طراحی و ساخت دستگاه پرتابل شبیه‌ساز موج دریا با کاربرد آموزشی و پژوهشی

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و ساخت شبیه‌ساز موج دریا به صورت پرتابل شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، آریا پیرزاده درباره هدف اجرای این تحقیق گفت: این تحقیق در واقع پیش‌آزمایش است. پیش آزمایش‌ها در فاز اولیه طرح‌های مهندسی از جمله سازه‌های دریایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و از تحمیل هزینه‌های مضاعف مالی و اتلاف زمان جلوگیری می‌کنند؛ چرا که پیش آزمایش در همان ابتدای کار، درستی یا نادرستی طرح را پیش از ورود به فازهای بعدی طراحی، ساخت و تولید نشان می‌دهد.

وی هدف دیگر طراحی و ساخت شبیه‌ساز موج پرتابل را بعد آموزشی آن بیان کرد و افزود: لازمه درک بهتر و دقیق‌تر تئوری‌های آموزشی و علمی ارائه شده در دانشگاه‌ها، با گام نهادن در بعد عملیاتی و اجرایی بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر دانشجویان در صورتی می‌توانند تئوری‌های فراگرفته را به خوبی به مرحله اجرا و عملیاتی درآورند که آموزش عملی را در کنار تئوری داشته باشند.

پیرزاده ادامه داد: آزمایشگاه‌های شبیه‌ساز موج در کشور در زمره آزمایشگاه‌های بزرگ قرار دارند، این در حالی است که شبیه‌ساز طراحی شده در واحد علوم و تحقیقات علاوه بر ابعاد کوچک، به دلیل وزن سبک آن دارای قابلیت پرتابل است و استادان می‌توانند از آن در سر کلاس برای بعد آموزش عملی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: امواج دریا پدیده‌ای پیچیده است و معادلات حاکم بر این امواج نیز دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند؛ بنابراین فلوم کوچک موج برای تخمین درستی طرح اولیه ضروری است.

محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در طراحی و ساخت این فلوم موج کوچک، از ورق‌های پلکسی گلاس ( Plexiglas ) با ابعاد ۱۸۰ سانتی‌متر طول، ۳۰ سانتی‌متر عرض و ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع استفاده شده است، تصریح کرد: علاوه بر پرتابل و کوچک بودن این فلوم، قابلیت تولید انواع موج دریا نظیر روگذری سازه‌های حفاظت سواحل و سکوهای دریایی و آموزش‌های هیدرولیک امواج دریا نیز از جمله مزایای تعبیه شده در شبیه‌ساز موج طراحی و ساخته شده در واحد علوم و تحقیقات است.

این دستگاه در قالب پایان‌نامه آریا پیرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سازه‌های دریایی واحد علوم و تحقیقات با عنوان «طراحی و ساخت فلوم موج به منظور ارزیابی انواع سازه‌های حفاظت ساحل جهت کاهش روگذری» به راهنمایی دکتر فرهود آذرسینا عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی ساخته شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 970931

وب گردی

وب گردی