جلسه شورای امنیت به حمایت قاطع از برجام تبدیل شد

رییس جمهور در بدو ورود به تهران گفت:جلسه شورای امنیت به حمایت قاطع برجام تبدیل شد و ترامپ تنها ماند.

به گزارش ایسکانیوز، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان امروز(پنج شنبه) پس از ترک نیویورک و دربدو ورود به تهران، در نشست خبری اظهار کرد:در این سفر برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی و بیان مواضع و رویکرد‌های جمهوری اسلامی ایران شرکت کردیم.

رئیس جمهور بیان کرد: دو سخنرانی در سازمان ملل و سه سخنرانی در جمع اصحاب رسانه و مسئولان ارشد رسانه‌های آمریکا، فرهیختگان و سیاسیون و رهبران جوامع مسلمان آمریکا انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۷ دیدار با رهبران کشور‌ها و مسئولان سازمان‌های بین المللی و سه کشور همسایه، دو کشور آسیایی، سه کشور آمریکای لاتین، ۶ کشور اروپایی، یک سازمان بین المللی ورزشی و مالی و دبیرکل سازمان ملل صورت گرفت.

روحانی افزود:مهم‌ترین مسئله بارز در مجمع عمومی سازمان ملل تایید حقانیت ایران و زورگویی آمریکا بود، چراکه آن‌ها به مقررات بین المللی بی اعتنا هستند.

وی ادامه داد: به نظر من امریکا از این مجمع هیچ دستاوردی نداشت و زمانی که آقای ترامپ سخنرانی و از دولت دوساله خود تعریف کرد همه حاضران به او خندیدند و رسانه های آمریکا در این باره گفتند سران جهان به آقای ترامپ خندیدند و این امر را تحقیر دولت و ملت امریکا تلقی کردند.

روحانی تصریح کرد: ما توانستیم مواضع خود را به صراحت بیان کنیم که همان مواضع رهبری، ملت ایران و کل نظام است.

رئیس جمهوری درباره نشست شورای امنیت درباره جلوگیری از اشاعه تسلیحات کشتار جمعی یادآوری کرد: آمریکا ابتدا گفت این نشست درباره ایران است و بعد گفتند به موضوع دیگری مربوط است ولی یک روز مانده به اجلاس آقای ترامپ توئیت کرد که این اجلاس راجع به ایران است.

روحانی گفت: آنچه آنها از برگزاری این اجلاس هدفشان بود ضد خودشان تمام شد زیرا بحث 15 کشور عضو شورای امنیت درباره خلع سلاح بود و از طرفی این اجلاس به حمایت قاطع از برجام تبدیل شد و ترامپ در این جلسه تنها و منزوی بود.

رئیس جمهوری ادامه داد: در کنار اجلاس مجمع عمومی، اجلاس وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 (انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان) تشکیل شد و وزیران این کشورها مباحث خوبی داشتند و در پایان بیانیه قاطعی دادند که علاوه بر مواضع محکم آنها درباره تعهد به برجام و تشکر از ایران برای تعهد خود و عمل به برجام اعلام کردند کانال ویژه بانکی برای روابط با ایران برقرار می کنند و سازوکار اجرایی آن را متعهد شدند.

روحانی با اشاره به صحبت های انجام شده در رابطه با سازوکار اجرایی کانال ویژه بانکی،گفت: موگرینی اعلام کرد که قبل از ماه نوامبر این اقدام عملیاتی خواهد شد، که این امر باعث عصبانیت آمریکایی ها شد.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به دیدار های انجام شده با سران کشورهای مختلف در نیویورک،بیان کرد: موضوعات دوجانبه، منطقه ای، مساله برجام، روابط تجاری و اینکه همه کشورها به تحریم آمریکا پایبند نخواهند بود به بحث گذاشته شد. به طوری که کشورهای اروپایی، ژاپن و دیگران این مساله را به صراحت بیان کردند.

وی در ادامه این نشست خبری گفت: با مسولان موسسه مالی و صندوق بین المللی پول که دیدار داشتیم درباره ترتیبات و روابط مالی بحث و تبادل نظر کردیم، همچنین در مذاکره با رئیس کمیته المپیک، واو از تحولات خوب ورزش ایران و موقعیت های وزرشکاران کشورمان بویژه از حرکت بانوان در مسابقات متعجب بود.

روحانی عنوان کرد: در این اجلاس دبیرکل سازمان ملل از اقدامات ایران تشکر و اعلام کرد که قاطعانه پشت برجام خواهند ایستاد و رفتار آمریکا را محکوم کرد. او همچنین نسبت به فعالیت های منطقه ای ایران بویژه در سوریه و یمن تشکر کرد.

وی گفت: مهم این است که جز یکی دو کشور هیچ کشوری پشت آمریکا نیست و این یک انزوای کم نظیر برای آمریکاست.

رییس جمهور به یک آثار تاریخی ایران که همراه خود از سفر آورده بود اشاره کرد و گفت: این اثر تاریخی مربوط به 2هزار و 500 سال پیش است که پس از اقدام های حقوقی قوی که انجام شد این اثر را همراه خود آوردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 971358

وب گردی

وب گردی