ترکیه به واردات گاز از ایران با وجود مخالفت آمریکا ادامه می‌دهد

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور با وجود اصرار آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران، به واردات گاز از ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی اختصاصی با رویترز، درباره حمایت ترکیه از ایران اعلام کرد که کشورش به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، به واردات گاز ایران ادامه خواهد داد.

او پیش از این نیز با بیان این‌که ترکیه در برابر فشارها و تهدیدهای آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کند و به واردات گاز از ایران ادامه می‌دهد، اعلام کرده بود: هنگامی که باراک اوباما (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) در آن زمان با ما صحبت کرد، به او گفتم «متأسفم، اما ما از ایران گاز طبیعی می‌خریم.»

عقیده رئیس جمهوری ترکیه بر این است که «اگر نتوانم از ایران خرید کنم، از چه جای دیگری باید گاز طبیعی بخرم؟»

کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه که ارتباط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با ایران دارد، همواره از منافع جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است، به گونه‌ای که مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از این، در سخنان خود اعلام کرد این کشور به مسئولان آمریکایی گفته با تحریم‌های ضد‌ایرانی مخالف است و موظف نیست آنها را اجرا کند و گفته بود: ما موظف نیستیم از تحریم‌های یک کشور ضد کشور دیگر پیروی کنیم، ما همچنین این تحریم‌ها را درست نمی‌دانیم.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه نیز در ماه‌های اخیر اعلام کرده بود که این کشور براساس قراردادی که تا سال ۲۰۲۶ میلادی اعتبار دارد، به خرید گاز از ایران ادامه می‌دهد، زیرا نمی‌تواند شهروندان خود را بدون برق بگذارد و ابراز امیدواری کرده بود که در مذاکرات ترکیه و آمریکا، راه‌حلی برای مشکل ناشی از وضع تحریم‌های ضدایرانی پیدا شود.

به گفته فاتح دونمز، تجارت گازی میان ایران و ترکیه یک تجارت مشروع است که از بعد امنیت انرژی، برای ترکیه بسیار مهم است، زیرا حدود ۴۰ درصد برق ترکیه از سوخت گاز تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 971116

وب گردی

وب گردی