امیر گلفام: تسهیلات لازم برای ارائه درس دفاع مقدس در دانشگاه‌‌ها فراهم شود

جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: در کشور ما ارزش‌ها و اهداف دفاع مقدس آن طور که باید انتقال نیافته و لازم است که وزارت علوم و آموزش و پرورش برای ارائه این قسمت مهم تاریخ ایران، دروسی را به طور جدی به دانشجویان و دانش آموزان ارائه دهند.

امیر ابراهیم گلفام جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دانشگاه‌‌های نظامی در ایران و چگونگی ورود به این دانشگاه‌‌ها گفت: دانشگاه‌های ارتش در سه نوع دسته بندی می‌‌شوند که شامل دانشگاه‌های افسری، نیروهای چهارگانه و اطلاعات، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) و دانشگاه علوم پزشکی هستند. پذیرش این دانشگاه‌ها به این گونه است که دانشگاه‌های افسری مبدا ورودی ارتش هستند. از طریق کنکور، داوطلبان پسر در مقطع دیپلم پذیرفته شده و پس از طی دوره‌‌های مختلف حدفاصل 3 الی 4 سال با مدرک کارشناسی و درجه ستوان دومی یا معادل آن فارغ التحصیل می‌‌شوند. این قشر تامین کننده اصلی افسران ارتش هستند و شامل دانشگاه‌های افسری امام علی(ع)، شهید ستاری، خاتم الانیباء، امام خمینی(ره) و فارابی هستند.

وی افزود: دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش که زیر مجموعه فرماندهی کل ارتش است دارای سه دانشکده جنگ، دانشکده فرماندهی، دانشکده ستاد و دانشکده پشتیبانی است. ورودی دو دانشکده این دانشگاه که شامل فرماندهی و ستاد پشتیبانی است از افسران فارغ التحصیل دانشگاه‌های افسری در درجات سرگردی و سرهنگ دومی با مدرک کارشناسی است که پس از دوره‌‌‌های نظری، کارورزی و دفاع از پایان نامه به اخذ مدرک کارشناسی ارشد نائل می‌گردند. فارغ التحصیلان مشاغل مدیریت فرماندهی میانی تا عالی را در سطح ارتش عهده دار خواهند شد و دانشکده جنگ دانشگاه از ورودی افسران ارشد و امیران ارتش که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند دانشجو از طریق کنکور و مصاحبه علمی پذیرفته و فارغ التحصیلان پس از طی دوره‌‌های آموزشی با اخذ مدرک دکتری حرفه ای فارغ التحصیل می‌‌شوند.

جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی ارتش با دانشکده‌‌های مختلف مسئولیت تربیت پزشکان، پرستاران و بهیاران ارتش را عهده دار میباشد.

گلفام درباره تبادل دانشجو بین دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با دانشگاه‌های هم نام خارجی، گفت: طبق موافقت نامه‌های انجام شده در دافوس ارتش ایران دانشجویانی از کشورهای هند، پاکستان و عمان حضور دارند.

جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه درباره ارائه درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و تبیین ارزش‌‌های آن دوران به نسل جدید گفت: دفاع مقدس پایه‌های انقلاب اسلامی را مستحکم کرد. زیباترین بخش تاریخ ایران مربوط به دفاع مقدس است تا جایی که هشت سال جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که ذره ای از خاک ایران جدا نشد. در شرایطی که کل دنیا به عراق کمک رسانی داشتند ایران یکه و تنها در برابر هجوم دشمنان ایستادگی کرد. عراقی که فکر می‌‌کرد خرمشهر را یک روزه به تصاحب در می‌‌آورد عقب نشینی کرد و در مقابل ایمان و پایداری رزمندگان ایران به زانو درآمد.

وی تاکید کرد: دانش نظامی یکی از پیچیده‌ترین دانش‌هاست و در شرایطی که بسیاری از کارشناسان دانش و تجهیزات نظامی کشور عراق را رصد می‌کردند، معتقد بودند که پیروز این جنگ عراق است. ارتش بعث عراق یکی از قدرتمند‌ترین ارتش‌های جهان در آن زمان بود و برای دستیابی به عظمت مبارزات غرور آفرین رزمندگان ایران آگاهی به این مسائل برای نسل امروز قطعا لازم است.

گلفام متذکر شد: در بسیاری از کشورهای دنیا سربازان جنگی خود را به عنوان قهرمانان کشور به نسل بعد معرفی می‌‌‌کنند ؛ اما در کشور ما ارزش‌ها و اهداف دفاع مقدس آن طور که باید انتقال نیافته و لازم است که وزارت علوم و آموزش و پرورش برای ارائه این قسمت مهم تاریخ ایران دروسی را به طور جدی به دانشجویان و دانش آموزان ارائه دهند تا نسلی که جنگ را تجربه نکرده بدانند چه بر این سرزمین گذشته و الگوهای ایثار و ازخود گذشتگی رزمندگان ایران در دفاع مقدس بهترین نماد برای جوان امروز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971506

وب گردی

وب گردی