تولید پسته 100 هزارتن کاهش یافت

حاجی وند با وجود کاهش 100 هزارتنی تولید پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما حجم این محصول بسیار بالاست که برای جبران خسارت باغداران بازوهای حمایتی چون بیمه اثر گذار نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شکراله حاجی‌وند مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته سطح زیر کشت پسته در ایران 470 هزار هکتار بود، اظهار کرد: با توجه به آنکه مجموع سطح زیرکشت پسته جهان 640 هزار هکتار است، از این رو رتبه اول از نظر سطح زیر کشت به ایران اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه از لحاظ تولید پسته با آمریکا در رقابت هستیم، افزود: در برخی سال‌ها به سبب شرایط اقلیمی و تنش‌های غیر زنده باغات، رتبه ایران و آمریکا در تولید پسته با یکدیگر جابه‌جا می‌شود به طوریکه در برخی سال‌ها رتبه نخست به ایران و در برخی سال‌ها به آمریکا اختصاص دارد.

حاجی‌وند مجموع تولید پسته جهان را بیش از یک میلیون و 57 هزارتن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که سال گذشته 287 هزارتن از این میزان به ایران اختصاص داشته است.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت صادرات پسته ایران بیان کرد: سال گذشته 130 هزارتن پسته به بازارهای هدف صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 هزار تن کاهش داشته است.

وی با اشاره به تولید پسته در سال جاری، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی، تنش‌های گرمایی و سرمایی به ویژه در استان کرمانپیش‌بینی می‌شود که تولید پسته در سال جاری با کاهش 100 هزار تنی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 150 تا 170 هزار تن برسد.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری در پاسخ به این سوال که آیا کمبود تولید می‌تواند در تنش‌های قیمتی در بازار موثر باشد، گفت: بخشی از تولید پسته سال گذشته در انبارها برای تنظیم بازار موجود است که به‌تدریج توزیع می‌شود با این وجود کمبودی در تأمین پسته داخل نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه کمبود در هیچ از یک محصولات خشکباری وجود ندارد که بتواند بر روی نوسان قیمت تأثیر گذار باشد، از این رو قیمت‌های فعلی بازار ناشی از چرخش محصولات میان عوامل مختلف عرضه نظیر میدان های میوه و تره بار و واسطه ها از زمان تحویل محصول از باغدار تا توزیع به مصرف کننده است.

به گفته این مقام مسئول با وجود آنکه اختلاف قیمت محصول از باغ تا مغازه بسیار چشمگیر است، از این رو تقاضا داریم که سازمانتعزیرات و سایر دستگاه های ذی ربط وارد عمل شوند تا فاصله چشمگیر میان باغدار تا خرده فروشی را از بین ببرند چرا که این موضوع زیبنده کشور نیست.

حاجی وند بخش دیگر نوسان قیمت پسته در بازار را ناشی از سودجویی افراد دانست و گفت: سرمازدگی بهاره و اعلام خسارت باغات بهانه‌ای شد تا برخی واسطه گران و سودگران با سودجویی از روند موجود قیمت‌ها را افزایش دهند و مشکلات را دو چندان کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود اظهار نظر مغازه داران این احتمال وجود دارد که قیمت پسته برای شب عید امسال به 300 هزار تومان برسد، بیان کرد: مطرح کردن چنین موضوعاتی از سوی برخی مغازه داران تنها ایجاد جو روانی به نفع خودشان است که انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط با این موضوع برخورد کنند تا قیمت پسته به نرخ واقعی خود برسد.

حاجی وند با اشاره به اینکه حفظ بازارهای صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند به هر نحوی بازارهای صادراتی خود را از دست ندهند که با درایت عوامل صادراتی و انجمن پسته صادرات این محصول مهم به بازارهای هدف همانند سال گذشته خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگرچه میزان صادرات پسته در سال 97 نسبت به مدت مشابه سال خود از نظر حجمی تغییری نخواهد داشت، اما به سبب تغییرات نرخ ارز، از حیث ارزش و درآمد صادراتی میزان آن با افزایش روبه‌روست.

تولید پسته 100 هزارتن کاهش یافت

حاجی وند در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت خسارت باغداران پسته افزود: یکی از مهم‌ترین محصولات باغی و تولیدی کشور پسته است که متاسفانه بیشترین آسیب از سرمازدگی بهاره امسال مربوط به این محصول است.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود کاهش 100 هزارتنی تولید پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما حجم این محصول بسیار بالاست که برای جبران خسارت باغداران بازوهای حمایتی چون بیمه اثر گذار نیست.

به گفته وی، در بسیاری از کشور های دنیا از جمله ایران، بیمه یک ارگان حمایتی به شمار می‌رود اما نقش و نوع آن متفاوت است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری با اشاره به ضرورت کاربردی بودن بیمه بیان کرد: پرداخت خسارت کنونی باغداران نیازمند حجم بالایی از اعتبارات است که در شرایط کنونی کار دشواری است در حالیکه اگر نوع آن کاربردی باشد، می تواند بخش زیادی از خسارت باغدارا را جبران کند.

وی در ادامه افزود: با وجود آنکه دولت در بیمه بخش باغبانی در برخی موارد تا 70 درصد یارانه می‌دهد و بهره بردار تنها 30 درصد مبلغ را پرداخت می‌کند، اما به دلیل آنکه بیمه صندوق محصولات کشاورزی عملکردی نیست و صرفا هزینه‌ای است، از این رو جوابگوی هزینه باغداران نیست.

به گفته حاجی وند اگرچه در سال‌های اخیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی تحولات چشمگیری داشته است، اما انتظار می‌رود که در بیمه پایه و سایر بیمه هایی که برای بهره بردارات تعریف شده است، نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.

این مقام مسئول مجموع خسارت سرمازدگی سال گذشته را 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به خسارت سرمازدگی بهاره میزان تولید محصولات سردسیری و خشک در مقایسه با پیش بینی اولیه کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی اولیه تولید محصولات سردسیری و خشک 13 میلیون تن بود، گفت: این درحالی است که به سبب سرمازدگی زودرس بهاره پیش بینی می شود این رقم به 10 تا 11 میلیون تن برسد.

حاجی وند با اشاره بیه ضرورت استمهال وام های باغداران بیان کرد: اگرچه سیاست استمهال 2 تا 3 ساله وام های باغداران خسارت دیده را دولت ابلاغ کرده است، اما هنوز در برخی بانک ها عملیاتی نشده است تا بهره برداران بتوانند از این مزیت استفاده کنند.

باغات پسته نوسازی می‌شوند

وی گفت: با توجه به آنکه باغات پسته ناشی از شرایط اقلیمی دچار تنش می شوند، از این رو با استفاده از ارقام مناسب، تکنیک سرشاخه کاری، مدیریت کف باغ و باغ،اصلاح سیستم های آبیاری درصدد نوسازی باغات هستیم چرا که با عملیاتی شدن آن نوع رقم تغییر کرده، کیفیت و کمیت افزایش می یابد.

حاجی وند با اشاره به اینکه برنامه نوسازی باغات پسته از سال گذشته آغاز شده است، بیان کرد: طی پنج سال این برنامه حمایتی استمرار خواهد داشت و امسال این طرح در 100 هزار هکتار از باغات اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چه میزان اعتبار برای جوان سازی باغات پسته مصوب شده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر وضعیت باغداران پسته به گونه‌ای بوده که هیچ گاه نیاز به مساعدت و تسهیلات نداشتند و امسال به سبب شرایط پیش آمده باید توجه جدی به باغداران داشته باشیم تا خود را مجدد بازبینی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر: 971309

وب گردی

وب گردی