بایدها و نبایدهای دانشجویان جدید الورود/ دانشگاه، مدرسه نیست

دانشجویان جدید الورود معمولا زمانی که وارد دانشگاه می شوند کمی مضطرب هستند؛ اگر شما از جمله این افراد هستید و از حضور در دانشگاه کمی احساس نگرانی می کنید،‌ گزارش زیر را بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال تحصیلی 97-98 در دانشگاه ها و مدارس آغاز شده است، حتی از برگزاری اولین کلاس درس برخی دانشگاه‌ها نیز یکی دو هفته ای می گذرد. با این حال چون زمان حذف و اضافه برخی دانشگاه‌ها به پایان نرسیده، ممکن است برخی از دانشجویان نتوانسته باشند واحدهای درسی خود را اخذ کنند. طبیعتا دانشجویان در چنین شرایطی نمی توانند سرکلاس درس حاضر شوند و باید تا مهلت حذف و اضافه دروس کمی صبر کنند.

برخی دانشجویان این روزها حسابی درگیر مراحل ثبت نام و انجام امور اداری و گرفتن مدرک و غیره هستند؛ در برخی دانشگاه‌ها کلاس درس این دست دانشجویان به طور رسمی آغاز نشده است. اگر شما هم از جمله این دانشجویان هستید و می خواهید برای اولین بار به دانشگاه بروید، احتمالا کمی نگران باشید برای اینکه بدانید در دانشگاه چگونه درس بخوانید،‌ با ما همراه باشید.

نگران نباشید

کاملا طبیعی است اگر انسان وارد فضایی جدید شود، کمی مضطرب و نگران باشد. دانشجویان معمولا زمانی که وارد دانشگاه می شوند چنین احساسی دارند. این استرس به گونه ای نیست که فکرتان را درگیر کند. قرار است به مدت 4 سال در این محیط زندگی کنید، پس در درجه اول لازم است آرامش خود را حفظ و افکار منفی را از ذهنتان دور کنید.

تغییر فضای آموزشی از مدرسه به دانشگاه

درست است که دانشجویان در فضای آموزشی مدرسه قرار داشته اند؛ اما این فضا با فضای حاکم بر دانشگاه‌ها بسیار متفاوت است. دانش آموزان در مدرسه معمولا با توجه به روش تدریس معلم‌هایشان دروس را فرا می گیرند. همچنین نظارت و ارزیابی های آن ها به صورت مداوم ادامه دارد. کتاب های مدرسه نیز در مقایسه با کتاب های دانشگاه کم حجمتر هستند،‌ تمامی این موارد و البته پیگیری های مداوم والدین در پیشرفت دانشجویان موثر است؛ اما در دانشگاه چنین نیست. کتاب ها حجیم تر می شوند، روش تدریس اساتید متفاوت است حتی دانشجویان برای درک بهتر موضوع باید خودشان نیز تلاش کنند، البته این بدان معنا نیست که استاد، آن‌ها را در فهم مسائل دشوار تنها می‌گذارد؛ دانشجویان می‌توانند مطالب مبهم و سوالات خود را با استاد در میان بگذارند.

اندر احوالات دانشجویان شب امتحانی

ترم اول دانشگاهها معمولا از دهه اول مهر ماه آغاز می شود؛ از طرفی امتحانات ترم اول بیشتر دانشگاه‌ها در اوسط دی ماه برگزار می شود. اگر تعطیلات را از این مدت کسر کنیم، دانشجویان کمتر از سه ماه فرصت دارند تا دروس خود را مرور کرده و خود را برای امتحان آماده کنند. از آن‌جایی که خبری از درس پرسیدن نیست،‌ ممکن است به قول معروف پشت دانشجویان ترم اولی حسابی باد بخورد و مطالعه را به شب امتحان موکول کنند. طبیعتا چنین افرادی در امتحانات خود نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند؛ حتی ممکن است این امر منجر به مشروطی آن ها شود.

از تجربه های دانشجویان ترم بالایی استفاده کنید

برای اینکه خدای نکرده در صفحه شخصی دانشگاه خود با کلمه مشروطی مواجه نشوید،‌ لازم است از ابتدای سال برای مطالعه خود برنامه ریزی داشته باشید. برای استراحت و امور شخصی خود زمان معینی تعیین کنید و زمان مشخصی برای مطالعه دروس و انجام پروژه های تحقیقاتی خود در نظر بگیرید. بهترین زمان برای مرور دروس،‌ شبی است که سر همان کلاس بوده اید. با یک نگاه روزنامه وار، مطالب در ذهن شما ماندگار می شود و لازم نیست زمان شب امتحان چندین ساعت را صرف درک یک مبحث ساده کنید که آن را در کلاس درس به خوبی یاد گرفته اید. همچنین می توانید از تجربیات دانشجویان ترم های بالاتر استفاده کنید تا در امتحانات بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.

غیبت بی رویه ممنوع!

درست است که غیبت در کلاس درس دست خود دانشجویان است و نیازی به موجه کردن آن توسط والدین نیست؛ اما این دلیل نمی شود که چند جلسه پشت هم بدون هیچ دلیل خاصی در کلاس های درس حاضر نشوید. حتی حضور و غیاب برای استاد شما چندان مهم نبود. باز هم سعی کنید در کلاس حاضر باشید. البته می توانید جزوه جلسه ای که غیبت داشته اید را از دانشجویان بگیرید؛ اما مطمئنا حضور در کلاس به فهم مطالب، بیشتر کمک می کند.

کپی نکنید؛ خودتان جزوه بنویسید

همان طور که دست خط افراد با یکدیگر متفاوت است،‌ جزوه نویسی انسان ها با بکدیگر تفاوت دارد. ممکن است نکته ای از دید شما بسیار ساده باشد و آن را در جزوه خود یادداشت نکنید؛ اما همان نکته از دید همکلاسیتان دشوار باشد و لازم بداند آن را در جزوه خود بنویسد. از طرفی ممکن است شب امتحان زمانی که سراغ جزوه همکلاسی خود می روید،‌ متوجه شوید نمی توانید دست خط او را بخوانید. برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی بهتر است خودتان قلم و کاغذ به دست بگیرید و جزوه بنویسید.

انتهای پبام/

کد خبر: 970844

وب گردی

وب گردی