هفتمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو برگزار می‌شود

هفتمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو به میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت چهارم تا ششم مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی این پژوهشگاه برگزار می‎شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، علمیراد رشیدی، رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری پژوهشگاه صنعت نفت و دبیر هفتمین همایش بین‎المللی علوم و فناوری نانو با اشاره به این‎که این همایش به صورت دوسالانه برپا می‌شود، گفت: ۴۰۰ مقاله در حوزه نانو به دبیرخانه این همایش ارسال شده که از این میان ۳۰۰ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر است.

او افزود: ۲۲ سخنران به این همایش دعوت شده‌اند که از این میان ۶ نفر از استادان برجسته حوزه نانو به عنوان سخنران کلیدی از کشور‌های آمریکا، استرالیا، انگلیس و اسپانیا هستند که در زمینه اقتصاد و آینده نانو،‌ کاتالیست‌های صنعت نفت، بایو نانو، نانو متریال و فرآیند‌های الکتروشیمیایی در نانو متریال سخنرانی خواهند کرد.

دبیر این همایش در ادامه به برگزاری کارگاه‌‌های تخصصی در حاشیه این همایش نیز اشاره کرد و گفت: در ایام برگزاری هفتمین همایش نانو، کارگاه‌هایی با حضور استادان داخلی و خارجی با موضوع تجاری‌سازی فناوری نانو و الگوبرداری از مدل‌های آمریکایی، ثبت اختراع‎ها و مالکیت معنوی و نگارش پتنت و ثبت پتنت نیز برگزار می‌شود.

رشیدی درباره برگزاری نمایشگاه جانبی در این همایش افزود: افزون بر ارائه مقاله و برگزاری‌ کارگاه‌های آموزشی، از دستاوردهای نانو با همکاری شرکت‌های فعال در این حوزه رونمایی می‎شود تا این شرکت‌ها، فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را به طور مستقیم به نمایش بگذارند.

او با تاکید بر این‌که فناوری نانو یک تکنیک و ابزار ارزشمند است که می‌تواند در تمام علوم ورود کند و سبب تحول و ارزش افزوده شود، گفت: فناوری نانو در زمینه‎های مختلف از جمله سلامت و پزشکی، تصفیه آب و هوا و صنعت نفت، کشاورزی و نساجی دارای محصول است و این موضوع می‌تواند نشان از با اهمیت بودن این حوزه در سطح دنیا باشد.

به گفته رشیدی، فناوری نانو در ایران به لحاظ علمی در رتبه چهارم پس از کشور‌های چین، آمریکا و ژاپن قرار دارد و این نشان از توجه ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این حوزه در زمان پیدایش این علم دارد.

رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری پژوهشگاه با تاکید بر این‎که ایران افزون بر تولید علم در زمینه فناوری نیز فعالیت‌های چشمگیری داشته‌ است، اظهار کرد: ۲۵۰ شرکت دانش‎بنیان در زمینه نانو فعالیت می‌کنند که از این میان ۱۰ شرکت توانسته‌اند محصولات فناورانه خود را تجاری‌سازی و صادر کنند.

رشیدی پژوهشگاه صنعت نفت را در حوزه نانو پیشتاز خواند و گفت: ۲۰ درصد پروژه‌های این مجموعه به حوزه نانو اختصاص دارد که بسیاری از آنها به صنعتی‎شدن نیز رسیده‌اند و این مجموعه در زمینه علمی و فناوری از جایگاه بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 970828

وب گردی

وب گردی