اعلام نام نخستین مسافر شخصی به ماه/نخستین شکار "تس"

پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

نخستین مسافر شخصی به ماه

۱۷ سپتامبر "الون ماسک" رئیس شرکت "اسپیس ایکس" جزئیات سفر به مدار ماه توسط فضاپیمای "بی‌اف‌آر"(BFR) را شرح داد و اسم اولین توریست فضایی به ماه را اعلام کرد. اسم اولین مسافر ‌"بی‌اف‌آر"، "یوساکو مائیزاوا"( Yusaku Maezawa) است.این مرد، یک میلیاردر ژاپنی و موسس یک شرکت "مد و لباس" است. وی بیست‌وپنجمین فردی خواهد بود که به ماه خواهد رفت. اولین مسافران ماه در سال ۱۹۷۲ و طی ماموریت "آپولو" ناسا سفر خود را انجام دادند. نکته جالب این است که این مسافر، سفر خود را به تنهایی انجام نخواهد داد. وی به همراه ۶ تا ۸ هنرمند، از قبیل چند معمار، نوازنده، طراح مد و طراحان رسانه‌ای به ماه سفر خواهد کرد. این هنرمندان از سراسر جهان انتخاب خواهند شد و سفر ۵ روزه خود را انجام خواهند داد. اسپیس‌ایکس برنامه دارد اولین پرتاب فضاپیما را در سال ۲۰۲۲ انجام دهد.

کاوشگرهای سازمان فضایی ژاپن

سازمان فضایی ژاپن توسط فضاپیما" هایابوسا۲"(Hayabusa۲) دو کاوشگر کوچک به سطح سیارک "ریوگو" فرستاد تا عملیات جستجو در آن سیارک را آغاز کنند. هایابوسا ۲ یک ماموریت بازگراندن نمونه سیارک "ریوگو ۱۶۲۱۷۳" توسط آژانس فضایی ژاپن است. سیارک ۱۶۲۱۷۳ ریوگو یک سیارک آپولو است. دو کاوشگر رباتیک مذکور MINERVA-II۱A و MINERVA-II۱B نام دارند.

نخستین شکار" تس"

تلسکوپ فضایی ناسا به نام "تس"(TESS) در اولین روز کاری خود یک دنباله‌دار را شکار کرد.

این تلسکوپ فضایی بدون سرنشین در آخرین دقایق تمرین و آزمایش خود قبل از شروع به جستجوی سیارات فراخورشیدی، تصاویر گذر یک دنباله‌دار را در طول ۱۷ ساعت ثبت کرد.

طبق گفته ناسا، ثبت تصاویر این دنباله‌دار برای تقریبا یک روز تمام، توانست نشان دهد که "تس" می‌تواند مجموعه‌ای از تصاویر پایدار و دوره‌ای را در طول زمان طولانی جمع‌آوری کند.

ستاره دنباله دار "C/۲۰۱۸ N۱" توسط واحد کنترل ماموریت برای تمرین انتخاب شد. این ستاره دنباله‌دار در ماه ژوئن سال جاری توسط ماهواره کاوشگر مادون قرمز "NEOWISE" رصد شد و در حال حاضر در فاصله ۴۸ میلیون کیلومتری از زمین در صورت فلکی "ماهی جنوبی"(Piscis Austrinus) دیده می‌شود.

تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد که دنباله‌دار با دنباله‌ای از بخار آب و گاز که توسط شراره‌های خورشیدی به عقب رانده می‌شوند، در حال حرکت در سراسر میدان دید "تس" است.

تلسکوپ فضایی "تس" که روز ۱۸ آوریل از ایستگاه هوایی نیروی هوایی کیپ کاناورال سوار بر موشک فالکون ۹ شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در یک مدار بیضوی قرار گرفت هر ۱۳.۷ روز با انحراف ۳۷ درجه نسبت به مدار ماه به دور زمین می‌چرخد.

کاوشگر "کنجکاوی"

ناسا یک ویدیوی کوتاه متشکل از تصویر پانورامای سطح مریخ به نمایش گذاشته است که مریخ‌نورد "کنجکاوی"(Curiosity) آن را ثبت کرده است.

کاوشگر "کنجکاوی" پیچیده‌ترین کاوشگری است که سازمان فضایی آمریکا تاکنون به سیاره مریخ فرستاده است. این خودروی شش-چرخه که ۲.۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند بر روی سطح سیاره و در حدود چند 10 متر در روز حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر بالا رود.

این مریخ‌نورد دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ۱۰ سال به حرکت ادامه دهد و برای بازدید از همه دهانه‌های این سیاره و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ کافی است. هم چنین کاوشگر مذکور مجهز به انواع تجهیزات علمی است و می‌تواند از خاک مریخ نمونه برداری و سنگ‌ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه‌ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می‌کند.

این کاوشگر در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ توسط ناسا به مقصد مریخ پرتاب شد و حدود ۸ ماه بعد در ۶ اوت ۲۰۱۲ بر روی سطح این سیاره فرود آمد.

موشک "دلتا۲"

موشک "دلتا۲" (Delta II) در تاریخ ۱۵ سپتامبر پس از سه دهه پرواز، در مرکز پرتاب موشک(SLC-۲) در پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ به کار خود پایان داد و بازنشسته شد.

این موشک که ساخت شرکت "مک دانل داگلاس"(McDonnell Douglas) است اولین پرواز خود را ماه فوریه سال ۱۹۸۹ انجام داد. در نخستین پرواز، این موشک حامل اولین "ماهواره عملیاتی جی پی اس" (operational GPS satellite) بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 970874

وب گردی

وب گردی