صرفه جویی ماهیانه 2  میلیارد تومان درهزینه های  بیمارستان نمازی شیراز

رییس بیمارستان نمازی شیراز گفت: با بکارگیری روش های مختلف در جهت صرفه جویی در هزینه ها، ماهانه به طور میانگین، دو میلیارد تومان در هزینه های کلی بیمارستان نمازی صرفه جویی شده که برخی از ماه ها نیز صرفه جویی در هزینه ها، به ارقامی بیش از 2 میلیارد تومان هم رسیده است.       

به گزارش ایسکانیوز دکتر احمد حسین زاده درخصوص تجربه برتر این بیمارستان در کنترل منابع و مصارف و صرفه جویی در هزینه ها اظهار داشت: بیمارستان نمازی شیراز در جشنواره ثبت تجارب بیمارستانی در زمینه کنترل منابع و مصارف، 25 تجربه را به ثبت رسانده است که جزو بیمارستان های برتر کشور شناخته شد.

وی موفقیت در این جشنواره را نتیجه کار تیمی و تلاش در راستای کاهش هزینه ها و مدیریت منابع با حفظ کیفیت خدمات رسانی به بیماران دانست و اقدامات موثر چند ماهه اخیر در حوزه مدیریت منابع انسانی، تغذیه، مدیریت حوزه پسماند و بهداشت محیط، مدیریت لوازم مصرفی (از جمله دستکش، کاغذ، فرم، برچسب)، مدیریت و تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها و داروهای بیهوشی، اجرای دستورالعمل اتو استاپ (Auto Stop) آزمایشات، تدوین پروتکل ها و گایدلاین ها و تدوین کارنامه عملکردی سلامت هزینه اساتید و پزشکان و نظارت مستمر بر کیفیت خدمات را از ملاک های ارزیابی در این جشنواره عنوان کرد.

رییس بیمارستان نمازی شیراز با بیان اینکه یک سری از تجربیات به ثبت رسیده در حیطه درمان و بخش دیگری از آنها نیز در حوزه پشتیبانی است، درخصوص برخی از تجربیاتی که در حیطه درمان به ثبت رسیده، گفت: با توجه به محدودیت هایی که در پوشش خدمات درمانی توسط بیمه سلامت در بیمارستان ها ایجاد شد، موظف به ارائه خدمات کنترل شده تری نسبت به سال های قبل شدیم، زیرا در غیر این صورت در ازای خدماتی که ارائه می دهیم، از سوی بیمه پوششی تعلق نمی گیرد.

دکتر حسین زاده گفت: در بیمارستان نمازی، گروه های مختلف آموزشی فعال هستند، همچنین این بیمارستان به عنوان یک مرکز ارجاع برای استان های مجاور و سطح استان فارس محسوب می شود، بنابراین از طرفی بسیار مشکل بود که برای گروه ها سقف تعیین کنیم تا آنها در ارائه خدمات خود محدودیت ایجاد کنند و از سوی دیگر، بیمارستان نمازی شیراز یکی از مراکزی است که در آن انواع و اقسام خدمات به بیماران ارائه می شود و بیماران زیادی به آن ارجاع داده می شوند، لذا برای کنترل هزینه های بیمارستان از طریق محدودسازی خدمات درمانی ورود پیدا نکردیم، بلکه در سایر بخش هایی که امکان صرفه جویی در هزینه ها وجود داشت، مداخله کرده و اقدامات مورد نیاز را انجام دادیم.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در راستای کنترل منابع و مصارف بیمارستان صورت گرفت، تهیه چک لیستی از اقلام دارویی پرمصرف و گرانقیمت در کمیته مصرف منطقی دارو بود که برمبنای آن، 9 قلم آنتی بیوتیک گرانقیمت در بیمارستان باید تحت ضوابط خاصی تجویز و مصرف شود، کنترل مصرف این داروهای گرانقیمت منجر به صرفه جویی هزینه قابل توجهی برای بیمارستان شد، به طوری که هر ماه، مبلغ 180 میلیون تومان در مصرف این 9 قلم آنتی بیوتیک در بیمارستان صرفه جویی به عمل آمد.

