نخستین تراموای خودران جهان آزمایش شد

نخستین تراموای شهری خودران در یک مسیر ۶ کیلومتری در آلمان آزمایش شد. در این قطار از الگوریتم های هوش مصنوعی، رادار و لیدار استفاده شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مهر، نخستین تراموای خودران دنیا هفته گذشته آزمایش شد. این بخشی از پروژه نمایش قابلیت های خودران با کمک هوش مصنوعی در نمایشگاه InnoTrans۲۰۱۸ بود.

تراموای Siemens Combino به طور موفقیت آمیز توانست در بخشی از این نمایشگاه بین المللی حرکت و مسیریابی کند. این آزمایش نشان می دهد در آینده می توان با به کارگیری سیستم های رایانه ای در وسیله های نقلیه بزرگ و سنگین از خطراتی که عابران و راننده هایی دیگر را تهدید می کنند، کم کرد.

شرکت زیمنس این تراموا را طراحی کرده و فناوری های به کار رفته در آن شباهت زیادی به خودروهای خودران دارد. در تراموا از رادار، لیدار( نوعی رادار لیزری) و دوربین های مجهز به حسگر استفاده شده تا تصاویری از ترافیک محیط اطراف را تهیه کنند.

از سوی دیگر الگوریتم های هوش مصنوعی به تراموا کمک می کنند به سیگنال های خط ریل عکس العمل نشان دهد و به طور خودکار در واکنش به خطرات موجود در مسیر توقف کند(البته در این آزمایش هیچ مسافری سوار قطار نبود).

این قطار در نمایشگاه InnoTrans۲۰۱۸ واقع در برلین در مسیری ۶ کیلومتری آزمایش شد. در این مسیر که از شهر پاتسدام نیز گذر کرد، قطار در مواجهه با ترافیک واقعی قرار گرفت. البته یک راننده در قطار حضور داشت تا در صورت نیاز آن را کنترل کند.

به هرحال با انجام این آزمایش ها، اکنون شرکتهای Vip و زیمنس مشغول همکاری با محققان رایانه دانشگاه Karlsruhe هستند تا سیستم ها را ارتقا دهند و پتانسیل استفاده وسیع تر از ترامواها از جمله به کارگیری یک سیستم خودران برای مقاصد تجاری در پاتسدام را بررسی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 970858

وب گردی

وب گردی