نامزد ریاست جمهوری عراق همه پرسی کردستان را قانونی خواند

نامزد حزب بارزانی برای ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که موافق برگزاری همه پرسی استقلال کردستان است.

به گزارش گروه بین المللی ایسکانیوز، « فواد حسین » نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست جمهوری به ریاست مسعود بارزانی اعلام کرده که با برگزاری رفراندوم کردستان مخالفتی ندارد.

وی در کنفرانسی خبری در بغداد تاکید کرد: همه‌پرسی که اقلیم برای دستیابی به استقلال برگزار کرد، برخلاف قانون اساسی نبود و مشروعیت داشت.

فواد حسین افزود: هیچ بندی در قانون اساسی عراق نیامده که همه‌پرسی کردستان را ممنوع اعلام کند.

در این راستا « بنکین ریکانی » عضو هیات حزب دموکرات در مذاکرات، تشکیل دولت عراق از حق حزبش در تصدی پست ریاست جمهوری دفاع کرد و به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة گفت: این حق ماست که پستی را بر اساس شایستگی انتخاباتی و تمایل کشور برای تغییر برعهده بگیریم اما شیوه‌ای که طرف مقابل در تبلیغ نامزد خود یعنی برهم صالح بکار می‌گیرد سوال برانگیز است. او که یک شبه از حزب خود یعنی "ائتلاف برای دموکراسی و عدالت" جدا شده به حزب اصلی خود بازمی‌گردد در حالی که این حزب او را شکست خورده و فاسد خوانده بود، عجیب است. این امر واقعا سوالاتی را درباره پایبندی و ثبات در مواضع در نمایندگی از کردها و حفظ منافع کل عراقی‌ها ایجاد می‌کند.

کفاح محمود مشاور اطلاع‌رسانی دفتر مسعود بارزانی نیز گفت، اصل مشکل در اعتراض به نام هیچ نامزدی نیست مشکل انحصار این پست به یک حزب است بعد از مرگ جلال طالبانی و مخالفت مسعود بارزانی با تمدید دوره ریاستش بر اقلیم دیگر این توافق بین دو حزب برسر این پست ساری و جاری نیست. تنها راهکار مشورت بین دو حزب بر طرح نامزد مشترک است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971105

وب گردی

وب گردی