وقتی قراراست دولت از یک سوراخ دوبار گزیده  شود..! !

انتصاب افراد تکراری به جای استفاده از مدیران تازه نفس و کارآمد نمی تواند دولت را در رسیدن به اهدافش کمک کند بلکه شاید این اقدام به وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی منجر شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ دولت روحانی همواره از زمانی که روی کار آمده با چالش های متعدد و مختلفی در زمینه های گوناگون مواجه بوده که آنچه امروز از نحوه مدیریت دولتی به نظر می رسد وخیم تر شدن اوضاع آن هم در حوزه اقتصادی است. به طوری که گمانه زنی های زیادی در خصوص تغییر کابیه مخصوصا تیم اقتصادی دولت به گوش می رسد. این زمزمه ها آن قدر عیان و واضح بیان شده که حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور روز گذشته در همین خصوص طی توییتی نوشت:"ما چاره‌ای جز بالابردن کیفیت دولت نداریم، شیوه دولت‌داری ما عقب‌تر از مسائل ماست.

وی افزود: هرچه ما بیشتر برای دقت و صحت تصمیماتمان زحمت بکشیم و آن‌ها را با نظارت بیشتری اجرا کنیم، مردم متحمل زحمت کمتری برای اداره زندگی خود می‌شوند و احساس آرامش و اطمینان بیشتری می‌کنند."

وقت تغییر :

این سخن نشان می دهد که نزدیک ترین فرد به روحانی یعنی حسام الدین آشنا نیز به این حقیقت پی برده که باید دولت تغییراتی داشته باشد و در پی این تغییرات به دست آوردن رضایت مردم ملاک است. با این اوصاف خبرهای داغی طی چند روز اخیر به گوش رسیده که نشان می دهد دولت به دنبال تغییراتی جدی در کابینه خود است.

از همین روی رسانه دولتی روزنامه ایران طی شماره7/7/1397 خود در مطلبی به نو سازی اقتصادی در دولت می پردازد و می نویسد: «اگر چه سفر موفقیت‌آمیز روحانی به نیویورک توانست از حجم نگرانی‌های مربوط به عوامل بیرونی بکاهد اما او و دولتش برای مدیریت و بسامان ساختن بحران اقتصادی موجود نیازمند تحولی در درون هستند؛ «نوسازی اقتصادی». به تعبیر دیگر حالا نوبت داخل است که هم التهابات شکل گرفته بر محور اقتصاد کاهش یافته و هم تدابیر بیشتری برای مدیریت تأمین کالاهای اساسی اندیشیده شود. به نظر می‌رسد این مهم حداقل نیازمند تحولاتی در دو سطح سیاست گذاری‌ها یا تصمیم‌سازی‌ها و همچنین برخی تغییرات یا جابه‌جایی‌ها در اعضای کابینه است.»

این زمزمه ها نشان می دهد که دولت بستر تغییرات زیادی است که از حالا زمزمه های آن بلند شده و به خوبی خود را نشان خواهد داد. در همین خصوص روزنامه آرمان هم مطلبی را آورده است که توجه به آن خالی از لطف نیست. این روزنامه در شماره 1397/7/7طی مطلبی درباره رفتن نوبخت از کابینه روحانی نوشت: «رئیس جمهور بعد از افزایش فشارها، با استعفای نوبخت از مسئولیت سخنگویی دولت دوازدهم موافقت کرد و اکنون برخی از شنیده‌ها حکایت از رفتن احتمالی او از سازمان برنامه و بودجه دارد. اتفاق مهمی که به باور برخی نه تنها اکنون بلکه باید در همان دولت یازدهم رقم می‌خورد. زیرا مدیریت ناموفق نوبخت در سازمان برنامه و بودجه منجر به ازدیاد مشکلات برای دولت و کشور شده است.»

وزیران کهنه کار :

درمورد عملکرد نامناسب نوبخت همین بس که حسین مرعشی رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران گفت: «سراغ هر وزیری بروید دادش از دست آقای نوبخت بر هوا است.»

اما با رفتن نوبخت باید چشم انتظار تغییرات دیگری هم در دولت بود. در همین زمینه روزنامه آرمان در شماره ای که ذکر شد نوشته است: « برخی منابع خبر داده اند علی ربیعی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی که طی ماه‌های اخیر به طور بسیار ابهام‌آمیز استیضاح شد اکنون قرار است جایگزین نوبخت شود.»

«طرح تحول سلامت»، «مدیریت نامناسب زیرمجموعه‌های وزارت کار»، «بی‌توجهی به حقوق کارگران»، «وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی» و «عملکرد نامناسب صندوق کارآفرینی» از جمله مواردی بود که باعث شد ربیعی در آخرین باری که در مجلس حاضر شد، استیضاح شود و با گرفتن کارت زرد آخر از خانه ملت، چهار گوشه وزارت کار و تامین اجتماعی را ببوسد و با آن خداحافظی کند.

همین فرد حالا بر اساس برخی منابع هم می خواهد سخنگوی دولت شود. که شاید با توجه به کارنامه ای که از ربیعی به جا مانده است بهتر باشد روحانی فرد دیگری را برای این کار انتخاب کند.

اما از وزیران کابینه روحانی که طی چند روز اخیر شدیدترین انتقادات به آن وارد شده محمد حسین شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت است. زمانی که احتکار های بزرگی در سطح کشور انجام شد محک سنگینی بود تا نشان دهد شریعتمداری آنچنان هم مرد میدان وزارتخانه مهمی چون صنایع و معادن نیست. به همین خاطر روزنامه آرمان در شماره یادشده می نویسد: «شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز قرار است جایگزین ربیعی در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی شود.»

نوگرایی :

از سوی دیگر باید پرسید وزیری که نتوانسته در وزارت خانه مهمی چون صنایع و معادن مدیریتی صحیح و درست داشته باشد چرا باید به وزارتخانه مهمی چون وزارت کار و تامین اجتماعی منتقل شود؟

جالب‌تر این که همین روزنامه آرمان در ادامه می نویسد: «در نهایت شنیده‌ها از جایگزینی مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد و دارایی به جای محمد شریعتمداری در وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت حکایت دارد.»

شایان ذکر است مسعود کرباسیان کسی بود که در دوره وزارتش سرمایه گزاری خارجی نزول شدیدی پیدا کرد همچینن روند خصوصی سازی هم با افت عجیبی مواجه شدبه طوری که مبلغ سرمایه گزاری در بخش خصوص سازی، سال 96 به هزار و 558 میلیارد تومان و درواقع به کمترین میزان خود در یک دهه اخیر رسید.

با این اوصاف اگر این تغییرات در کابینه روحانی اتفاق بیفتد نمی توان امیدی به تغییراتی مثبت درحوزه اقتصاد و معیشت مردم داشت؛ زیرا تمامی افراد نام برده شده ای که می خواهند جایگزین شوند عیار خودشان را نشان داده اند و مردم هم به خوبی عملکردشان را دیده اند. اساسا به خاطر همین عملکرد ضعیف بوده است که نتوانسته اند کارنامه مناسبی از خود برجای بگذارند. اوضاع اقتصادی امروز کشور می طلبد افراد تازه نفسی بر سرکار بیایند و برنامه بهتری را برای رساندن کشتی کشور به ساحل امنیت در پیش بگیرند. در غیر این صورت دولت نمی تواند گام مثبتی برای حل مشکلات کشور بردارد و این نکته را نباید از یاد برد که «آزموده را آزمودن خطاست.» وزیرانی که یک بار امتحان خود را پس داده اند باید جای خود را به افراد بهتری بدهند.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 971697

وب گردی

وب گردی