سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

«روزنامه الرای اردن هم در مقاله ای با عنوان» پادشاه اردن و ترامپ و راه حل دو دولت و به قلم «احمد خلیل القرعان» به پیشنهاد ناگهانی ترامپ برای تشکیل دو دولت در فلسطین و نقش پادشاه اردن می پردازد. وی می نویسد: «در یک اتفاق ناگهانی، چند روز قبل ترامپ در سخنرانی اش در سازمان ملل راه حل تشکیل دو دولت را برای پایان اختلاف میان فلسطینی ها با اسرائیل اعلام کرد. این راه حل نشان دهنده آن است که وی قصد دارد تا در سه ماه آینده نقشه راه صلح را عملی نماید. در همین زمینه باید گفت که عبدالله دوم پادشاه اردن در همه نشست هایش با ترامپ تاکید می کرد که برای دست یابی به صلح واقعی میان فلسطینی ها و اسرائیل هیچ راه حلی جز تشکیل دو دولت وجود ندارد. وی همچنین در این نشست ها بیان می کرد که مسئله قدس مسئله جوهری و اساسی در هر نوع تفاهم نامه صلح خواهد بود.اما سوالی که مطرح می باشد این است که آیا پادشاه اردن توانسته است رویکرد ترامپ را در خصوص تاسیس دولت یهود در فلسطین تغییر دهد؟»

«روزنامه عمان» هم در مقاله ای باعنوان «فعالیت و نشاط بزرگ دیپلماسی عمان در سازمان ملل» به فعال بودن عمان در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره داشته است . این روزنامه می نویسد: «نشست دوره ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فرصت بزرگی برای کشورهاست تا رویکردها و دیدگاه های‌شان را در قبال مهم ترین مسائل بین المللی و منطقه ای طرح کنند. در همین چهارچوب، « یوسف بن علوی بن عبد الله » وزیر امورخارجه اردن سلسله ملاقات ها و نشست هایی را با برخی از مقامات و مسئولان کشورهای مختلف داشته است که نشان دهنده توجه ویژه و عملی عمان برای دست یابی به صلح و امنیت منطقه و دست یابی به راه حل سیاسی و مخصوصا در کشورهای یمن، سوریه و لیبی است. عمان به دنبال آن است تا به دردهای مردم در این کشورها که سال‌هاست از آن رنج می برند پایان دهند.»

روزنامه « الاهرام » مصر در یادداشتی بدون نام و با عنوان «سوالات رییس جمهور مصر در سخنرانی سازمان ملل متحد» به سوالات مهمی که السیسی در سخنرانی اش در سازمان ملل متحد مطرح نمود، اشاره داشته اند که مهم بوده و نیازمند تفکر جامعه جهانی در آنها می باشد. این روزنامه می نویسد: «عبد الفتاح السیسی در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسائلی را طرح نمود که بیانگر رویکرد مصر در تعامل با مسائل مهمی است که سازمان ملل متحد باید درحل آنها نقش واقعی اش را ایفا نماید. وی در این سخنرانی سوالاتی را طرح نمود. یکی از سوالا ت وی این بود که مردم کشورهای عربی و آفریقایی چگونه می توانند به صداقت این سازمان در ایفای نقش بین المللی اش اعتماد نمایند درحالی که منطقه با تجزیه و همچنین سقوط و فروپاشی دولت‌های ملی و موج تروریسم و درگیری های قومی و طایفه ای مواجه می باشد؟ وی همچنین سوال از عدم دست یابی مردم فلسطین را به حقوق قانونی همراه با امنیت و آرامش‌شان را طرح نمود.السیسی این سوال را هم مطرح نمود که در صورت ناکارا بودن سازمان ملل و شک در وظایف قانونی اش آیا وی می تواند به توسعه و پیشرفت برخی از کشورهای آفریقایی فکر کند؟ از نظر کارشناسان اینها سوالات مهمی بود که رئیس جمهور مصر در سخنرانی اش در سازمان ملل مطرح نمود.»

«روزنامه الشرق الاوسط » عربستان در مطلبی به قلم «ایلی لیک » با عنوان«سخنرانی ترامپ در سطح یک اعلامیه بود »به سخنرانی ترامپ اشاره داشته است که بیشتر به یک اعلامیه شباهت داشت. وی ضمن انتقاد از سیاست های ترامپ در همین زمینه می نویسد: «سخنرانی های جذاب روسای جمهور کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر ارئه شد؛ اما سخنرانی ترامپ از آن جهت قابل توجه بود که سیاست های خارجی وی در این سخنرانی به عنوان یک توده ای از تناقضات غیر قابل درک به تصویر کشیده شد. وی در مقابل به راه انداختن جنگ های احمقانه و نابخردانه درمنطقه که توسط روسای جمهوری قبل از وی شعله ورگردیده همانند پیشینیان خود مقاومت نمود و تاکنون نیز یک سرباز ازافغانستان ، عراق، سوریه و عراق خارج نکرده است. ترامپ همچنان جهان را به مسخره گرفته و دیگر کشورها را مانند کره شمالی و روسیه تهدید می نماید.درباره این سخنرانی وی باید گفت سیاست خاصی را که همان سیاست سروری آمریکاست طرح کرده است. به نظر می رسد سخنرانی ترامپ بیشتر به یک اعلامیه شباهت داشت تا ارائه راه حل برای برون رفت از مشکلات جهانی.»

کد خبر: 971585

وب گردی

وب گردی