نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 بامداد سه‌شنبه در نیویورک

نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 درباره برجام 3:30 بامداد فردا (سه‌شنبه) به وقت تهران در نیویورک برگزار می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 (فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلیس) و با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام ساعت 3:30 بامداد فردا (سه‌شنبه) به وقت تهران (ساعت 20 دوشنبه به وقت نیویورک) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

این دومین باری است که وزرای خارجه ایران و 1+4 بعداز خروج آمریکا از برجام گردهم می‌آیند.

برخی اخبار حاکی از آن است که ایران و پنج کشور باقیمانده در برجام به همراه موگرینی در پایان نشست در نیویورک بیانیه‌ای سیاسی را در حمایت از اجرای برجام صادر خواهند کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که دیروز به همراه حسن روحانی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد، 27 شهریور ماه در جمع خبرنگاران درباره تعهدات برجامی اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: در اجلاسی که در وین داشتیم نه فقط اتحادیه اروپا، بلکه ۱+۴ هم تعهداتی را اعلام کردند و ما گفتیم این تعهدات باید به اقدامات عملی تبدیل شود.
وی افزود: شما در خبرهای روزهای اخیر هم دیدید که اروپا اقدامات عملی را هم شروع کرده و ما منتظر اجرایی شدن این اقدامات عملی هستیم و اروپایی‌ها هم می‌دانند بر اساس این اقدامات عملی ما تصمیم‌گیری می‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هفته آینده جلسه مجدد ۱+۴ را در نیویورک خواهیم داشت که انشاءلله در آن جلسه مجموعه اقداماتی که تا آن زمان انجام شده را بررسی و نتیجه جلسه را به هیأت نظارت در تهران گزارش خواهیم داد و براساس آن مقامات عالی کشور تصمیم گیری می‌کنند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز 26 شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا بیان کرد: تصورم این است که ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم، تماس‌های مستمر با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. طرح‌های قبلی را که تا حدی قابل اجرا نبود یا تضمین‌های لازم را نداشت و نمی‌توانست داشته باشد، کنار گذاشتیم و طرح‌های جایگزینی مجددا مطرح و مکانیسم‌ها در حال فرموله شدن است که بتواند به نوعی همکاریهای اقتصادی ایران و اروپا را رقم بزند.

وی ادامه داد: این تماس‌های فنی بین دستگاه‌های ذیربط کماکان ادامه دارد و با سرعت بیشتری در حال حرکت هستیم و فکر می‌کنم مسیر درستی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدوارم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار وزرای خارجه ایران و ۱+۴ برگزار و برنامه‌ریزی‌های اولیه در این زمینه انجام شده است. امیدواریم بتوانیم تا حدی به مراحل جدیدتر و نهایی‌تر ورود کنیم، ولی باید کمی صبور بود و نهایتا امیدوارم پیشنهادها و طرح‌های جدیدتری که مطرح شده بتواند موجب رضایتمندی طرف ایرانی باشد و ضمانت‌های لازم را برای ایران فراهم کند.

حسن روحانی پیش از این از برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه ایران و1+4 در اروپا و پس از آن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داده بود که نشست در اروپا برگزار نشد و اکنون این نشست در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و پنج کشور به همراه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از خروج غیرقانونی و یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام برای اولین بار در چارچوب نخستین کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 15 تیر ماه 1397 در شهر وین پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره برجام بدون آمریکا و حفظ این توافق به گفت‌وگو بپردازند.

البته در آن نشست «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق بریتانیا به خاطر حضور در نشستی در لندن درباره برگزیت، در این نشست حضور نداشت و «آلیستر برت» معاونش در این نشست شرکت کرد.

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وین، دو روز بعد از آن برگزار شد که بسته پیشنهادی اروپا به ایران بعد از حدود دو ماه به جمهوری اسلامی ارائه شد و آنگونه که از اظهارات حسن روحانی در تماس‌های تلفنی صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در آن زمان برآمد، این بسته نتوانسته بود درخواست‌های ایران را تأمین کند به نحوی که روحانی آن را مایوس کننده خواند و گفت که بسته مزبور دربرگیرنده همه خواسته‌های ایران نیست.

پس از خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام، در بیانیه‌هایی که در بروکسل با حضور ظریف و وزرای خارجه سه کشور اروپایی و موگرینی صادر شد، همچنین بیانیه‌هایی که در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا و معاونان ایران و 1+4 صادر شد، طرفین حاضر بر تعهد خود برای حفظ برجام و تداوم آن تأکید کردند.

به گزارش فارس، بعد از خروج ترامپ از توافق وین یک دور نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان در تاریخ چهارم خرداد سالجاری در وین برگزار و در این مدت هم کارشناسان ایران و پنج کشور به همراه اتحادیه اروپا در این خصوص چندین بار گردهم آمدند تا درباره راهکارهای عملیاتی برای تضمین حقوق مردم ایران در برجام به گفت‌وگو بپردازند.

کمیسیون مشترک برجام قبل از خروج آمریکا از این توافق نیز شاهد برگزاری دو دور نشست در سطح وزرای خارجه در نیویورک بود که یک دور این نشست اول مهر ماه ١٣٩٥ و در دوران ریاست جمهوری اوباما و دومین دور نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه فدریکا موگرینی نیز 29 شهریور ماه 1396 در نیویورک و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد.

تا پیش از خروج آمریکا از برجام، 11 دور نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار و یازدهمین نشست آن 25 اسفند (16 مارس) با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان، چین و آلمان) و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد.

دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام چهارشنبه 22 آذر ماه 1396 در وین و نهمین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز 28 شهریور ماه سال جاری (1396) در مقر سازمان ملل و در نیویورک برگزار شد. جمعه 30 تیر ماه 1396 نیز شهر وین میزبان هشتمین نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان و مدیران سیاسی ایران و کشورهای ١+٥ بود و پنجم اردیبهشت 1396 نیز باز هم شهر وین به مدت یک روز میزبان هفتمین نشست کمیسیون مشترک بود.

ششمین نشست این کمیسیون نیز به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید در تاریخ 21 دی ماه 1395 در شهر وین برگزار شد.

پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام 31 شهریور ماه 1395 در نیویورک برگزار شد.

چهارمین نشست این کمیسیون نیز 29 تیر ماه 1395 در وین و سومین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام نیز سوم اردیبهشت 1395 با حضور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و 1+5 در وین برگزار شد و همچنین در حاشیه این نشست قرارداد فروش 32 تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت‌ آمریکایی به امضا رسید.

دومین نشست این کمیسیون نیز 16 آذر 1394 در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش فارس، نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و 1+5 در تاریخ 26 مهر ماه 1394 در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند تا این کمیسیون هر سه ماه یک بار یا در صورت درخواست زودتر، برای بررسی روند اجرای برجام در وین تشکیل جلسه دهد.

سه‌شنبه شب 18 اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد و عنوان شد که این تحریم‌ها بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه اعمال خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دقایقی بعد به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه 1+5 ، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.

انتهای پیام/

کد خبر: 970863

وب گردی

وب گردی