تولید خودرو؛ آنچه انتظار می‌رفت، آنچه شد

فروردین امسال تقریباً تمام مسئولین بر این باور بودند که نه‌تنها شاهد ثبات تولید خودرو نخواهیم بود بلکه رکورد سال 96 نیز شکسته خواهد شد. خوش‌بینی نسبت به آینده خیلی زود با بحران‌های ارزی، بین‌المللی و داخلی نقش بر آب شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، خودروسازان در سال گذشته یک‌میلیون و 534 هزار دستگاه انواع خودرو را تولید کردند تا همه مطمئن شوند که 97 سال شکست رکورد تولید خودرو خواهد بود؛ اما اتفاقات سال جاری باعث شد تا ورق برای خودروسازان برگردد و خودروسازان حتی در دو ماه خرداد و تیرماه سال جاری با افت تولید همراه شوند. بدون شک بحران ارزی و مسئله خروج آمریکا از برجام و به تبع آن خروج شرکای اروپایی و آسیایی خودروسازان از کشور بیشترین ضربه را به تولید خودرو در کشورمان وارد کرد.

طبق جدیدترین آمار وزارت صمت تولید خودرو در شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی، شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است. بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور، درمجموع ۴۳۴ هزار و ۷۰۷ دستگاه انواع محصولات سواری طی پنج ماه ابتدایی امسال تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نشان از کاهش ۱۲.۶ درصدی دارد. دراین‌بین ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۲۲ هزار و ۷۷۹ دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژ ۱۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۱۳۳ هزار و ۵۴۳ دستگاه انواع محصولات سواری در پنج ماه نخست امسال به تولید رسانده، کاهشی ۱.۲ درصدی را در سبد تولید خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت با تولید ۷۸ هزار و ۳۸۵ دستگاه انواع خودروهای سواری تا پایان مرداد امسال، ۱۱.۶ درصد کاهش تولید نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.

این در حالی است که 19 فروردین امسال دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگویی با بیان این که در حال حاضر شرکت‌ها برنامه تولید خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده‌اند، گفت: جلسات مقدماتی در این زمینه برگزار شد؛ اما با این ‌حال پیش‌بینی می‌شود با توجه به تحقق 97 درصدی برنامه تولید سال گذشته، تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاهی برای امسال نهایی شود.

21 خرداد همه‌چیز روی خوش خود را نشان می‌داد. میزان تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه 39.8 درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۰۴ هزار و ۶۸۴ دستگاه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به ۱۴۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع سواری با افزایش ۴۰.۲ درصدی همراه بوده و از ۹۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ به ۱۳۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه رسید.

17 تیر امسال احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به افزایش تولید خودرو در 97 اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود، نسبت به سال گذشته میزان تولید خودرو در بخش سواری 18 درصد و در مجموع 17.5 درصد افزایش داشته است. دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به افزایش مواد اولیه برای تولید در کشور، تصریح کرد: آلومینیوم 80 درصد، مواد پلمیری 75 درصد، ورقه فولادی 69 درصد، مس 83 درصد، قراضه 76 درصد، سرب 53 درصد و فولاد آلیاژی 70 درصد طی دو سال گذشته افزایش داشته است.

درست یک روز بعد بود که اعلام شد این روند برخلاف ماه‌های اخیر روند نزولی داشته و تولید خودرو در خرداد ماه با کاهش 19.6 درصد مواجه شده است. خردادماه سال گذشته در حدود 135 هزار دستگاه خودرو راهی جاده‌های کشور شده که این رقم در خرداد امسال به حدوداً 108 هزار خودرو کاهش پیدا کرده است. در واقع در کلاس خودروهای سواری شاهد یک پرش از عدد 127 هزار و 859 به 101 هزار و 791 بوده‌ایم که بیانگر یک سیر نزولی 2.4 درصدی در کلاس خودروهای سواری در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته است.

تقریباً دو ماه بعد در 14 شهریور بنا بر آمار اعلامی گفته شد ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور، درمجموع ۳۶۱ هزار و ۵۳۷ دستگاه انواع محصولات سواری طی چهار ماه ابتدایی امسال تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش حدوداً ۳ درصدی را نشان می‌دهد. در بازه زمانی موردنظر، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۱۸۲ هزار و ۳۰۹ دستگاه خودروی سواری، کاهش تیراژ 11.4 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۱۱۳ هزار و ۴۷۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در چهار ماه نخست امسال به تولید رسانده، افزایشی 13.2 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت با تولید ۶۵ هزار و ۷۵۶ دستگاه انواع خودروهای سواری تا پایان تیرماه، سه‌دهم درصد کاهش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 970956

وب گردی

وب گردی