بررسی هیجان تحصیلی ترم اولی ها و اثرات مثبت و منفی آن

یک روانشناس معتقد است: هیجان­ های تحصیلی می تواند بر مواردی مانند تمرکز دانشجویان و پردازش اطلاعات آموزشی و یادگیری آن‌ها تاثیر مستقیمی داشته باشد،‌ این عوامل بر پیشرفت یا افت تحصیلی دانشجویان تاثیر گذار است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ قدیمی‌ها می‌گفتند «تغییر مبارک است»،‌ حال اگر این تغییر در راستای فراگیری‌ علم و دانش باشد طبیعتا مبارک‌تر است. تصور کنید دانش آموزان یک سالی را حسابی درس خوانده‌اند،‌ تست زده اند، کلاس کنکور رفته‌اند، اضطراب کشیده ‌اند و غول کنکور را شکست داده اند.

در چنین شرایطی دانش‌آموزان با فضای مدرسه خداحافظی می کنند و می خواهند وارد دانشگاه شوند، زمانی که می خواستید برای اولین بار به دانشگاه بروید را به یاد می آورید؟ احساس اضطراب می کردید یا هیجان زده بودید؟‌

کاملا طبیعی است اگر انسان ها در زمان ورود به فضایی جدید کمی استرس داشته باشند. شاید شما از آن دسته افرادی بوده اید که از رفتن به دانشگاه کمی هیجان زده شده باشید. طبیعتا ترم اولی‌ها ممکن است با این دست هیجانات‌ بیشتر دست و پنجه نرم کنند. اگر شما هم ترم اولی هستید، با ما همراه شوید.

هیجان تحصیلی چیست؟

تا به حال کلمه هیجان تحصیلی را شنیده اید؟ این کلمه همان طور که از نامش پیداست، هیجانی است که افراد به هنگام تحصیل و فراگیری علوم به ان دچار می‌شوند. این هیجان می تواند در برخی موارد مثبت باشد و منجر به پیشرفت دانشجویان شود، در برخی موارد ممکن است این هیجان به افراد اجازه ندهد آن‌طور که باید روی دروس خود تمرکز کنند.

برای آشنایی با هیجان تحصیلی و عواقب مثبت و منفی آن با سجاد موسوی روانشناس به گفت و گو نشسته‌ایم، وی در تعریف واژه هیجان گفت: به زبان ساده هیجان احساسی است که در مرحله اول در مغز انسان ها اتفاق می‌افتد،‌ سپس منجر به اتفاقات فیزیکی در انسان‌ها می شود.

وی ادامه داد: هیجان‌‌هایی که به‌طور مستقیم با فعالیت­‌های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان یا دانشجویان در ارتباط است، به­ عنوان هیجان تحصیلی شناخته می شوند و انواع مختلفی دارد، موارد مثبت آن می تواند در افراد احساساتی مانند افتخار، لذت و امید را در دانشجویان ایجاد کنند. هیجانات منفی منجر می‌شود افراد احساس خستگی، خشم، شرم یا اضطراب داشته باشند.

این روانشناس گفت: این دست هیجانات در بازه زمانی مشخصی اتفاق نمی افتد و بستگی به شخصیت افراد دارد. ممکن است دانشجو به هنگام مطالعه دروس دچار هیجان شود، فردی دیگر ممکن است پیش از اینکه وارد کلاس شوند احساس هیجان داشته باشد، برخی از دانشجویان هم ممکن است زمان امتحان به هیجان دچار شوند.

وی اضافه کرد: بر اساس تجربیات به دست آمده می توان گفت هیجان­ های تحصیلی می تواند بر مواردی مانند تمرکز دانشجویان و پردازش اطلاعات آموزشی و یادگیری آن‌ها تاثیر مستقیمی داشته باشد،‌ این عوامل بر پیشرفت یا افت تحصیلی دانشجویان تاثیر گذار است.

موسوی بیان کرد:‌ به عنوان مثال هیجانات منفی می تواند منجر به خستگی و اضطراب دانشجویان شود و بر عملکرد تحصیلی‌ آن‌ها تاثیر بگذارد و بالعکس،‌ هیجانات مثبت می تواند احساس اعتماد به نفس را در دانشجویان تقویت کند و منجر شود که آن‌ها در دروس خود عملکرد بهتری داشته باشند.

وی افزود: استادان دانشگاه‌ها می توانند با استفاده از هیجانات مثبت دانشجویان را شناسایی کرده و در راستای تقویت آن تلاش کنند،‌ با تقویت این هیجانات طبیعتا میزان یادگیری دانشجویان نیز افزایش پیدا می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 971008

وب گردی

وب گردی