بیداری اسلامی با تاسی از جمهوری اسلامی ایران به نقطه عطفی در منطقه و ایجاد انگیزه ای محرک برای شکل گیری مقاومت در رگ های آزادی خواهان جهان تبدیل شده است. دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بررسی محور مقاومت و تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تحولات کشورهای اسلامی سلسله نشست‌های محور مقاومت را برگزار کرد و به بررسی برخی از شخصیت های موثر در جبهه مقاومت پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بیداری اسلامی در سال های گذشته به یکی از نقاط عطف تغییر معادلات سیاسی در خاورمیانه و جهان اسلام تبدیل شد. این رویداد بزرگ به تاسی از انقلاب اسلامی ایران باعث ورود فرهنگ مقاومت به بطن سیاست در منطقه خاورمیانه شد.

اکنون از یمن تا لبنان و سوریه، نشانه های این مقاومت دیده می شود و بسیاری از گروه ها، سازمان و دولت ها خود را در چهارچوب این سیاست کلان و این نهضت فکری و فرهنگی قرار می دهند.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بررسی محور مقاومت و تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تحولات کشورهای اسلامی سلسله نشست‌های محور مقاومت را برگزار و به بررسی شخصیت‌هایی پرداخت که در سال‌های گذشته در قالب محور مقاومت مبارزه و به شخصیت‌هایی مهم و تأثیرگذار در این زمینه تبدیل‌شده‌اند.

چندین شخصیت ایرانی و خارجی در این نشست سخنرانی و با نهایت جزئیات و دقت این مسئله را بررسی کردند.

نشست اول: شیخ ابراهیم زکزاکی نیجریه

نشست اول به شیخ زکزاکی اختصاص یافت و سخنران آن «شیخ محمد ثالث» رئیس انجمن طالب نیجریه، بود که از سال 88 وارد ایران شده و در قم رشته ادبیات قرآنی می‌خواند.

ثالث در ابتدای سخنان خود به اهمیت استراتژیک این کشور از لحاظ منابع طبیعی اشاره کرد و افزود همین منابع باعث شد بیگانگان به آن طمع کنند و با مردم مسلمان بجنگند، با اجبار مردم را به مدارس خود بردند تا تفکرشان غربی شود، مردم این سیستم را نمی‌پسندند. در چنین شرایطی شیخ زکزاکی تصمیم می‌گیرد که خود در کنار علوم قرآنی، علوم غربی‌ها را هم فراگرفته و دانشگاهی شود تا بتواند بجای غربی‌ها به مسلمانان نیجریه کمک نماید.

وی بعد از فارغ‌التحصیلی، با جدیت کار خود را ادامه می‌دهد و به گفته شیخ زکزاکی وقوع انقلاب ایران بارقه‌های امیدواری بیشتری را در وی به وجود آورد و در اولین دیدار خود با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران تحت تأثیر امام شیعه شدند. به‌گونه‌ای که نیجری‌ها وی را یادگار امام نامیده‌اند.

شیخ الزکزاکی با بازگشت به نیجریه شروع به ترویج اسلام شیعی می‌کند و برای اولین بار مراسم عاشورا را برگزار و از فضیلت‌های اهل‌بیت می‌گوید بدین‌سان مردم تحت تأثیر سخنان شیخ قرارگرفته و شیعه شدند.

محمد ثالث در خاتمه افزود آزادی عملی که تشیع برای انسان‌ها قائل شده در اهل سنت دیده نمی‌شود و همین مسئله باعث گرایش وی به مذهب شیعه شده است.

«دکتر صالح اسکندری» سرپرست سازمان چاپ، انتشارات و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، به‌عنوان سخنران دوم این نشست به بیان ویژگی‌های برجسته این عالم روحانی و مجاهدت‌های ایشان درزمینه تبلیغ شیعه در نیجریه پرداختند.

اسکندری آمار 25 میلیونی مسلمانان نیجریه، ارائه‌شده توسط عربستان را نتیجه زحمات شیخ الزکزاکی دانست تا جایی که اکثر این افراد مقلد مقام معظم رهبری هستند.

سرپرست رسانه‌های دانشگاه آزاد گفت: «این عالم برای ترویج دین مظلوم واقع شده و مورد صدمات فراوانی قرار گرفتند.»

اسکندری با اشاره به ژئوپلیتیک مقاومت، اظهار داشت که آمریکایی‌ها با حضور خود در سال 2001 در افغانستان سعی داشتند تا از طریق دامن زدن بر اختلافات قومی و قبیله‌ای در منطقه، نوعی آنارشیسم در ژئوپلیتیک منطقه ایجاد کنند. هدف آنان نیز فروپاشی ژئوپلیتیک شکل‌گرفته از دوره عثمانی و نفوذ به غرب آسیا بود.

