند که در این دانشگاه باید یک سری رشته‌ها براساس ضوابطی چون ظرفیت‌ها و اعضای هیات علمی مناسب وجود داشته باشد.

محمدی یاد آورشد: شخصا همیشه از دانشگاه آزاد دفاع کردم و معتقدم این دانشگاه نقش تاثیر گذاری در توسعه علمی کشور داشته است و باید تابع قوانین وزارت علوم باشد. وزارت علوم هم باید بداند که دانشگاه آزاد تاثیر گذارترین دانشگاه کشور است که نیازمند توجه بیشتر این وزارتخانه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: باید بررسی شود که آیا وزارت علوم از قبل حذف رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی را اطلاع رسانی کرده است یا خیر، اگر این دانشگاه از حذف این رشته‌ها آگاهی نداشته است می‌‌‌‌‌‌تواند از طریق مراجع قانونی این مسئله را پیگیری کند.

لارم به‌ ذکر است، چندی پیش مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، در نشست خبری وزارت علوم درباره حذف رشته‌‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امسال هم دانشگاه آزاد می‌‌توانست همچون سال گذشته نتایج را 7 یا 8 شهریور اعلام کند نه اینکه در 24 شهریور اقدام به اعلام نتایج کند. من هیچ وقت گله خصمانه‌ای نسبت به هیچ نهاد آموزش عالی نداشته و همیشه توصیه‌ام بر بهبود عملکردها در آموزش عالی بوده است و در بسیاری از مواقع هم دوستانه مسائل را با مسئولان امر حل کردیم.

هر رشته‌ای که حذف شده قطعا مشکلاتی داشته و بدون اطلاع هیچ رشته‌ای حذف نشده است یا در پردیس‌هایی بوده که فاقد مجوز بوده اند، از شورای گسترش مجوز نداشته و گرایش های جدیدی بدون هماهنگی ایجاد کردند. تمامی دانشگاه‌ها در نظر وزارت علوم یکسانند و همه نظام یکپارچه‌ای دارند اگر دانشگاه‌های غیر انتفاعی هم بدون مجوز اقدام به ارائه رشته محل و پذیرش کنند قطعا با آنها برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 970791

وب گردی

وب گردی