کمک به تشخیص سرطان پروستات با مارکر ژنتیکی

محققان ارتباط بین موتاسیون های ژنتیکی خاص، تهاجمی بودن سرطان پروستات، خطر تکوین بیماری و نرخ بقای ضعیف تر بیماران را کشف کرده اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، در حال حاضر راه مشخصی برای تشخیص سرطان پروستات تهاجمی در مراحل اولیه وجود ندارد.

موتاسیون های ژنتیکی که می توانند منجر به بروز این سرطان شوند، می توانند در تست های تشخیصی مورد استفاده قرار گیرند و از آن ها به عنوان ابزاری برای تشخیص زودهنگام بیماری و هدف قرار دادن بیماری استفاده شود.

در مطالعه ای جدید، محققان DNA مربوط به ۱۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پروستات را مورد مطالعه قرار داده و آن ها را با افراد سالم مورد مقایسه قرار دادند تا موتاسیون های ژنتیکی مربوط به سرطان پروستات را شناسایی کنند.

آن ها دریافتند که تغییرات ژنتیکی کوچک در ژن ANO۷ می تواند خطر ابتلای بیماران به سرطان پروستات تهاجمی را افزایش دهد. به همین دلیل آن ها بر این باورند که تست های ژنتیکی که بتوانند موتاسیون های ANO۷ را شناسایی کنند می توانند به شناسایی زودهنگام سرطان در بیماران کمک کنند و همین امر فرصت کافی را در اختیار محققان و پزشکان قرار می دهد تا راه درمانی درستی را برای مقابله با سرطان پروستات انتخاب کنند.

در این مطالعه، آنالیزهای نمونه های بافتی تومورهای پروستات نشان داد که موتاسیون های ANO۷ با فعال تر شدن ژن همراه است و همین امر موجب می شود که با فعال شدن سلول های بنیادی سرطانی بافت پروستات، این سرطان به صورت تهاجمی تر در آید.

محققان بر این باورند که موتاسیون هایANO۷ هم می تواند هدفی برای تشخیص تهاجمی بودن سرطان پروستات باشد و هم این که هدفی برای ایجاد درمان های جدید برای بیماری باشد.

این ژن ANO۷ نام دارد و می تواند نقش حیاتی را در تشخیص بیماران مبتلا به سرطان پروستات بازی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 971643

وب گردی

وب گردی