نگاهی به روزنامه های دانشجویی دنیا

از امروز بنا داریم روزنامه های دانشجویی را در سراسر جهان زیر ذره‌بین گروه بین الملل ایسکانیوز قرار دهیم. از آن جایی که نشریات دانشگاهی در همه جای دنیا به‌عنوان تریبونی برای بیان عقاید و آرای دانشجویان و بلندگویی برای بیان مسائل و مشکلات درون دانشگاهی و در سطحی وسیع‌تر، در جامعه مطرح هستند؛ بررسی سرفصل های این روزنامه ها می تواند حائز اهمیت خاصی باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «کاوالیر دیلی» که در دانشگاه «ویرجینیا» آمریکا منتشر می شود در مطلبی با عنوان « وضع تعرفه ها از سوی ترامپ اشتباه است» به قلم « گوین اسکات» به بررسی وضع تعرفه های مختلف از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بر کالاهای وارداتی از برخی کشورها پرداخته است. وی می نویسد:« وضع تعرفه قیمت ها را افزایش می دهد، شرایط کاریابی را تضعیف می کند و امنیت آمریکا را نیز پایین می آورد. طرفداران این تعرفه ها ممکن است استدلال کنند که مالیات بر واردات، قیمت فولاد و آلومینیوم را از کشورهای دیگر افزایش می دهد و شرکت های داخلی نیز طبعا باید هزینه های کار بیشتری را نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پرداخت کنند. از طرفی دیگر حفظ آلومینیوم و فولاد باعث بالا رفتن امنیت آمریکا و عدم وابستگی این کشور به دیگر کشورها خواهد شد؛ اما این تنها یک نگاه سطحی به آن چیزیست که در واقع اتفاق می افتد. از آنجایی که فولاد و آلومینیوم به عنوان مواد ورودی برای بسیاری از کالاهای مصرفی و از جمله اتومبیل سازی به حساب می آیند، این تعرفه ها باعث می شود تا کسب و کارها با افزایش قیمت محصولات، سطح سود را حفظ کنند؛ بنابراین این وضع تعرفه به طور مستقیم و منفی روی زندگی آمریکایی ها تاثیر خواهد گذاشت.»

روزنامه « دیلی ایلینوی» که در دانشگاه «ایلینوی» شیکاگو منتشر می شود، در مطلبی تحت عنوان « این مسئله برای دموکراسی خطرناک است» نوشته شده توسط هیات مدیره روزنامه، به بررسی انتشار اخبار دروغ در شبکه های اجتماعی می پردازد. این روزنامه می نویسد:« متأسفانه، برخی از افراد فعال در رسانه ها با سوء استفاده سعی می کنند تا آنچه که در ذهن خودشان است را برای کنترل مردم به آن ها دیکته کنند. دانشگاه نسبت به اخبار غیرمسئولانه منتشر شده نگران است و این سوال مطرح می شود که آیا آمریکایی ها همچنان می توانند به رسانه های محلی خود اعتماد کنند؛ در حالی که مجبور به خواندن چیزهایی می شوند که مورد پسند نویسنده آن است. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، غول های اصلی رسانه مثل CNN، NBC، CBS و ABC توسط بسیاری از شهروندان به عنوان منابع خبری نامعتبر شناخته شده اند و به آن ها گفته شده که به جای این منابع از شبکه های محلی استفاده کنند. در چنین شرایطی بسیاری از روزنامه و رسانه ها نگران اعتبار خود هستند.»

روزنامه «دانشجو» وابسته به دانشگاه «ادینبورگ» انگلستان در مطلبی با عنوان « آیا می توان از قارچ های جادویی برای درمان افسردگی استفاده کرد؟» به قلم «بن توماس» به معرفی تحقیقات تازه منتشر شده ای می پردازد که در آن از قارچ های جادویی به ویژه ماده فعال psilocybin برای کمک به بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم، استفاده می شود. نگارنده در این زمینه می نویسد:« افسردگی علاوه بر احساس ناراحتی و غم باعث ایجاد اختلال در خواب و اشتها نیز می گردد. افسردگی در سراسر جهان در حال افزایش است. Psilocybin یک هالوکینوژن است که موجب احساس اتحاد با جهان می شود. تاکنون، داروهای تغذیه کننده ذهنی، نتایج دلخواه خود را نشان داده اند، هر چند که اثرات آن برخلاف داروهای فعلی که برای درمان افسردگی استفاده می شود، متفاوت است. محققان در کالج امپریال لندن 20 داوطلب با افسردگی مقاوم به درمان شدید را که هیچ درمانی برای آن ها موثر نیست انتخاب کردند. یافته ها نشان داد که psilocybin بخش مربوط به احساسات بیماران را هدف قرار داده و درمان مؤثر برای افسردگی است و به بیماران اجازه می دهد دوباره با احساسات خود ارتباط برقرار کنند.»

روزنامه «ستاره های دانشگاهی» منتشر شده در دانشگاه «تگزاس» آمریکا، در نوشتاری تحت عنوان « تنوع در دولت(نژادی و جنسیتی)، لازمه دموکراسی است» به قلم «می اولورا» به شکست کنگره در دستیابی به برابری نژادی و جنسی می پردازد. نویسنده در این زمینه می نویسد:«حکومتی که واقعا نماینده مردم آن است، باید تلاش کند که در خدمت منافع رای دهندگان قرار گیرد و کنگره ایالات متحده در دستیابی به برابری بین افراد حاضر در داخل کنگره شکست خورده است. صدوپانزد‌همین کنگره به متنوع ترین مجلس قانون گذاری معروف است؛ اما هنوز در انعکاس قسمت عظیمی از رای دهندگان (هیات انتخاب کنندگان آمریکایی) موفق نبوده و ضعیف عمل کرده است. طبق گزارش تحقیقات کنگره، در حالی که زنان 50.8 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، تنها 20.7 درصد کرسی های کنگره توسط زنان اشغال شده است. به طور مشابه، در حالی که 18.1 درصد جمعیت کشور اسپانیایی یا لاتین هستند، تنها 8.5 درصد آن ها در کنگره منعکس شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 970960

وب گردی

وب گردی