در واقع آن‌ها با کشیدن ناامنی به خاک سوریه سعی در به زمین نشاندن سوریه و قطع ارتباط ایران و حزب‌الله داشتند تا به این صورت ایران با اسرائیل هم‌مرز شده و بدین‌ وسیله رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف در ایران نفوذ کند.

اسکندری در ادامه افزود: 7 سال از جنگ سوریه می‌گذرد، به حمدالله با درایت شخص مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای و به یمن خون پاک شهدای مدافع حرم این کشور حفظ شد و امروز یک ژئوپلیتیک جدید، شکل‌گرفته که از شرق دریای مدیترانه تا تنگه باب المندب، خلیج ادن، آسیای مرکزی، روسیه و آفریقا جزء این ژئوپلیتیک است. ژئوپلیتیک مقاومت محدود به شیعیان نیست، بلکه دربرگیرنده تمام مسلمانان جهان از شیعیان و اهل سنت است.

رئیس رسانه‌های دانشگاه آزاد در انتهای سخنان خود گفت «تصورم این است که با عنایت پروردگار این ژئوپلیتیکی که امروز بالفعل از شرق مدیترانه تا مرزهای چین را فراگرفته، آن‌قدر فراگیر شود که کل دنیا را در برگیرد و مطمئناً با ظهور حضرت صاحب‌الزمان محقق خواهد شد.»

نشست دوم: شیخ عیسی قاسم بحرین

سخنران اول این بخش «راشد الراشد» رئیس دفتر سیاسی جریان عمل اسلامی بحرین بود.

الراشد با اشاره به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت که در آن زمان شرایطی نابسامان وجود داشت و کشورهای اطراف ایران اصلاً به استقلال فکر هم نکرده بودند تا زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد و کشورهای عربی نیز به فکر استقلال و خارج شدن از سلطه آمریکا و فرهنگ غربی افتادند. پیروزی انقلاب اسلامی باعث به وجود آمدن احزاب مختلف در خصوص عدالت، استقلال، دفاع از دین و عقیده شد.

وی اظهار داشت که همین انقلاب باعث جرات بخشیدن به مردم بحرین و زمینه‌ساز تحقق آرمان‌هایی چون عدالت و آزادی شد و اکنون بعد از گذشت 8 سال، انقلاب بحرین با استفاده از دروس و تجربه‌های انقلاب اسلامی ایران نتایج خوبی را به دست آورده است.

رئیس دفتر سیاسی جریان عمل اسلامی بحرین، اظهار داشت که دشمنان و در رأس آن‌ها آمریکا نمی‌خواهند تجربه انقلاب اسلامی در مورد دیگر کشورها نیز تکرار شود و به همین علت با فروش اسلحه به تروریست‌ها سعی در جلوگیری از این اتفاق دارند، اما آشکار است که این عصر، عصر مقاومت و استقلال است.

«شیخ محمدالتل» فعال سیاسی- فرهنگی بحرینی به‌عنوان سخنران دوم به بیان تاریخی شکل‌گیری انقلاب بحرین با ممارست‌های شیخ عیسی قاسم پرداخت.

محمدالتل گفت: «پیش از انقلاب هویت مردم بحرین عقیدتی بود ولی شریعت نداشت و غم مردم مشکلات شریعتی بود. شیخ قاسم با به ایجاد عقاید مذهبی، نشاط را در بین مردم به وجود آورد.»

طلاب نجف با مشروعیت دینی وارد مجلس بحرین شدند و در سال 1973 این مجلس باهدف ایجاد قانون امنیت دولت و حقوق مردم تشکیل شد که دولت این کشور با مخالفت با این قانون، مجلس را از بین برد.

در سال 1994 علما برای به وجود آوردن استقلال و آزادی سعی در بیداری سیاسی مردم داشته و شجاعت مردم در مقابل این نظام فاسد با حضور طلاب قم شکل‌گیری این انقلاب را باعث شد.

شست سوم: شیخ نمر النمر

سخنران ابتدایی این نشست «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی، اظهار داشت که رسالت اسلام آزادی انسان است و کسی امیرمومنان خطاب می‌گیرد که با انتخاب مردم بر کرسی نشسته باشد نه امثال معاویه و پادشاه عربستان، در واقع با وضعیت موجود، کشورهای عربی، اکثر دیکتاتوری هستند.

