ماجرای سامانه جذب اعضای هیات علمی و سرگردانی متقاضیان

سامانه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی منجر به سرگردانی متقاضیان شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دوازدهم خردادماه بود که دکتر علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، زمان آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی در این دانشگاه را مرداد ماه اعلام کرد و گفت: «یکی از مهم ترین اقدامات در قالب سند آمایش، بازنگری مجدد رشته‌های تحصیلی و ساماندهی آن هاست. در هر استان رشته‌ها، میزان تقاضای دانشجو، داوطلب و پتانسیل اعضای هیات علمی در حال بررسی است. در صورتی که ساماندهی رشته‌ها انجام شود به طبع می‌توانیم ساماندهی اعضای هیات علمی را هم دنبال کنیم.»

وی ادامه داد: «در برخی از رشته‌ها واحدها تعداد اعضای هیات علمی کافی نیست، که در بحث مجوزها دچار مشکل می‌شویم. در برخی واحدها هم موظفی اساتید پر نمی‌شود. این دو در کنار هم موجود است، در بحث ساماندهی رشته‌ها و اعضای هیات علمی باید این موضوعات حل شود.»

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید از ظرفیت اعضای هیات علمی استفاده شود، گفت: «برای حل این موضوع ابتدا طرح تعاون استانی را شروع کردیم که طرح موفقی بود و میزان قابل توجهی از حق التدریس دانشگاه و هزینه‌های مرتبط با آن کاسته شد از طرفی هم توانستیم بار موظفی استادان را هم پر کنیم. به دنبال آن طرح تعاون منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم تا از پتانسیل همکاران در مناطق آمایشی استفاده شود. امیدواریم با تمهیداتی که پیش‌بینی می‌شود از ظرفیت دانشگاه استفاده بهینه شود.»

وی در زمینه جذب اعضای هیات علمی افزود: «خوشبختانه براساس مصوبه اسلامی شدن دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد دارای هیات مرکزی جذب شد که تاکنون دو جلسه با حضور دکتر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه تشکیل شد و در این جلسات روی چارچوب‌ها بحث شده است و برنامه فراخوان هم به زودی به جلسه هیات مرکزی ارائه خواهیم داد.»

در بیست و هشتم خرداد ماه بود که معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعلام کرد: «با توجه به مهندسی مجدد رشته‌ها و تعیین میزان نیاز واحدها به کادر آموزشی و ساماندهی اعضای هیات‌علمی موجود، امید است تا پایان تیرماه جاری کمبود اعضای هیات‌علمی با کمک واحدهای دانشگاهی مشخص شده و فراخوان جذب اعضای هیات‌علمی جدید اعلام شود.»

در سی‌ام خرداد ماه، فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی در همایش بسیج استادان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «موضوع جذب اعضای هیات علمی جدید در دانشگاه آزاد در حال نیازسنجی است و پس از جمع آوری نتایج، برنامه ریزی برای آن صورت می گیرد. بعد از نیازسنجی فراخوان لازم مربوط به جذب اعضای هیات علمی جدید در این دانشگاه اعلام خواهد شد.»

در چهاردهم تیرماه، دکتر رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی اعلام کرد: «چارچوب فراخوان جذب اعضای هیات علمی به طور کامل آماده و تدوین شده و تلاش مجموعه دانشگاه آزاد بر این است که این فراخوان از تیرماه سال جاری آغاز شود؛ اما این موضوع نیازمند حرکت تدریجی و مرحله به مرحله، کسب نیاز واحدهای دانشگاهی، تعداد مورد نیاز اعضای هیات علمی و… بود که بعد از تصویب در هیات مرکزی جذب و فعال شدن سایت ثبت‌نام داوطلبان، آغاز آن به طور رسمی اعلام خواهد شد.»

دکتر فرهاد رهبر، رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و یکم تیرماه، از آغاز روند جذب اعضای هیأت علمی این دانشگاه در مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه روند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه از مردادماه آغاز خواهد شد، دفتر مرکزی گزینش می‌تواند با تمرکززدایی و تفویض اختیار به معتمدان خود در استان‌ها، نظارت دقیقی بر جذب اعضای هیات علمی جدید داشته باشد.»

دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در روز شنبه سی و یک شهریورماه، از آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: متقاضیان جذب هیأت علمی در رشته های علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه می‌توانند از طریق سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس sajed.iau.ir (سامانه جذب اعضای هیأت علمی) پس از مطالعه دقیق قوانین و مقررات مربوط در صورت دارا بودن شرایط از تاریخ 31 شهریور نسبت به ثبت نام در فراخوان اقدام کنند.

برخی از متقاضیان در زمان معین نسبت به ثبت نام اقدام کرده اما با مشکل مواجه شدند،‌ این افراد در تماس با ایسکانیوز اعلام کردند پس از بارها تلاش هم نتوانسته اند در این سامانه ثبت نام کنند، آن‌ها به هنگام ثبت نام بامواردی از قبیل عدم ثبت عکس و مدرک مواجه می‌شدند. متقاضیان در پیام به ایسکانیوز اعلام کردند که سامانه ساجد پاسخگوی نیاز کاربران نیست و منجر به سردرگمی آن‌ها مواجه شده اند.

یکی دیگر از مواردی که متقاضیان جذب هیأت علمی را سردرگم کرده شناسه تدریس یا کد استادی است که سامانه مرکز جذب از داوطلب می خواهد به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد مراجعه کند و از واحد مربوطه کد تدریس دریافت کند که این روند علاوه بر زمان بر بودن، عدم تعامل واحدهای دانشگاه آزاد را در پی دارد و واحدهای مختلف برای ارائه کد استادی همکاری نمی کنند.

عدم بارگذاری تصویر و ثبت خطاهای بی دلیل، دیگر مواردی است که سرگردانی متقاضیان را به همراه داشته است به نحوی که در هر مرحله خطاهای واهی اعلام می شود و از داوطلب می خواهد که اطلاعات خود را چک کند اطلاعاتی که به درستی ثبت شده است و متقاضی را سردرگم می کند.

خبرنگار ایسکانیوز بارها تلاش کرد تا مدیرکل امور هیات علمی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تماس بگیرد اما موفق نشد. همچنین شماره هایی که در سامانه ساجد به عنوان شماره‌های پشتیبانی جذب ثبت شده بودند نیز پاسخگو نبودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 970963

وب گردی

وب گردی