20 سال پیش بیماری شیستوزومیازیس در کشور ریشه کن  شد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری انگلی شیستوزومیازیس حدود 20 سال است که در کشور مشاهده نشده و وزارت بهداشت کاملا این بیماری را رصد و کنترل کرد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر محمد مهدی گویا درباره وجود انگل بیماری شیستوزومیازیس در آب رودخانه کارون گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و در گذشته نیز انگل این بیماری در آب‌های شمال خوزستان وجود داشت اما از 20 سال پیش دیده نشده است.
وی شیوه انتقال انگل بیماری شیستوزومیازی را ادرار انسانی بیان کرد و افزود: تخم این انگل در ادرار انسانی که مبتلا به این بیماری است، وجود دارد و در جدار مثانه انسان زندگی می‌کند. ادرار فرد مبتلا باعث دفع انگل به آب‌ها می‌شود. این انگل وقتی به واسطه ادرار فرد آلوده در آب قرار می‌گیرد به دیگران منتقل می شود.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: درون بدن فرد مبتلا حلزون خاصی زندگی می کند و مرحله دوم زندگی خود را طی می‌کند و بعد این حلزون از بدن خارج می‌شود، اما در این مرحله هنوز انگل بالغ نشده است.
گویا ادامه داد: این انگل روی پوست بدن کشاورزانی که از این آب‌های آلوده استفاده می‌کنند و با پای برهنه داخل این آب‌ها می‌روند، قرار می‌گیرد و باعث خارش شدید می‌شود. سپس با خاراندن بدن، فرم نیمه بالغ انگل وارد بدن انسان شده و به وسیله جریان خون به جدار مثانه رفته و منجر به ایجاد بیماری شیستوزومیازیس می‌شود.
وی با بیان این‌که این بیماری به صورت سوزش و تکرر ادرار، وجود خون در ادرار نمایان می‌شود،گفت : اگر این بیماری به شکل مزمن در آید و به درستی درمان نشود، در دراز مدت منجر به سرطان مثانه می شود.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: حذف بیماری شیستوزومیازیس را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردیم تا بعد از انجام اقداماتی در محیط، حذف این بیماری تایید شود. حدود پنج سال است که حذف این بیماری به سازمان جهانی بهداشت اعلام شده و تایید حذف آن باید به صورت مرحله به مرحله انجام شود.
گویا گفت: طی چند سال اخیر وجود این انگل و حلزون در آب‌های شمال خوزستان مورد بررسی قرار گرفته است. این کارها طی یک سال انجام نمی‌شود و تایید حذف این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت نیاز به چند سال زمان دارد.
به گزارش ایرنا، شیستوزومیازیس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی در جهان است، عامل بیماری انگلی بنام شیستوزوما نوعی کرم پهن است که در آب‌های شیرین دارای حلزون زندگی می‌کند و پنج گونه دارد که در ایران تنها نوع ادراری یا هماتوبیوم آن وجود داشت.
محمدرضا قوام نصیری رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران چهارشنبه چهارم مهر در همایش بین المللی رادیوتراپی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه که در مرکز همایش های صنعتی برگزار شد درباره علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان گفت: آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است. این انگل در رود نیل مصر نیز وجود دارد که باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان مثانه شده است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

کد خبر: 971466

وب گردی

وب گردی