ابوشریف در ادامه سخنان خود با اشاره به هدف انقلاب اسلامی ایران برای آزادسازی کشورهای عربی از یوغ استعمارگران گفت: «امام خمینی نه برای مقام و منصب بلکه برای آزادی ملت مسلمان به صحنه آمد تا سرنوشت انسان‌ها در دست خودشان باشد.»

نماینده جنبش جهاد اسلامی، آمریکا را دشمن شماره یک جهان اسلام برشمرد و اضافه کرد که به همین دلیل تشخیص امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران کاملاً صحیح بود وقتی‌که آمریکا را شیطان بزرگ و اسرائیل را شیطان کوچک نامید.

انقلاب اسلامی برای آزادسازی ایران و مردم منطقه به صحنه آمد و پیروز شد. به همین دلیل است که نظام‌های استبدادی به دشمن نظامی جمهوری اسلامی تبدیل شدند.

ابوشریف در ادامه سخنان خود در مورد شیخ نمر النمر اظهار داشت که آزادی‌خواهی وی باعث خشم سعودی‌ها نسبت به او شد. سعودی‌ها حتی حماس را هم به دلیل آزادی‌خواهی، از صهیونیست‌ها دشمن‌تر می‌دانند.

وی اظهار داشت که دشمنی عربستان سعودی تنها با شیخ نمر نیست بلکه با تمام جریان‌های آزادی‌خواه ازجمله حزب‌الله لبنان و اخوان المسلمین مشکل‌دارند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی گفت: سعودی‌ها چگونه خود را خادم حرمین می‌دانند درحالی‌که راضی می‌شوند حرم سوم که همان قدس است در سلطه صهیونیست‌ها باشد و در ادامه خطاب به سعودی‌ها اعلام کرد: «شما خادم حرمین نیستید بلکه در واقع خادم استعمار و صهیونیست‌ها هستید.»

ابوشریف افزود کسانی که در مسیر درست قرار داشته باشند درنهایت پیروز خواهند شد و نابودی رژیم صهیونیستی وعده الهی است که محقق می‌شود.

وی در انتها با اشاره به تأکید امام و رهبری در مورد مسئله فلسطین و برائت جویی از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «خطوط مشخص‌شده، حال با شماست که در مسیر حق باشید یا طرف مقابل، اکنون می‌توانید مسیر خود را انتخاب کنید که با حق باشید یا باطل، اما بدانید که تمامی پیامدهای این انتخاب با خود شماست.»

سخنران دوم نشست شیخ نمر، «مجتبی امانی» مسئول دفتر حافظ منافع ایران در قاهره بود.

امانی با اشاره به موجی که بعد از شهادت شیخ نمر بین شیعیان به راه افتاده، معیار سلطه بر منطقه را حق و باطل بودن دانست به این معنا که کدام جریان از مظلوم دفاع می‌کند کدام عدالت نگر هست و کدام ظالم و قصد تجاوز دارد.

وی با اشاره به ارتش‌های مختلف در دنیا بحث دشمن‌شناسی را مطرح و هدف جمهوری اسلامی را دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم و دشمنان دانست.

مسئول دفتر حافظ منافع ایران در قاهره، رژیم صهیونیستی را غاصب دانست که برای طرحی که در سر دارد (یعنی همان نژاد برتر)، منطقه استراتژیک خاورمیانه را انتخاب نموده است و ادعا می‌کند که مسلمانان باید از بین بروند. وی با مقایسه مصر و ایران اظهار داشت که قاهره باوجود حمایت و اظهار دوستی با آمریکا اکنون نه‌تنها پیشرفتی نداشته بلکه دچار فقر و افت هم شده است.

امانی به شرایط عالی جغرافیایی مصر از جمله وجود نفت، رود نیل، کانال سوئز، سواحل فراوآن‌ هم‌جواری با غزه (گرفتن امتیازهای سیاسی و اقتصادی) اشاره کرد که به دلیل وابستگی به عربستان و آمریکا همه را از دست این کشور خارج کرده‌اند.

مصر مقاومت را کنار گذاشت، راه سازش در پیش گرفت و تصورش این بود که آمریکا به کمک آن‌ها می‌آید؛ ولی چنین بلایی بر سر مصر آورده که تا سال‌های سال با آن تمدن خیره‌کننده نمی‌تواند روی پا بایستد.

بنابراین مقاومت، یک سرمایه‌گذاری برای امنیت و اقتصاد ما است. رژیم صهیونیستی نه‌تنها دارای هیچ قدرتی نیست بلکه با انجام اعمالی چون انتقال سفارت آمریکا به قدس، سعی در به دست آوردن یک نقطه قوت سیاسی بوده است که در آن‌هم به هیچ جایی نخواهند رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 970978

وب گردی

وب گردی