رییس بیمارستان نمازی شیراز تصریح کرد: اقدام دیگری که به صرفه جویی در هزینه های بیمارستان انجامید، جلوگیری از تکرار درخواست آزمایشات در بیمارستان است. بیمارستان نمازی با داشتن حدود 1000 تخت بستری، آزمایشگاهی بزرگ، حجم کاری بالایی دارد که در این آزمایشگاه با اجرای پروتکل مصوب دانشگاه در زمینه درخواست آزمایشات مختلف، کاهش 20 درصدی در میزان درخواست آزمایشات را شاهد بودیم.

دکتر حسین زاده بیان کرد: یکی از اقداماتی که مختص بیمارستان نمازی شیراز است، این بود که ما برای تمامی گروه های پزشکی که برخی از خدمات را بیشتر درخواست می کردند، کارنامه عملکردی تهیه و دراختیارشان قرار دادیم که با این اقدام بر همکاری و همراهی گروه های پزشکی در مقوله صرفه جویی در منابع و مصارف بیمارستان تاکید داشتیم، بنابراین سعی شد، آمار هزینه کردها به صورت مرتب استخراج شده و در اختیار پزشکان قرار داده شود تا آنها با توجه به این آمار، به کنترل هزینه ها بپردازند به طوری که این موضوع در کنترل هزینه ها تاثیر بسزایی داشته است.

وی درخصوص مداخلاتی که در حوزه پشتیبانی برای کنترل منابع و مصارف بیمارستان صورت گرفته است، عنوان کرد: در حوزه پشتیبانی نیز با راه اندازی اتوماسیون غذایی و رزرو کردن غذا توسط پرسنل و دانشجویان، در هر وعده غذایی 100 عدد غذا کمتر پخته شد و در اختیار مصرف کننده قرار گرفت.

رییس بیمارستان نمازی شیراز درخصوص کاهش نیروی انسانی در چرخه بیمارستان، گفت: همچنین در راستای کنترل منابع و مصارف، به چینش نیروها نیز توجه شد و در این خصوص به نحوی اقدام شد که نسبت به سال قبل 100 نفر نیروی کمتری در چرخه کاری بیمارستان به کار گرفته شدند و به تبع آن، میزان اضافه کاری ها نیز کاهش پیدا کرد که در ذخیره هزینه ها تاثیر داشت.

وی درخصوص صرفه جویی در حوزه لوازم مصرفی بیمارستانی بیان کرد: در حوزه لوازم مصرفی بیمارستانی نیز با چک کردن آمار مصرف بخش های مختلف و کنترل انبارهای درون بخش و انبارهای مرکزی، شاخصی برای بخش ها تعریف شد و بخش هایی که مصرف آنها خارج از شاخص های استخراج شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند، این موضوع هم به کنترل هزینه ها در حیطه لوازم مصرفی بیمارستانی مانند ملحفه، کاغذ، آنژیوکت و میکروست و سایر لوازم، کمک بزرگی کرد.

دکتر حسین زاده با بیان اینکه در راستای کاهش هزینه های کلی بیمارستان سعی شد تا تعداد روزهایی که بیمار در بیمارستان بستری می ماند، کاهش یابد که تاثیر زیادی در صرفه جویی در هزینه ها داشت، تصریح کرد: با بکارگیری روش های مذکور، ماهانه به طور میانگین، دو میلیارد تومان در هزینه های کلی بیمارستان صرفه جویی به عمل آمد. برخی از ماه ها نیز صرفه جویی در هزینه ها به ارقامی بیش از 2 میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: با توجه به اینکه هزینه های کشور در تمامی حوزه ها در طول یک سال افزایش پیدا کرده و از طرفی تعرفه های بخش سلامت نیز با افزایش روبرو بوده است، قاعدتا هزینه های بیمارستان ها نیز باید افزایش پیدا کرده باشد، اما در بیمارستان نمازی، نه تنها افزایش هزینه اتفاق نیفتاده، بلکه نسبت به سال گذشته، در هزینه ها کاهش چشمگیری حاصل شده است.

رییس بیمارستان نمازی شیراز در پایان با تاکید براینکه صرفه جویی دو میلیارد تومانی در هزینه های کلی بیمارستان نمازی کار بسیار سختی بود، ادامه داد: بیمارستان نمازی شیراز یک مرکز فوق تخصصی بوده و تمامی بیماران حاد از اطراف استان، به این مرکز ارجاع داده می شوند، بنابراین پیگیری روند درمانی این بیماران فرآیند دشواری است، ضمن اینکه از پذیرش هیچ بیماری خودداری به عمل نیامده و تمامی اعمال جراحی سرموقع انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971413

وب گردی

وب گردی