بانک: دولت مخالف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید نیست

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در واکنش به افزوده شدن 86 منطقه ویژه اقتصادی به لایحه دولت توسط نمایندگان مجلس گفت: ایحاد این مناطق برای دولت هزینه ای ندارد و با آن مخالف نیستیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دولت سه سال پیش لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی را به مجلس ارسال کرده بود که سرانجام شهریور ماه گذشته این لایحه با افزوده شدن 86 منطقه ویژه اقتصادی دیگر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به این ترتیب مجلس با ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و 96 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کرد.

در این پیوند «مرتضی بانک» دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در حاشیه امضای تفاهم نامه احداث مسیر ریلی جلفا - پلدشت - چشمه ثریا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیاست دولت ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق محروم و کم برخوردار است اما 70 درصد مناطق آزاد و ویژه ای که در مصوبه اخیر مجلس آمده، خارج از مناطق کم برخوردار است.

مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: یکی از سیاست های مهم دولت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد زیرساخت های مورد نیاز است تا دسترسی به این مناطق تسهیل شود؛ در حالی که در لایحه دولت ایجاد مناطق آزاد و ویژه توسط بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی عملی است اما در مصوبه مجلس باید توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: هر لایحه ای که برای دولت هزینه ای در برنداشته باشد، با آن مخالف نیستیم زیرا ایجاد این مناطق برای دولت هزینه ای ندارد.

به گفته بانک، هرچند این لایحه با نقطه نظرات نمایندگان در مجلس به تصویب رسید اما باید ایجاد مناطق آزاد و ویژه از نظر مسایل زیست محیطی به تایید سازمان محیط زیست و شورای برنامه ریزی استان ها برسد.

بانک گفت: این لایحه پیش از این 2 بار نیز به صحن علنی آمده بود اما به علت نواقص آن به کمیسیون اقتصادی برگشت داده شد اما در سال های اخیر با پیگیری ها برخی نواقص برطرف شد تا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد نظر دولت در مناطق کم برخوردار ایجاد شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 971624

وب گردی

وب گردی