بخشی از زمان تالار حافظ به گروه های دانشجویی اختصاص می یابد/ آینده بنیاد رودکی به صورت هلدینگ دیده شده است

مدیر عامل بنیاد رودکی در مصاحبه با ایسکانیوز از همکاری بنیاد رودکی با دانشگاه آزاد و ویژه برنامه چهل سالگی انقلاب اسلامی خبر داد.

علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی در مصاحبه با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، از همکاری بنیاد رودکی با دانشگاه آزاد خبر داد. وی با بیان آمادگی بنیاد رودکی برای میزبانی از اتفاقات هنری دانشجویی به ویژه دانشگاه های آزاد اسلامی، اعلام کرد: آمادگی داریم تا بخشی از زمان تالار حافظ را به گروه های دانشجویی که در حوزه تئاتر فعال هستند اختصاص دهیم تا این عزیزان بتوانند در آنجا اجرا داشته باشند.

وی همچنین در خصوص برنامه های بنیاد رودکی برای گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: بنیاد رودکی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی، تولیدات ویژه ای را خواهد داشت که یکی از آن ها ساخت اپرای حماسی تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. این اپرا روایتی است از انقلاب اسلامی به زبان هنر که امیدواریم این کار تا دهه فجر انقلاب اسلامی ساخته و رونمایی شود. این اپرا توسط دکتر محمود عزیزی تهیه خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد رودکی در خصوص استفاده از توانایی های جوان ها در مجموعه های بنیاد رودکی عنوان کرد: بخش عمده استفاده کننده‌ها از برنامه های ما جوانان هستند. همچنین بخش عمده ای از اجرا کننده های برنامه های ما جوانان هستند. در مرکز آموزش ما نیز همین جوانان در حال تدریس هستند.

وی ادامه داد: البته محدودیت های بنیاد نیز باید در نظر گرفته شود؛ چرا که برای مثال تالار وحدت محلی است که عصاره اصلی فعالیت های هنری را آنجا می بینیم و حساسیت ها برای اجرا در این مکان زیاد است. به‌عنوان مثال، سال گذشته برای اجرای موسیقی در تالار وحدت 2200 درخواست داشته ایم که حداکثر توانسته ایم حدود 200 درخواست را پاسخ گو باشیم و یا در بحث نمایشی تنها می توانیم 5 یا 6 اثر در سال را پذیرا باشیم.

صفی پور در مورد نحوه ارتباط افراد و ارائه درخواست ها به این بنیاد تصریح کرد: بنیاد مجموعه ای نیمه خصوصی است و نمی توان برای هر تالار یک روابط عمومی گذاشت؛ بنابراین یک روابط عمومی را برای هماهنگی گذاشته ایم و انتظار داریم که این روابط عمومی همه تالارها را تحت حمایت قرار دهد.

وی ادامه داد: ضمنا این کار باعث شده تا برای تصمیم گیری در مورد برنامه ها تجمیعی صورت گیرد و مدیریت آن بهتر انجام پذیرد. قبلا نیز تقسیم وظایف به خوبی انجام نپذیرفته بود و مراجعه کننده برای کار خود سردرگم بود. در دوره مدیریت من دو کار در این رابطه انجام گرفت، اول یک مجموعه ای به نام معاونت برنامه ریزی هنری بنیاد برای رسیدگی به امور مراجعات اجرا در تالارها قرار دادیم و دوم؛ برای کم کردن مراجعه و تسهیل امور برای متقاضیان، روی سایت بنیاد رودکی امکان ثبت درخواست آنلاین و پیگیری آن را به‌وجود آوردیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پاسخ به سوال میزان توجه بنیاد به آثار ارسالی از شهرستان ها عنوان کرد: ما کارگروهی داریم که به صورت ویژه آثار ارسالی به بنیاد را در دو سطح برای مجموعه تالار وحدت و تالار حافظ بررسی می کند که اگر در چارچوبی که برای آن مشخص شده قرار بگیرد، می توانند اجرا داشته باشند و اتفاقا شهرستان ها مورد توجه بنیاد رودکی هستند و در اجرای موسیقی نواحی و اقوام در مجموعه های بنیاد مساعدت های لازم صورت می گیرد.

وی در جواب سوال خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز مبنی بر کم رنگ بودن تبلیغات فعالیت های بنیاد من جمله در مرکز آموزش این بنیاد، عنوان کرد: این که تبلیغات می توانست بهتر و فراگیر تر باشد بله من هم موافقم؛ ولی در آموزش یک سری سیاست‌گذاری هایی وجود دارد که قرار نیست به عنوان یک آموزشگاه عمل شود. قرار است در حوزه آموزش هنری کاری را انجام بدهیم که آموزشگاه های دیگر قادر به انجام آن نیستند. مانند مستر کلاس ها، دعوت از اساتید بزرگ، تنظیم و آماده سازی افرادی برای ارکستر جوانان و نوجوانان و فراهم کردن شرایط برای ورود به ارکستر ملی. لذا واقعیت این نیست که ما به دنبال درآمدزایی از این طریق باشیم بلکه قرار است در بحث آموزش قرار هست کار علی حده ای را انجام بدهیم.

علی اکبر صفی پور ضمن تشریح چشم انداز بنیاد رودکی به طور خلاصه به عناوین اصلی و سرفصل های این سند اشاره کرد: چشم انداز بنیاد رودکی عبارت‌است از تسهیل در امر تولید، اجرا و جذب مخاطب.

وی ادامه داد: هدف ما تسهیل تولید برنامه های فاخر هنری در حوزه موسیقی، نمایش و هنر های تجسمی، اجرای آنها و مدیریت درست فضاهای هنری در کشور است و ضمن توجه به این موارد به جذب مخاطب حداکثری نیز توجه داشته داریم. البته مفصل و شرح آن را می توانید در سند چشم انداز این بنیاد ملاحظه کنید.

وی در خصوص آینده بنیاد رودکی اینگونه ادامه داد: در سند چشم انداز آتی بنیاد رودکی، این بنیاد به صورت هلدینگ دیده شده است. این در حالی است که تاکنون در حوزه فرهنگ و هنر هلدینگ نداشته ایم و قرار است تا بنیاد رودکی به این صورت اداره شود. هلدینگی که علاوه بر افزایش نقش بخش خصوصی در اداره مجموعه های این بنیاد بتواند در سه حوزه: تولید برنامه ها، اجرای آن ها و مدیریت فضاهای فرهنگی فعال باشد.

وی در پایان به شفاف سازی هزینه های بنیاد اشاره کرد و در این باره افزود: در راستای شفاف سازی، لیست هزینه های سال 96 را منتشر کردیم. همچنین در کنار این لیست، دستورالعمل منشور حمایت های بنیاد رودکی را آماده سازی کرده ایم و به زودی منتشر می کنیم که در این سند از ابتدای سال مشخص خواهد بود، بنیاد از چه نوع اثری حمایت می کند. یکی از مواردی که امسال در برنامه ها آورده ایم موضوع محیط زیست و آب است. به خاطر شرایط و الزامات کنونی از آثاری که در این حوزه تولید شود حمایت می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 970936

وب گردی

وب گردی